Jump to content

Hønsefòr...igjen...!

Pål sine høner

Recommended Posts

Ser her på forumet at det er mye snakk om forskjellig fòr til høner og vaktler. Kromat , natura, oppdrett og kalkunfòr etc. Og noe av dette foret er tilsatt noe medisiner har jeg forstått rett? Og er det ikke noe av dette som inneholder så mye kalk at hanene kan ta skade av det? Mener å ha hørt at det kan gå ut over nyrene..? Mine høner får Tuppen fra felleskjøpet blandet med valset havre og solsikkefrø. Dette bruker jeg som grunnfòr, og sper på med litt villfuglblanding av og til. Er dette nok i tillegg til brød, frukt og grønt og middagsrester som de også får av og til? De ser friske ut i alle fall, og det er ikke noe i veien men eggene. Også kyllingene mine får dette foret blandet med undulatblanding i startfasen. Og når jeg nå skal til å ruge fram vaktler har jeg tenkt å gi dem det samme. Går det , eller MÅ jeg få tak i kalkunfor. Må vel høre med mitt lokale(!) felleskjøp i Alta(25 mil unna) om de kan skaffe noe av dette....

Kromat er vel en fellesbetegnelse for div. fortyper fra Felleskjøpet som Kromat egg 1, Kromat egg 2, Kromat avl egg 1.... Det er kun kyllingforet som er tilsatt medisiner ( kylling 1 og kalkun 1) og dette er ikke anbefalt å bruke lenger enn til kyllingene er ca. 6 uker gamle. Altså ikke til voksne høns. Egg 1 er et vanlig verpefor, men er ikke bra for hanene pga kalken. Får man tak i avl egg 1 eller oppdrettsfor er dette å anbefale. Man gir da skjellsand i tillegg så hønene får det de trenger.

Natura er et bra økologisk for, men er ikke nødvendig hvis man ikke driver økologisk. Dette foret er også noe dyrere.

Tuppen er sikkert ok, men det er jo dobbelt så dyrt som f.eks. avl egg 1.

Jeg ville vært forsiktig med å gi for mye solsikkefrø da dette gjør hønene feite, men som en liten godbit innimellom er det ok.

Høres ut som hønene dine har et sunt og variert kosthold, men jeg ville ha kuttet ut  solsikkefrøene.

Lenge siden jeg hadde vaktler, men de fikk det samme som hønene og så ut som de trivdes med det.

Kalkunfor er til kalkun og du trenger ikke dette til høns og vaktler.

Takk for oppklaringen. Skal høre med det lokale felleskjøpet om de har de andre fòrtypene. Når det gjelder solsikkefrø så kan nok det være grunnen til at faverollhøna mi er så feit. Slakta "søstra" sist sommer, og den var uappetittelig feit. Så feit at samboeren min ikke ville ha den til koking. Skal kutte kraftig neg på mengden neste gang jeg blander fòr...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...