Gå til innhold

pris på mategg?


lofothanen

Anbefalte innlegg

avem

Hmmm.... måske skulle jeg sælge æg i Norge...

Jeg kan få 1,50 kr for et æg... og alligevel siger kunderne tit; det plejer kun at koste 1 kr stk!

Ja,- det har æg kostet siden 70'erne  >;)!!!

De, der vil have æggene så billigt, er de samme, som køber 6 økologiske æg i supermarkedet til 25kr  ::D

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt  ;)

Abdeæg smider jeg ud (det er det med tyfus...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kun solgt store egg (65-75gr), men tar 2 kr egget.

Lone,eg er litt nysgjerrig, kva koster ein pakke egg i butikken i Danmark? Her i norge koster nemlig ein 12pk med egg frå frittgående høns over 35kr i butikken. Det varierer nok litt frå butikk til butikk men min tante sa ho betlate 37kr på ICA, ho seier eg er altfor billig.

2kr pr egg syns de fleste nordmenn er billig.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 34 norske kroner Lone.  :D

Ellers synes jeg dere selger omtrent med tap. Såvidt jeg husker koster en 12 pakning egg her på den lokale

coop,en over 40 kroner. Det er vanlige frokostegg. Egg fra frittgående høns burde dere ikke tatt under 3 kr/stk for.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 25 kroner for en kartong med 10 egg, og så har jeg veldig snille kunder som kommer tilbake med kartongene neste gang de har, derfor regner jeg ikke inn prisen av dem.. Noen  forsvinner jo, men slik er det.. Hos meg er det kø for å få egg, til og med tilbudt mer betaling hvis de får først... Jeg tjener ikke penger på det, men det går i forkassen..

Litt morro da, hadde en nabo innom som skulle ha en kartong, jeg var ikke der akkurat da så hun spurte gutten min hva han skulle ha (han var da 4,5 år), 100 kroner sa han, og det betalte fruen, uten å mokke... Hun mente det var greit... (hun fikk de neste gratis da, men det er en annen historie)

De som griner på nesen av kr. 1,50 egget kan dra seg på butikken, der er det garantert dyrere så de kan holde seg der når man oppfører seg sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone, i Norge koster ein 6pk med vanlige egg mellom 20-25kr. Økologiske er dyrere her også..

Eggene eg selger på den lokale gardsbutikken får eg 2kr pr stk for og dei vert solgt for 20kr pr 6pk. Det går litt i bølgedal, men i perioder har eg ikkje nok egg fordi dei er så populære.

Eg er igrunnen enig med Tormod, me burde ta meir for egga. Eg kjem iallefall til å skru opp prisen om eg selger heimefrå til våren. Eg syns det er litt moro å ha eit produkt på gardsbutikken.

Eg klarte tidligere i sommer å holde hønsene sånn ca med for med inntektene på eggene, nå er eg lagt unna å dekke forutgiftene. Men så er det jo hobby, kosedyrene mine..uansett kor mange det har blitt..  ::)

Eg hadde ei jente på besøk som fekk plukke sine egne egg, DET var populært!! Ho hadde snakka om det i mange dager etterpå og ville ikkje dele eggene med pappen sin, ingen frukostegg på han... eggene skulle ho ha med seg heim til mammaen sin.  ;D Ho fekk også med seg påfuglfjør og var så stolt når ho reiste. Det kan jo vera ein idè for mange her, å la naboungene få plukke egga sine sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet ut at nå på vinteren går det såpass med fôr (200g per høne per dag) at jeg har fôrutgifter på ca 2 kr per egg, hvis jeg regner med det som hanene spiser også. Enda de spiser masse frukt og grønt som jeg får gratis i tillegg. Det vil si at alt under 25 kr for 12 egg er tap på denne tiden av året.

Jeg har kjøpt meg lekre gjennomsiktige eggekartonger hvor eggefargen vises igjennom. Jeg legger vinn på at det er "alle farger" i hver kartong, inkludert turkis egg fra araucanaen og mørkebrunt fra welsumern. Jeg har ingen problemer med å få over 4 kr per egg i en slik kartong. Og her på Mega selger Prior 12 brune egg i tilsvarende gjennomsiktig kartong for 48 kr. Og det er egg fra burhøns...

Jeg fatter ikke hvorfor dere selger eggene så billig? Kunden får et helt spesielt produkt, og betaler mindre enn for ordinære varer på supermarkedet? Ved å prise ned slik signaliserer dere egentlig at dere selger B-varer i forhold til butikkene. Men egg fra bortskjemte høner er et luksusprodukt, noe folk gjerne kan betale for. Legg ved en liten beskrivelse av hønene og deres tilværelse, gjerne med noen bilder, så har dere solgt en liten opplevelse til folks søndagsfrokost. Og da tror jeg ærlig talt at mange bryr seg lite om de har betalt 20 eller 40 for de eggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Denne tråden er et år gammel, men jeg lurer på om det er flere som selger mategg til venner og naboer?

Vi drukner i egg :smiley:    Vi har flere høner enn vi hadde beregnet( av 10 kyllinger overlevde nettop 10 stk og av 9 av de var høner, pluss at jeg fikk 4 unghøner av noen :smiley:) og de er kjempeivrige og av 15 høner( hvorav to er gamle og ikke legger nå), så får vi 11-13 egg HVER eneste dag. Før har hønene vi har hatt lagt 4 egg i uka hver seg i gjennomsnitt.. Nå legger de hver dag og vi er bare 5 stykker i familien og en av oss sondemates, så vi må gi bort eller selge noen egg.

Vi har regnet ut at vi har fòrutgifter på ca 2kr/egget, i tillegg går det jo litt strøm.

Vi har solgt eggene for 3kr/stk nå, og vet det er billigere enn hva noen her selger gårdsegg for(de selger både privat og på butikken).  3kr egget er vel knapt så man tjener.. For meg holder det å ikke gå i minus. 

Også lurer jeg på hvor jeg får tak i eggekartonger, helst i papp siden plast ikke er så veldig miljøvennlig. Jeg er ute etter kartonger som tar 6 egg, først og fremst fordi jeg ikke vil sitte på et kjempelager av kartonger i alle størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eggekartonger: jeg kjøper dem fra felleskjøpet til 3,5 kr stykk, det er papirkartong med plass til 10 egg. i tillegg printer jeg ut klistrelapper i farge med "10 egg fra lykkelige høner", jeg har også små klistremerker som jeg skriver hvilken uke hønene har laget nettopp disse eggene, på denne måten kan kartongene brukes mange ganger, uten å bli klussete og uoversiktelig.

til vaktel egg har jeg plast kartong, har ikke funnet i papir, men disse brukes også fler ganger, også er vi så heldige her jeg bor at vi har plast gjenvinning, så når embalasjen er utslitt går den ikke i søppla.

pris p egg: nå har jeg skaffet meg høner av 2 grunner - at det er utrolig hyggelig å ha dem til å styre og ordne i hagen, -og fordi jeg vil sørge for at jeg kan gi noe tilbake til disse fuglene som lager mat i form av egg til meg, nemmelig et trygt,behagelig og rikt liv!

dette vet de jeg kjenner om, og også at jeg skaffet meg fler høner enn jeg trenger til eget bruk, for å kunne tilby fler å få "spleise" på egg fra høner som har det optimalt,det foregår sånn at de som vil ha egg dekker matutgifter, og jeg tar meg av alt annet.

disse eggene er ikke for folk som vil ha det billigst mulig, men riktigst mulig. jeg ser på det på denne måten: jeg gjør "kjøperene" en tjeneste -de får ferske egg fra et hønehold som respektrer hønene, uten at de trenger å ta seg bryet med å ha høner selv!

prisen på egg fra mine høner er 35 for 10pk, tar de vare på kartongen får de pant på denne og eggene koster da 30kr for 10. dette er egg fra sussex,rir og jær, jeg har også 2 silkehøner,men sorterer ut eggene dems til meg selv eller til å gi bort, for de er virkelig små!

ingen av dem som kjøper fast av meg synes dette er for mye, de som har antydet at det er for mye, har jeg bedt om å kjøpe burhøns egg i butikken om de har samvittighet til det.

jeg har også valgt å gi bort fast til en familie som bruker mye av tiden sin til å hjelpe andre, de tjener ikke penger på det og har derfor ikke veldig god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har endelig fått opp produksjonen og ser at det hopar seg opp i kjøleskapet.  :smiley:

Er så heldig å jobbe på ein relativt stor arbeidsplass, med omlag 50 stykk, og tenker først og fremst å ta med egg dit for å selge. :afro: Har no laga etikettar med påskrifta Egg frå lykkelege høner!! Har tenkt å ta 20 kr for 6 egg og 40 for 12 egg. :wink: Mulig det er i meste laget, men eg var innom Eurospar og såg at 6 egg frå frittgåande høner/økologiske var 27 kroner, og då synest eg min pris er ok.... Har ikkje starta salget enno, så er litt spent!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja mulig det er litt dyrt... blir jo litt over 3 kr pr egg...  eg får prøve, og viss det ikkje slår an, får eg sette ned prisen...  :wink: Litt av poenget er at dette er egg frå frittgåande lykkelege høner som har eit godt liv med mykje variasjon både i mat og område å vere på!!  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg har skrevet før, jeg selger til 3 kr pr egg, og tar pant for kartongene, så hos meg koster første pakke med 10 egg 35 kr, neste (om kartongen er tat vare på) 30 kr.

mine "kunder" er mest familie, siden jeg ikke har veldig mye egg, det går ut 50 til 80 egg i uka, men altså mine kunder er mest intressert i at hønene har det godt, og det kan jeg garantere!!

3 kr egget er ikke dyrt, jeg har ikke noen avtale med butikker om gammel frukt og brød, men kjøper pelletsfor, og gir dem matrester, får også matrester når folk kommer for å hente egg.

todos108: tror ikke det er lurt å ha egg stående ute om sommeren, ikke lenge ihvertfall, hva med å ha et kjøleskap i boden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

todos108: ok, men da ser jeg ikke no problem med den løsningen, om kundene dine er ærlige.

kanskje lurt å skaffe en kundekrets først, og så la disse benytte seg av selvbetjeningen?

Om det er problemer med å finne kunder som setter pris på å kunne få kjøpe egg fra lykkelige høner, kanskje det er lurt å sette opp anonselapp hos dyrlege eller andre plasser hvor det vanker dyrevennlige mennesker?

Vet ikke helt hva det korrekte utrykket er, men vegetarianere som spiser egg, ofte er de som velger å ikke spise kjøtt veldig opptatt av dyrs velferd, de burde være veldig interessert i egg fra private hobbyhøns. og selvfølgelig andre dyrerettighets forkjempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...