Gå til innhold

Pris på levande dyr


Nybakt hønemor

Anbefalte innlegg

Nå har me hatt ein diskusjon på både mategg og rugeegg. Så då igjenstår det levende dyr frå kyllinger til voknse, høner og hanar. Mulig dette er ein årlig diskusjon men eg kan ikkje huske å ha sett det før. Iallefall ikkje det eg vil spørje om. Eg veit at det ligger ei liste med veiledende priser under prydfugler
/>http://www.prydfugler.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=34&Itemid=30

Men kor går grensa mellom voksen og gammal. Tar de samme pris for ei høne som er 1år og ei som er 2år eller eldre? Ved kva alder er høna ikkje lenger verdt noko? Eg er for fersk til at eg har gamle høner som har slutta å verpe. Så eg aner faktisk ikkje når oppdrettere feks pleie bytte ut hønene/hanene sine.

Og kva med overskuddshaner, eg har stort sett gitt dei vekk eller tatt 50kr...eller slakta dei.

Men så ser eg fleire annonser på Finn.no der folk selger haner til 150-300kr. Syns 300 høyres litt vel dyrt ut, eller? Og det stod ingenting om at det var premiert hane. Aner ikkje om vedkommande som hadde lagt ut hane til 300kr, er medlem her og husker ikkje navnet uansett så det er på ingen måte eit angrep på vedkommande. Dette er ei stund sidan så det er liten vits å leite etter annonsa for dei som er så nyssgjerrige.

Eg lurer berre rett og slett på om folk pleier å selge eller gje vekk overskuddshanene sine. Spesielt dere som avler på reine raser og farger og kanskje driver med utstilling. Eg har foresten sjølv kjøpt hane. Eg kjøpte ein trio der det var opplyst stykkpris og i samla sum var hanen samme pris som hønene. Er det vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg tror prisene er litt varierende etter som hvilken rase det er snakk om,Er det foreksempel en sjeldent flott hane og/eller av en rase/farge som ikke er så vanelig, er 300,- ingen upris. Men er det derimot en helt ordinær hane er det blodpris :) ;D

Jeg foreksempel har tenkt å stille ut avkommet til mine nylig innkjøpte sebright sølv,på utstilling kommende år,får de gode poeng drømmer jeg ikke om å selge en hane til under 300! heller et stykke over,for jeg har letet lenge etter rasen og dødeligheten på kyllinger er høy!

Bare et eksempel ;D

Men for de fleste raser tror jeg at 300.- er 200.- for mye :D men syns heller ikke at haner skal gies bort.

Her slaktes alle overskuddshaner(ikke sebrighter da ;) ),med tungt hjerte,for det er flotte,hyggelige dyr.Men det er god mat,og det er jo sterkt begrenset hvor mange haner en kan ha,Og hvor stort marked det er for "vanlige" haner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte mille fleur hane til samme pris som hønene, 100 kr.

silkehane hvit for 60 kr

fekk med jær hane etter og ha kjøpt litt over 20 kyllinger.

men flotte rasetypiske haner 200 sjeldne raser 300

alt av renrasete haner 100 kr min. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henger meg på svarene til de som har svart deg før her...

jeg fikk for eks med 3 haner gratis på kjøpet  da jeg kjøpte kjønnssorterte maran høne kyllinger...

mens jeg betalte 770,- for et par med plymouth rock nå i helgen... men det var premierte flotte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flotte rasetypiske haner som er ungefugler og friske og ringmerket  betaler jeg gjerne 250-300.- for :)

Gir ikke bort haner i hele tatt...blir sortert bort som små.

Mulig dette høres brutalt ut , men noe utvelgelse må vi gjøre på kyllingene også , så jeg fjerner alle jeg ser har feil.. på i forhold til standarden på de rasene jeg avler på..dette gjør jeg på begge kjønn.

Jeg har laget meg en "hanehybel" hvor jeg har alle mine haner samlet og kan derfor ha mange haner også :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...