Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

torg

Høns har sluttet helt å legge egg

Recommended Posts

Heisann. Har noen spørsmål jeg virkelig trenger svar på.

Vi har 8 høns her hjemme og de har sluttet helt å legge egg. Høneflokken består av forskelige raser, husker ikke navnet på alle. Hvis dette er viktig så kan jeg prøve å legge inn bilde. Tilbake til problemet, i starten la de alle egg så å si hver dag, men nå i en ganske lang periode så legger ingen egg. Vi er nøye med stell(at alt er rent i hønsehus og luftegården) Har de også mye ute i hagen der de kan vandre fritt. Syntes også at de virker ganske så friske. ikke merket noen som helst forandring på de etter de sluttet å legge egg.

Noe som jeg har lurt på, kan de ha noen med foret å gjøre? Noe de får for lite av eller for mye. som dere skjønner vet jeg ikke som er galt, og håper på noen svar her om hva dere tror problemet kan være.

Trenger dere å vite mer så må dere bare spørre

Nå er jeg helt ny innen hønsehold da, begynte i sommer, men kan det være at de begynner å bli gamle? da trodde jeg at de verpet mindre, og mindre, for så å slutte helt.

Å så trodde jeg at det var vanlig at de la minsre egg utover høsten og vinteren, de som legger egg her har ihvertfall sluttet her nå, for en uke siden, så jeg regner med at de har tatt seg en pause for vinteren, å starter opp igjen til våren, når de får mer lys osv..

Men som sagt jeg er helt ny innen dette, å har ikke vært gjennom min første vinter enda, så er ikke helt trygg på om jeg svarer deg rett nå altså :)

Det kan vel være mange årsaker, men de er vel neppe blitt for gamle alle sammen samtidig, så her tror jeg hønene lurer deg litt. Har du dem frittgående hver dag? Kan de ha funnet seg en verpeplass ute, under en busk eller noe? Det finner du ut hvis du holder dem innesperret et par dager.

Hva fôrer du med? Hvis de får fôr som ikke er tilsatt kalk eller du ikke tilbyr dem skjellsand utenom, kan de vel ha gått over til å legge skinnegg (egg uten skall) kanskje? Men da burde du ha lagt merke til tynnt skall på de siste eggene du plukket. Skinnegg går jo fort i stykker, og hønene spiser nok både egg og hinner gladelig.  ;)

Høsten er tid for myting, altså fjærskifte. I denne perioden legger hønene ikke egg. Alle høner som er over 1 år gamle myter, helst om høsten. Noen har dette fort unnagjort, andre kan holde på i mange uker. Hvis du har sett mye løsfjær, har du helt sikkert forklaringen der.

Hvis du ikke bruker et verpefôr eller annet fjørfefôr + skjellsand må du i hvert fall passe på at hønene får i seg allsidig kost med mye proteiner. Lite protein gir lite egg.  :) Myting krever mye protein for å bygge opp ny fjærdrakt.

Jeg tror hønene dine kommer til å gi deg egg igjen, bare för dem godt og vær tålmodig.  ;D

Lykke til i eggjakten!

hei

jeg trodde mine hadde sluttet i sommer, helt til jeg fant 14 egg under hønehuset hehehehe og uken etter var det 7 da la jeg ett egg inne i rugekassen og da la de der:) men har også rir som har begynt igjen nå og legge etter de har byttet fjær... Og de brukte lang tid på og begynne igjen:)

Takker for svar folkens. hønsa er vel blitt rundt 2 år. er et par som er eldre der også. Jeg har også hørt det at de legger mindre egg utover høsten og vinteren. Men dette har vart i vår og sommer også. hvis jeg er heldig finner jeg 1 egg. har de ikke frittgående hver dag, har også kikket ute, der de har vært men ingen egg der heller. foret de får er kromat egg 110. skjellsand har de også fått i ny og ne.

Har fått egg uten skall tidligere. men jeg syntes det er rart at alle har sluttet helt. har prøvd å lese meg frem til svar, men finner ikke. Jeg kan ikke all verden om høns, men syntes det er rart hele greia. kan det ha noe å si på rugekassene?

Dette er helt naturlig!De aller fleste hønseraser har en hvileperiode i blandt,noen raser verper ikke i det hele tatt om vinteren! Verpehybrider og raser som er avlet til industrien som produksjonshøns verper hver dag  i et år eller noe før det begynner å dabbe av.Men dette er veldig mye!

Da vi hadde kun brahma så var vi uten egg i 3 mnd hver vinter,  Og hver enkelt høne la et egg omtrent annenhver dag i ca 14 - 25 dager til de hadde en hvileperiode på noen uker,gjennom det resterende året. Dette er rasen vi har hatt som har lagt minst egg for å ta det som et eksempel.

Sunne og friske høner tar seg også en hvileperiode i blandt  :) for å kunne være nettop sunne og friske ;D

Tidligere i vår hadde vi ca 20-25 egg om dagen, nå er det på ca 10-12! og vi har ikke fått færre eggleggere,tvert imot.Dette tar seg opp igjen til våren(Og det kommer også til å variere fram til da og ;) )

Så eggene kommer nok tilbake!

Kanskje litt dumt, men har de lys i 12 timer om dagen nå da?

Vi setter på lampen hos våres klokken 5, så her kommer det egg ennå :)

fuglevik, setter på lys år det mørkner ute.. vi får bare vente å se, og håper egga kommer tilbake:) men ser dårlig ut, nå som det har vært lite egg siden våres. Er det sånn at høns bare slutter å legge egg?

• Create New...