Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

44so77

eggeplomma

Recommended Posts

Når eg koker egga er det noen som har ei plomme med både gule og orange farger, nesten so det er forskjellige farger i ringer inne i plomma. De smaker godt, men de ser kanskje ikke så appetitelige ut. Noen som vet hva som kan være årsaken til dette?

Artig  ;D kva rase og kor gamle er hønsa som legg desse egga? Kan hende det har med foret å gjere? Kva gir du dei?  :D

Australorp ikke heilt rein rase. ca 1 år. de får økologisk kraftfor, og brød og litt annet restemat. De har just begynt å få turer heil i det fri og då finner de litt grass og annet ute, kan det virke inn tro. De er blanke å fine og ser veldig friske ut. Ser hauken flyr over så ikke så ofte de slipper utenfor hønsegården. Selv om det er det vi liker best både hønene og eg.

Reknar med at du vil få nokre supre egg, med fin oransjefarge i heile plomma då etter kvart. Ingen feil eller manglar her så vidt eg kan forstå  ;D kos deg med hønsa, dei trivest iallefall med slik god mat.  :D

Det har nok ikkje noko med rasen, men med foret og det er nok ingenting gale nei. Mine får fantastisk flott plomme når dei får ein del rester og spesielt grønt for eller får gå ute når det vert meir grønt ute. Mais er blant dei tinga som gjev flott plomme. De har kanskje høyrt om feks Solegg i butikken som kjem frå industrihøns som garantert aldri har sett sol, men dei får mais i foret sitt.  :D

Australorp fine fuglar  ;D kva betalar du for øko foret?  :D Eg gir kromat egg, i tilegg får dei brød, frukt og grønsaker. Fin farge på gula her også, spessielt når dei får gå ute på graset å nippe.  ;)

Har lest at rekeskal gir slike virkningar, og gjerne endå raudare ring...

Eg har prøvd forskjellig for, oppdrett 2 synest eg gav bleike plommer, medan tuppen som eg brukar no, gir dei flottaste plommer... Men tuppen er jo noko dyrare enn kromat egg, så det er mulig eg går tilbake til det neste gong...

Det med rekeskall kan stemme, hiver inn det noen ganger. og eggene er ikke alltid slike, for ringen kan nesten være rød. økologisk for er litt dyrere, men eg kan ikke bare snakke om at eg tenker på miljøet. Eg synder sikkert på mange andre måter.

takk for alle svarene. Begynner å finne ut hvorledes det virker her inne.

Rekeskall kombinert med grønne planter, gir fin farge på eggeplomma.

Du kan også kjøpe fargefor til laks og ørret noe som er litt dyrt men det gir i alle fall veldig fin rød eggeplomme.

Eg har prøvd forskjellig for, oppdrett 2 synest eg gav bleike plommer, medan tuppen som eg brukar no, gir dei flottaste plommer... Men tuppen er jo noko dyrare enn kromat egg, så det er mulig eg går tilbake til det neste gong...

Det der var interessant Mone. Mine får Oppdrett 2, og jeg synes plommene har vært kjedelig lysegule i vinter. Jeg tror jeg skal gå over til Tupppen i vinterhalvåret da. Jeg får god pris på eggene mine, så da kan jeg unne hønen og meg selv litt dyrere fôr. Det skal jo se appetittelig ut for de som kjøper egg også! :D

Alle mine høns får kaninpiller lagt i blød i vand.... det giver orange blommer  ;D

Virkelig?! Sånne vanlige FK-kaninpellets? De har vi masse av, jeg skal straks prøve!  ;D

Paprikapulver i foret gir nesten rød plomme , gis dette sammen med mais så blir plomma like oransj som appellsinskall og smaker nydelig  :)

Er skeptisk til piller, hva er i de? synnes det er ok at plommene har forskjellig farge alt etter årstidene og foret som er tilgjenngelig. har hørt at næringsinnholdet i slike "frittgående" egg er mye betre enn i vanlige butikkegg. Er det noen som vet noe om det?

Er skeptisk til piller, hva er i de?

Hihihi  :D Jeg tror danskenes "piller" er det samme som vårt "pellets". Har jeg rett Lone? Jeg tror ikke Lone gir hønene sine tabletter for å få fine plommer.  :)

Korrekt  ;D

Og ja,- alle hønsene elsker det! Kyllingerne får det fra de er ca. 14 dage gamle. Genial  og sund beskæftigelse!

Mine høner har fått massevis av mais. Jeg har hatt kyllinger, og mais er liksom det som skal til for å få dem skikkelig tamme.. Selvsagt har mine voksne høner også fått mais da.. Min søster var på besøk, og fikk noen egg som hun lagde eggesalat av... Den ble skikkelig knallgul:-)

Ellers så kjenner jeg godt igjen det med "ringer" i eggeplommen. Vi nordpå som spiser måsegg, har sett dette mange ganger.. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke... Måsegg varierer veldig i farge på plommen. Fra kjedelig gul til nærmest blodrød... Det er så stor variasjon at jeg tror det må være andre ting også som spiller inn, enn bare hva de spiser.

Når høns går fritt og får plukke det dei treng og har lyst på, vert egge gula ekstra gul eller mørk orange. Kvita kan også få eit svakt grøn skjær. Dette er heilt ufarleg, slike egg er ekstra næringsrike :)

Nå i sommer går mine løse, da er det alltid mørke gule plommer, gresset som gjør det, på vinteren får de frukt og grønt rester fra en matbutikk her i nærheten.

får det gratis så de slipper å kaste, kinakål, gullerøtter, salater, spinat.... etc det gjør at plommene er flotte året rundt:-)

• Create New...