admin Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Vaktler trenger ikke så stor plass, men jo større jo bedre. Har du minst 1,5 kvadratmeter går det sikkert bra. Quote
Prisilla Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Ja med 1,5 kvm, vil dine 5 vaktlar få det flott. Eg har 12 vaktlar og har planar om å bygge hus til dei ute.Tenkjer eg satsar på 1,5 kvm, med eit like stort uteområde under delvis tak.Pr dags dato går vaktlane saman med 7 silkehøns på eit rom på 8 kvm. Dei storkosar seg og får flyge fritt. Men det er ein ting eg har tenkt på...vaktlar et og skit, ganske mykje. Pass på å bygge buret slik at reingjeringa vert enkel, gjerne med not i botn. Eg må røkte ganske ofte hos vaktlane. Dei har fått tildelt eit hjørne som er den faste tilhaldsstaden deira, her legg dei egg og produserar masse møkk : Dei brukar dagen til å springe rundt langs veggane, jaktar litt på kvarandre og er berre kjempe morsomme ;D Quote
kamp Posted April 10, 2010 Author Report Posted April 10, 2010 Jeg har et kaninbur jeg tenkte å bruke i begynnelsen. Bor enda hjemme men far er ikke særlig begeistret for å ha dem i hagen. Så de får begynne inne så får jeg se om jeg kan snike dem ut etterhvert Quote
ulfjoh01 Posted April 17, 2010 Report Posted April 17, 2010 Egentlig burde ett bur vært så stort at man kunne dele det i to med en skyvedør.Det ene rommet kunne godt være mindre enn det andre.man kunne da skysse vaktlene inn i den ene delen mens man rengjorde den andre.Man hadde da ikke disse små fuglene løpende omkring der man arbeidet med rengjøring.Etter at den ene del var rengjort kunne man skysse vaktlene inn dit, lukke skyvedøra og gjøre rent i det andre rom.Hvis man ville bruke begge rom samtidig kunne man bare ha skyvedøra åpen.Tror jeg selv vil gå for en slik løsning senere, er litt styr når man har en masse vaktler springende rundt seg når man holder på å fjerne gammelt strø.De er ikke redde, er som regel i veien hele tiden og veldig nyskjerrige, tror sikkert jeg har noe godt jeg holder på å lure unna for dem. Quote
Prisilla Posted April 17, 2010 Report Posted April 17, 2010 Eg har fuglebrett med tak, som eg har stappa litt høy i. Her storkosar dei seg. Vaktlar likar å stikke seg vekk, så du kan ha inn greiner av bar eller liknande. Eller sette opp nokre små flak på skrå opp mot veggen, det likar mine godt. Dei elskar å pile fort rundt veggane, stoppar ei stund bak flaka for så å rese vidare.Kjempe morsomme å sjå på ;D Quote
Petter Posted June 1, 2010 Report Posted June 1, 2010 Jeg har nettopp hatt et uhell med en vaktel som fløy inn i nettingen på siden på buret og skadet hodet / nakken. Jeg er skeptisk til om hun greier seg. Tilbakemelding jeg har fått av flere etter denne hendelsen er at vaktlene bør heller ha plankevegger enn netting. Noen som har erfaringer knyttet til dette? Quote
ulfjoh01 Posted June 2, 2010 Report Posted June 2, 2010 De flyr gjerne i nettingen den første tid, til de blir vant med den.men selv etter dette flyr de i nesten alt som er i veien, som netting, plankevegger, og varmelamper.Du kan prøve å reise noe granbar opp mot nettingen inni buret, slik at de flyr i granbaret først og ikke rett i nettingen.Ellers er det greit at de ser deg og gjerne hører deg før du nærmer deg buret, kommer du brått på dem uten at de har observert deg først, blir de gjerne skremt og flyr i nettingen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.