Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

MartheG

Erfaring med rugemaskin Covatutto 6?

Recommended Posts

Nå har jeg samlet sammen 6 egg som jeg skal putte i min lånte rugemaskin. Jeg kan ikke skjønne at det er med verken termometer eller hydrometer(?) for å måle temp eller luftfuktighet. Hvor får man kjøpt det? Felleskjøpet? Hvor fester jeg termometeret?  Og hva er det jeg har, flatruger eller motor-ruger? (ulik rugetemperatur, står det i den noe tynne instruksen.)

Har maskinen ei vifte så er det en motorruger.

Denne er som regel festet i lokket på "flate" rugemaskiner.

På høyere rugemaskiner kan viften være festet i bakvegg.

Du skal ha høyere temp på en flatruger som ikke har vifte mener jeg.

Temperaturmåler får du billig på Europris osv, den skal ha giveren inni maskinen i høyde med toppen av eggene.

Har kikket på Covatutto 6, denne er med lyspære, og er vel for en flatruger å regne så lenge det ikke finnes ei vifte.

"Tror" heller ikke du får stilt temp?

Hvis du ikke får stilt temeraturen, hjelper det lite med tempmåler, annet enn at du ser det går galt.

Du kan ha i litt vann hvis det er riller i bunnen av maskinen, særlig under og rett før klekking.

Takk for svar!

Det er nok som du sier, liten vits med termometer når det ikke er mulig å justere... Får se hvordan dette går (venter på ett egg til, så jeg kan få startet ruginga), så spørs det om det blir en større og mer fancy neste gang!

Spennende dette!  :)

Anbefaler da ei rugemaskin med vifte ( motorruger ), om man vil ha ei rugemaskin med automatisk vending blir mere aktuelt hvis en kjøper større rugemaskiner.

Finnes også halvautomatiske løsninger ved vending av egg.

I dag er 7.dag og jeg skal lyse. Spent som bare det! Jeg klarte ikke å vente til jeg hadde 6 egg (har ei høne som er så ivrig på å ødelegge eggene, så må være skikkelig på alerten!), så jeg har 5. Skal lyse i kveld, og håper at en kraftig Silva-lykt og en dorull kan gjøre susen.

Er det forresten noen kur for høner som ødelegger eggene sine/andres egg? Hun står klar med en gang noen legger seg til for å verpe...

Bare fordi jeg skulle ha tid og et mørkt rom... Prøvde med dorull og lykt, men kan ikke si at jeg så særlig mye... Noen gode råd for å få til egglysingen uten en egglyser..? Synes skallet virker så tykt at det nesten ikke går an å se gjennom selv med lyskaster...

Jeg har alltid brukt led-lykt og vært fornøjd, men må erkjenne at en ny verden åpnet seg etter jeg kjøpt en egglyser for mørke skall. Det gjelder å fokusere lyset i en ganske liten punkt ca 1 cm, og å minske ljuslekkasjet ut fra egget. Egglyseren ble levert med en gummitut som holder tett mot egget.

hvor mye koster en egglyser?

er fornøyd med lommelykt men litt vanskelig og treffe riktig slik at vi ser skikkelig inni eggene :)

Jeg får og godt til med en sterk lommelykt. Tilogmed de brune. Men kanskje mine brune egg ikke er sååå veldig mørke. Jeg former bare handa rundt lommelykta og setter egget oppå ringen som blir av tommel og pekefingeren.

kunne du se plommen? lyste egget liksom opp eller var det mørkt?

Jeg har prøvd en Silva hodelykt (med veldig sterkt lys) der jeg tapet på en dorull, men dette fungerte dårlig. Så fant jeg en liten led lommelykt som jeg stakk inn i en dorull og tettet rundt med hendene. Det fungerte fint! Jeg fant følgende:

2 stk der plommen er løs og liten, ser ikke ut som det har skjedd noe som helst.

3 stk der omlag halve egget er mørkt og ikke er løst. Dvs. det mørke holder seg til en side selv om jeg snur på egget.

Hva betyr dette?

Jeg mener å ha sett et skjema over hva man skal se etter når man lyser egg, men finner det ikke igjen...

reknar med at dei 3 der du ser ein mørk del er befrukta, har ei side du kan sjå på :

/>http://www.prydfugler.no/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=38&limit=1&limitstart=2

Gøy med kyllingar i alle fall:)

Da ble det to svarte kyllinger med gule flekker på hodet som kom ut :-) Den tredje hakket hull, men kom aldri lenger... Nå er rugemaskinen fylt opp igjen med seks egg. Kan få dilla på dette, merker jeg...

• Create New...