Emilio Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Vi hadde en Shetlands pony en gang , og der den var noen ganger( Bak huset ) er ennå gjerdet der , området er på 600-700 kvm .. Og har egentlig tenkt på og ha noe slags dyr der .. Og så tenkte jeg på og ha kalkun .. - Hvor stor inne plass ville 4-5 kalkuner trengt ?- Stikker de av ? Eller blir de på uteplassen sin `?- Egga spiselige , såfall gode ?Og noen i nærheten av meg som har kalkuner ?Kommer sikkert flere spm .. ;D ;D Emilio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebbdyret Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Jeg er ingen kalkun-expert, men jeg har 4 stykker sammen med hønene, og de trives. Av tre kalkunhøner får jeg tre egg nesten hver dag, og de er meget spiselige! Nydelige i omelett, med litt ost og bacon... mmm. Eggene er lyse med rosa/beige prikker. Morsomme fugler, jeg skal definitivt ha fler etterhvert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Dersom kalkunene bare skal være inne på natta trenger du ikke veldig stor plass til de, har du et rom på ca 10 kvadratmeter så går det greit til ca 5 stykker. Sett opp en solid vagl ca en meter over gulvet og.Kalkuner er meget stedbundne, mine gikk helt fritt da jeg hadde en flokk bronsjekalkuner, stakk aldri av.Ellers gir Nebbdyret godt svar på de andre spørsmålene dine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted April 13, 2007 Author Report Share Posted April 13, 2007 Tusen takk for svar , Men tenker på rovdyr .. For det er bar et gjerde som er ca 70 cm høyt med 2 planker som går vann rett hele veien .. ? Er ganske masse katt her , men det blir vel ikke noe problem .. Rev er det her ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bekim Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Tusen takk for svar , Men tenker på rovdyr .. For det er bar et gjerde som er ca 70 cm høyt med 2 planker som går vann rett hele veien .. ? Er ganske masse katt her , men det blir vel ikke noe problem .. Rev er det her ?Katta har ikke mye hu sku ha gjort der men rev tar kalkun uanset hvor stor å sinna den er :S Mista min for to år siden av rev, beit hode av den grrr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted April 19, 2007 Author Report Share Posted April 19, 2007 Hm , det jeg tenker på og blir for dyrt og inngjerde 700kvm liksom ..Så får kanskje vente med kalkun til jeg har bedre planer .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bekim Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Hm , det jeg tenker på og blir for dyrt og inngjerde 700kvm liksom ..Så får kanskje vente med kalkun til jeg har bedre planer ..du trenger ikke å gjære inn alt da .. jeg hadde mine løs.. bare gjær inn ett litte område til dem så de kan være in når du ikke er hjem. reven er mest aktiv på morran, eller's kan de godt gå fritt rund. bare kos det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted April 19, 2007 Author Report Share Posted April 19, 2007 Går på skole jeg vettø .. Joa , men hadde vært kjekt og ha dem løse hele tiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebbdyret Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Slipper mine ut av hønsehuset om morgenen, og så går de selv inn om kvelden. Men han jeg fikk dem av, hadde dem løse hele tiden. De vaglet seg bare høyt om natten (oppå gjerdet til hønsegården..) Så planen min var å lage et skur på påler med sittepinner inni, sånn at de sitter i revesikker høyde, og fikk ly for vær og vind. Kanskje noe sånt kunne fungert hos deg også? Hadde ikke tenkt å bygge trapp, men la dem flakse inn. Men om det fungerer i praksis- det aner jeg ikke...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted April 20, 2007 Author Report Share Posted April 20, 2007 Det virker jo smart , men hvor høyt kan en kalkun fly ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bekim Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Hvor høyt veit jeg ikke, men høyt ,, ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinadf Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Hei. Jeg har drevet med bronsekalkuner en god del år, og har masse erfaringer med dem.Mine kalkuner går fritt ute, og jeg tar dem inn om kvelden. De går aldri avsted. Ute går de sammen med hønsene, men om kvelden har jeg et eget bur til dem. Har prøvd å la dem gå inne med hønsene men det endte med at kalkunene drepte et par høner.Ute er kalkunene noen meget bra hønsepassere. Når det er fare på ferde, som rev og rovfugl, varsler kalkunene og får alle hønsene og kalkunflokken inn i fjøset.Kalkunene kan fly ganske høyt. Om kvelden vagler dem seg helt i taket på fjøset, og det er temmelig høyt. De kan også vagle seg i topper av trær.En gjennomsnitt kalkunhøne legger ca 60 egg i året. For dem som følger nomalt døgnlys. Eggene er gode å spise, men er litt mildere i smak enn hønseegg. Jeg bruker mye kalkunegg til baking. Fordi det er så mye eggehvite i egget, det blir flotte bakverk av dem.Er det noe mer du lurer på så må du bare spørre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilio Posted April 21, 2007 Author Report Share Posted April 21, 2007 , Tusen takk for svar .. For se hva som skjer til neste år , har bare høner og skal få noen duer om 2-3 uker .. Så ja , Men vil ha noe annet av fugl .. Men får ikke bestemt meg : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.