Gå til innhold

Hva gjør jeg når naboens hund spiser hønsene mine :(


ah09

Anbefalte innlegg

Kan noen av dere hjelpe meg litt om hva jeg skal gjøre i denne saken. kort fortalt så har naboen her 2 hunder, en dachs, og en større fuglehund, ligner pointer, er langhåret, husker ikke rasen i farten. Tidligere var dachsen her inne i hønshuset å hentet en kylling som han spiste, neste dag var han her igjen å tok en større kylling inne i hønshuset, men den hylte sånn, at mannen min rakk å løpe etter den å få tatt den ut av munnen hans.

Idag var den store her å det manglet 8 høns, australorpser, og sussexer, å 3 av de er spist på, mangler maaange fjær, det ligger "hauger" med fjær flere steder på ekren her, men de 5 siste ser ut til å være i fin form, å må bare ha gjemt seg, vi fant dem rundt om...

2 ganger har vi gitt han beskjed om at det er båndtvang, å 2 av disse 3 gangene er det takket være min mann at det ikke er drept noen, å det at vi var hjemme, hadde vi vært borte, så kunne vi kommet hjem til tom hønsegård, for alt jeg vet, han har nå spist på flere før vi rakk å gjøre boe, han har også revet ned gjerdet to steder.

Vi har et lite hønshus på ca 15 kvm, utenfor det er det 2 meter høy hønsenetting, med bærnot over, og luke ut til en ny utegård, på 40 kvm, som er omkranset av hønsenetting, i vanlig høyde, med port i. den minste hunden har bare løpt inn lukene og hentet kyllinger helt inne i hønshuset, mens den store nok har holdt seg ute i utegården.

Vi forlangte at naboen fikk bli med å lete etter evt skadede høns, han gikk over ekren her, å så forsvant han, gikk rundt husene her, og inn bakveien i sitt eget hus, å kjørte nå bort herfra...Å det eneste han sa når min mann kom bort til han å holdt i halsbåndet til hunden hans, var at han ikke måtte holde hunden så hardt, man behandlet ikke hunder sånn....

Kan jeg gjøre noe, eller er det jeg som må lage lukket gård til mine høns?? jeg har snakket med kommunen om mine høns, de går i den gården som jeg nå fortalte om, blir tatt inn hver natt, og ikke slippt ut før 8 på hverdager og 9 i helger...jeg har også meldt de inn for mattilsynet, å det er jo båndtvang....

Kan noen hjelpe meg hva jeg kan gjøre? håpte det var noe jeg kunne gjøre siden det er han som bryter båndtvangen, å den kommer inn på vår eiendom, de har "kun" drept 1 høne, og skadet 4 til nå, men det er for meg altfor mange...:) vil ikke miste noen...

Å hadde han drept de han har spist på idag, så hadde jeg kun hatt 2 høner igjen til neste år, de andre er solgt, for jeg skal ikke ha så mange selv, å et evt tap hadde jeg jo måttet tatt på meg selv, og ikke de som har kjøpt høner her. å da hadde jeg helle rikke hatt noen haner, å dermed ingen mulighet til å få kyllinger på de til neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Skrekkelige greier d der...

Æ mener å ha lest at hunde-eiere + de som ved uhell kjører med bil på høne, er erstatningspliktige......

Hvor æ leste dette skal æ ikke si sikkert, men utfra lovbestemmelse mener æ at hønseeier hadde retten på sin side i unntaktilfeller, der sikring for fuglene var utført forsvarlig av eier.....

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med politiet for å forhøre meg om hvilke regler som gjelder. Mener blant annet at nødvergeretten som sier at du kan avlive hunder som angriper husdyr vil kunne gjelde her. Det er vel også ganske åpenbart at han må erstatte de fuglene hundene hans tar livet av. Brudd på båndtvangsbestemmelsene kvalifiserer vel også til bøtelegging.

Høres ikke ut som dette er en nabo det er noe poeng å forsøke å ha et godt forhold til så jeg ville kjørt et hardt løp mot han der, Det går jo ikke an å ha det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring falken be de hente "løshundene" du slipper ikke hunden din løs når du må betale 1500 kr for og få den ut hvergang;) tror også du har rett til avlivning av hund så lenge den tar dyrene dine, pluss du kan kreve de avlivet vis du føler deg truet av hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene, vi er temmelig fortvilet her, vi var 8 mann som lette i flere timer etter de... heldigvis fant vi de denne gangen.. men jeg er redd for hva jeg kan komme hjem til om jeg ikke er her, en gang den skulle komme, å tør nok ikke ha de ute når jeg ikke er hjemme nå...

Tror jeg skal ringe politiet å spørre hvordan jeg skal forholde meg, i første omgang. Å se hva de sier.

Først lette vi i et par timer, å da var han kun med i 10-15 min,  å etter det har vi ikke sett han, han gikk inn bakveien i huset itt å for avgårde i bilen, å er enda ikke kommet igjen, så han vet fremdeles ikke at det denne gangen "kun" er skadede høns, å ingen drepte, for han har ikke kommet opp til oss igjen.

Er da vanlig folkeskikk å komme bortom igjen når han liksom er med å leter, ikke bare stikke av uten å vite noe, trodde jeg...skikkeklig lei...

Setter pris på at dere svarte meg så raskt, da jeg ikke visste hvordan vi skulle forholde oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to huskyer løs ppå gården vår, de skadet en dverggeit stygt og vi måtte lete i flere timer etter de andre. De hadde trekkseler på, og jeg visste ikke om det var to eller ti hunder løs, så jeg ringte politiet. Var ganske rasende også, for ungene var på vei opp til geitene, og hva hadde skjedd hvis ungene var i lag med dem da hundene kom og angrep?

Vel, politiet somlet ikke, de troppet umiddelbart opp, skytevåpen hadde de med seg, og spurte om vi ville ha hundene avlivet. De ville uansett åpne politisak mot hundeeier.

Vi krevde ikke hundene avlivet, men jeg krevde eierne for 5 dager med veterinærbehandling, og for tort og svie verdien av én husky: Innkjøp av valp, vaksine, markkurer, fôr i ett år + + Det ble veldig dyrt for hundeeierne, men de betalte meg. Og geitene våre fikk seg ny hytte på tunet her, for i skogen tør de ikke være mer... Ring politiet hvis hundene viser seg hos dere igjen. Vis politiet bilder av hønerester om du har, og gi dem tapstall. Løshunder som volder skade er alvorlig og ikke noe å diskutere med naboen, politiet skal ta affære her!

Blir sint kjenner jeg, på dine vegne!!  Anmeld, og sett fram erstatningskrav i anmeldelsen, så driver politiet pengene inn for deg! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld! Ta bilder av all ødeleggelse! Krev nok erstatning for rene utgifter (verdisett letetimene dine også)+ tørt å svie. Sett til han skikkelig hardt med en gang, det skjer ju tydligvis gang på gang. Jeg har hatt en sån hundeier her jeg også, og en venn har hatt en enda verre nabohund (den eieren fikk betale dyrt for veterinærpleie av skadde fugler).

For din egen hjertefrid må du lage en sikrere innhegning. Men visst føles det surt å måtte hegne in egen mark fordi det løper rundt bikjer som eierne ikke har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld! Ta bilder av all ødeleggelse! Krev nok erstatning for rene utgifter (verdisett letetimene dine også)+ tørt å svie. Sett til han skikkelig hardt med en gang, det skjer ju tydligvis gang på gang. Jeg har hatt en sån hundeier her jeg også, og en venn har hatt en enda verre nabohund (den eieren fikk betale dyrt for veterinærpleie av skadde fugler).

For din egen hjertefrid må du lage en sikrere innhegning. Men visst føles det surt å måtte hegne in egen mark fordi det løper rundt bikjer som eierne ikke har kontroll på.

Gjerdene er allerede fikset, så er ikke så mye igjen å ta bilder av, annet en en masse med fjær overalt, og noen pjuskete høns. Men skal uansett snakke med de på mandag, for han har fremdels ikke giddet å ta kontakt for å høre om de er kommet til svars, så får vi se hva de sier.

Liker ikke konflikter, å ihvertfall ikke med naboene, men vi har forsøkt å snakke med han flere ganger nå, å når han da istedet velger å stikke av, så er det vel lite sannsynlig at vi kommer så langt på egenhånd...dessverre...

Sikrere innhegning skal de få, vi har søkt kommunen om å få kjøpe de 4 målene som ligger inntil vår eiendom, å venter svar når som helst, å viss vi får det, skal vi søke om å få satt opp et 50 kvm stort hønshus, med egne gårder inne, lukkede utegårder til hver innegård, og deretter et stort skogsområde utenfor der igjen så alle kan gå samlet innenfor et 2 meter høyt gjerde, ihvertfall 0,5 mål, men det blir evt ikke før neste år, jeg trodde jo vi hadde stort nok hønshus med det som vi bygde i sommer på 15 kvm, men nå har vi lyst å ha litt flere, å at de skal ha god plass hver enkelt, med muligheter for å være både ute og inne...

Derfor lager vi ikke til så mye mer her nede, i tilfelle vi ikke får kjøpe disse målene så flytter vi, å får vi de, så skal hønshuset opp på det nye område, å ikke ligge knappe 5 meter ifra soveromsvinduet vårt, med all lukt og fluer som det medfører  :)

skal ha kyllingene i dette da, så alt står litt på vent her enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med politiet for å forhøre meg om hvilke regler som gjelder. Mener blant annet at nødvergeretten som sier at du kan avlive hunder som angriper husdyr vil kunne gjelde her. 

nødvergeretten gjelder bare dersom du har husdyr som næring.dette er vell hobbyfjærfe det er snakk om,og da ville jeg vært litt forsiktig med å avlive hunder,med nødvergeretten i bakhanda.....

men jeg hadde nok snakket med onkel blå,og spurt meg til råds.

å ha hunder på løst er straffbart,selv om hunden ikke volder skade,og kan straffes med fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig lei affære! Ikke nøl med å anmelde, og krev erstatning så det monner - også for utbedring av utegården.

Her er det tydeligvis ikke mulig å komme til en minnelig løsning. Ingen ansvarlige hundeeiere slipper hundene sine på den måten! Og man ordner da opp etter seg.... Anmeldelse og erstatningskrav!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig lei affære! Ikke nøl med å anmelde, og krev erstatning så det monner - også for utbedring av utegården.

Her er det tydeligvis ikke mulig å komme til en minnelig løsning. Ingen ansvarlige hundeeiere slipper hundene sine på den måten! Og man ordner da opp etter seg.... Anmeldelse og erstatningskrav!

Lykke til!

Man kan vel ikke kreve til utbedringer av utegården vel?? det er jo jeg som ikke hadde lukket innhegning, de går innenfor et nettinggjerde på høyde med vanlig gjerde i den utegården, den lukkede var kyllingene inne i da hunden kom, å de har ikke fått komme sammen med de store enda, da de enda er under varmepære.

Det var jo ingen som ble drept denne gangen, så trodde egentlig ikke at jeg hadde noen særlig sak jeg da, siden vi de siste 2 gangene har klart å redde de, ved å løpe etter å ta de ut av munnen til hundene.. trodde jeg måtte miste høns først, å det har jo kun skjedd en gang, de neste 2 gangene er jo de vi har reddet de på men 3 er jo spist på men det kan se ut som dette skal gå bra denne gangen heldigvis..Gjerdene som var revet ned er satt opp igjen, å de har ikke fått gått ut i den åpne utegården etterpå, de er inne i den lukkede nå, på bare 14 kvm, vet ikke helt om jeg tør å slippe de ut i den åpne idag, men der har de jo større plass, å vi er jo hjemme om den skulle komme igjen, men har ikke klart å åpne den siste luken enda...

For å oppdatere hvordan det gikk igår, så kom aldri naboen hjem igjen, mens vi vår oppe, å vi la oss sent, han har ikke tatt kontakt idag heller, så er ikke ut om om han har tenkt å gjøre det nei....:)

At det går ann!!Han tror vel enda at det er 8 dyr som mangler, han vet jo ikke at alle, kom til svars etter flere timer leting, med hjelp av flere slektninger...

Ser at han er hjemme nå, han bor knappe 50 meter fra vårt hus, tunet hans ligger mot hagen vår, så vi kan jo nesten se hva han gjør inne i huset sitt til og med, så han må ikke andtrenge seg så veldig for å komme bort til oss for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som noen real nabo dette nei  :-\

Det er ikke verdt å vente lenger med å anmelde forholdet/ene. Anmeld og still krav.

Hunder skal ikke løpe løs - og i særdeleshet ikke ta seg inn på andres eiendommer og volde skade!

Nei, her er det bare å brette opp ermene og ta affære via politiet. Og ikke glem erstatningskrav.

Lykke til!!!  :)

Krysser fingrene for at dere slipper fler skadde/oppspiste fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen av nabo er det ingen som vill ha. Noe som fungerer veldig godt både mot hund og andre rovdyr er elnetting. Det finnes mange typer. Elnett kan settes utenfor hønsnettingen for å sikre at hønene ikke går mot den, da kan du kreme på med mye strøm. He he.

Veldig morsom ide.

Vis du finner ei kunstig høne og henger opp i strømmen, når da hundene kommer og skal ta denne... Kansje det kan holde dem borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dette med hundehold er en mote som har kommet tilbake.

Her har det flere ganger vært løshunder på privat eiendom.

Senest i går eller forleden dukket det plutselig en opp som satt noen meter bak meg å stirret, mener det var en type terriervalp.

Hunder er hunder og de kan ikke velge sine eiere.

Når det gjelder hundeeiere, så er det så som så og knappest det engang.

Jeg ville ha kontaktet lensmann og forlangt erstatning, skade bør du dokumentere med fotografier, gjerne av hunden/e på stedet.

Er straffbart å ikke følge hundeloven, link:


/>http://www.paragrafen.no/?id=175

Dette bør du få gjort noe med snarest.

I følge hundeloven kan du ta hunden i forvaring:

Løse hunder

Alle kan ta i forvaring hunder som går løse i strid med loven.

Videre i hundeloven:

Hundeloven II - Nøds- og faresituasjoner


/>http://www.paragrafen.no/?id=177

Du kan med andre ord avlive en hund, i det minste hvis den angriper mennesker ( ikke i dette tilfelle ) og hjortevilt på eiendom du disponerer, så nødvergeretten gjelder neppe bare for husdyr men også vilt generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med politiet nå, det vil bli anmeldt, å han vil bli bøtelagt på brudd av båndtvangen, men de krever ikke inn erstatning til meg, så en evt erstatning måtte vi ta mellom oss to, å det er han ikke interessert i, så det kommer det aldri til å bli noe av, ikke aner jeg hvilket beløp jeg må sette frem heller, hvordan gjør jeg det??

ingen døde denne gangen, 4 er skadet, men de trenger ikke veterinærhjelp, de mangler bare mange mange fjær, å har bittmerker, den ene er nok fremdeles i sjokk, for hun går ikke ut, å bare hyler i perioder, men det er også hun som mangler mest fjær så er nok hun så har fått den største trøkken denne gangen.

vi lette etter de i flere timer på lørdag, hadde med oss flere slektninger så kom for å hjelpe, å så brukte vi 1-2 timer igår på å sette opp nye gjerder,..

noen nevnte på at jeg ikke kunne bruke de som utstillingsdyr når det er bittmerker på de, at de på en måte har tapt seg i verdi som avlyr, men jeg aner ikke, har aldri vært borti dette før...

så jeg føler ikke jeg har noe å komme med, for det er jo ingen døde denne gangen...

Politiet sa at jeg kunne skyte dyret på plassen, men det har jeg ikke lyst til, det er jo ikke hundens feil føler jeg, dette går på eieren, å da mener jeg det er bedre at han får svi, ved bot og evt betale oss litt, så kanskje det ikke frister til gjentakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det som oftes ( praktisk talt alltid ) hundeeiers feil at slikt skjer.

Det er meget strenge regler angående hundehold, og det ser ut som de fleste hundeeiere ikke har satt seg i regelverket og muligens er det noen som gir blaffen.

Hunder type jakthunder er som regel de værste når det gjelder husdyr og da mener jeg alle typer husdyr.

Ser at politiet har gitt positiv beskjed om at hunden kunne skytes på stedet hvis den ikke lot seg fange inn av stedets eier eller hundeeier.

Dette var i tråd med det jeg også antok.

Nå er det ett drastisk tiltak, og det gjelder 2 hunder som jeg forstod.

Men hvis problemet vedvarer uten at hundeeier gjør noe med sitt hundehold så er det noe som bør kunne vurderes.

Synes høner, og andre dyr bør kunne være i fred på privat eiendom, og vi har regler for hundehold så de er greie.

Stod noe om erstatning i hundeloven.

En annen ting er at det ikke er du som skal passe naboens hunder, hvis han / de ikke greier det selv så bør de ikke ha hund.

Kapittel 5. Personers rettigheter og plikter i nøds- og faresituasjoner

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.  

      Paragrafen her gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk av hunden rettmessig.

§ 16. Plikter etter at inngrep er gjort mot hund etter §§ 14 og 15

      Den som har avlivet eller påført hund skade etter §§ 14 og 15, skal snarest råd melde fra om dette til politiet. Dyrevernloven § 6, jf. § 10 om hjelp til dyret, gjelder overfor den som har skadet dyret.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.  

:) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.  

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.  

      En hund som har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, etter at politiet har gitt hundeholderen mer enn én skriftlig advarsel i løpet av de siste tre år, kan avlives eller omplasseres av politiet. Dette gjelder uten hensyn til om advarselen gjelder samme hund. Vedtaket kan omfatte alle de hunder som hundeholderen har hånd om. Advarselen regnes ikke som enkeltvedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg hønsekadaverene i postkassa og på trappa til den naboen! ozo

Problemet er vel at det ikke var noen hønsekadavre...  ;D

Ingen kadaver nei.... hunden spiste den første helt opp, faktisk, trodde jo ikke de spiste de heller jeg, bare drepte de..men denne spiste den opp..

de andre er bare skadet, de har vi tatt ut av munnen deres. så de lever..

Idag var vi oppe hos han igjen, å forsøkte å komme til enighet, han skulle tenke på det sa han, å mannen min sa at han måtte komme ned til oss ganske kjapt, og senest innen midnatt idag, når han hadde tenkt litt.

Eneste han svarte var at han hadde aldri hørt om noen som fikk bot for noe sånt så vi måtte bare ta oss ut...dessuten ville han ikke gi noen som helst garanti for at det ikke skjedde igjen....

å så sa han at han kunne tenke på det, men vi trengte ikke drømme om noen sum nei, å så skulle han komme ned da... det var nå 2 timer siden....ser lovende ut, men nå har han da 3,5 timer igjen av "fristen", å så melder jeg han bare imorgen...

men det ender vel sånn som han sier da at han havner nederst i bunken, å ikke merker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...