Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har tenkt å bygge opp noen nye stammer med prydhøner, vilke typer jeg ønsker har ingen betydning her. Jeg går inn på forskjellige fora og sider med prydhøner, der er det som regel kjøp og salg sider og også sider hvor en kan legge seg inn somm oppdrettere.

Så til saken, jeg sender mail men svært få tar seg tid til å svare. jeg synes at om en legger ut mail adrese så bør en kunne ta seg tid til å svare om en har kyllinger, egg, farver osv. Hvis man ikke er veldig ofte på mail så kan en jo skrive dette å be folk ringe istedenfor.

Nå er jeg kanskje ikke den som liker å mase mest men jeg føler meg litt ukonfortabel med å ringe når jeg først har sendt mail, føler at da blir det mas.

Jeg vil legge til at alle eller de få jeg har kontaktet her på forumet har kommet med gode tilsvar på kort tid, og det synes jeg er gledelig.

Er det bare jeg som har denne opplevelsen eller er det ett vanlig problem? Hva kan en forvente av en som legger seg inn som oppdretter på div fora? er jeg for kravstor når jeg synes det er greit å forvente ett svar når jeg viser intresse for fuglene deres?

Vennlig hilsen Bjørn Olav

Posted

Enig med deg, et svar bør man forvente når folk har lagt ut annonse - du er ikke kravstor!

Har selv ikke opplevd dette som noe problem. Mulig andre her på forumet har andre oppfatninger?

Posted

Trist at du opplever det slik Bjørn Olav.

Eg kan ikkje seie at eg har opplevd det samme.

Kva for forum/sider har du vore inne på å ikkje fått svar?

Ikkje veit eg om det er slik at folk gløymer å stryke seg som oppdrettar, når ein sluttar med høns. Det kan vel vere mange grunnar til at folk ikkje svarar.

Men eg skal vere enig med deg, det er lite heldig å ikkje svare på mail.

Eg hadde uansett ringt, om eg ikkje fekk svar på ein forespørsel i løpet av eit par dagar.  :)

Posted

Eg har lenge lurt på om eg skulle skrive eit tilsvarande innlegg. Eg har veldig mange gonger bestilt rugeegg, kyllinger eller voksne dyr for deretter å aldri høyre meir, eg har purra på med venlige ord men ikkje fått svar. I likhet med deg kvir eg meg med å ringe når me fyrst har hatt kontakt pr mail. Det er jo det me burde gjort. I eit eksempel ringe eg faktisk oppdretter etter 2 ubesvarte "purre"mailer, oppdretter som forøvrig virka veldig seriøs og driver med utstilling, svarte kort at han skulle ringe meg tilbake fordi han var oppatt. Eg høyrte aldri noko meir.

Det er lov å gløyme, det kan skje oss alle, men når då folk purrer på ein venleg måte bør ein vera proffesjonell nok til i det minste å gje eit svar.

Eg er sjølv på oppdrettslister og svarer absolutt alle som sende forespørsel enten eg kan hjelpe dei eller ei. Men eg har også opplevd at folk har bestilt kyllinger og rugeegg og når kyllingene er leveringsklare eller egga er samla så får eg ikkje tak i vedkommande. Seinast denne helga skulle eg ta med kyllinger på helgetur til ein kar som eg ikkje fekk tak i.

Dersom det er til trøst gjelder dette ikkje berre oss, eg veit at mange andre har samme erfaringer og ofte med dei samme oppdretterne. Eg for min del syns det er respektlaust, lite voksent og langt frå profesjonelt. Skal ein drive med oppdrett og selge dyr/egg så får ein prøve å gjere det skikkeleg.

Posted

Ja, det er ikke bra når slike ting skjer. Men i enkelte tilfeller tror jeg det kan være at folk har sluttet med fjærfe, men har glemt å slette seg fra oppdretterlister. Det opplevde jeg da jeg var på utkikk etter gås. Kontaktet en som sto på en oppdretterliste med den gåsetypen jeg ville ha. Ringte ham, og ble møtt av ganske sur "gubbe" som irritert sa at han hadde da sluttet med gås for lenge siden! Javel, men hvordan kunne nå jeg vite det, når han sto oppført med gås på diverse oppdrettslister da?? ???

Men foruten dette tilfellet har jeg heldigvis ikke opplevd negative ting når jeg har kontaktet oppdrettere.

Posted

Trur også enkelte som driv med utstilling, er kresne på å selge. Dei vil vel helst ha dei beste avkoma sjølve. Var ute for ein slik, eg ringde for å få kjøpe kylling. Det var han ikkje interessert i (utan å seie det med reine ord), hang limt fast i telefonen i eit par timar  :-[. Han prata og prata om utstilling og premiar. Til slutt la eg på...uhøfleg ja, kanskje...men men. Eg vart altså ikkje kvitt han.  ::)

Han var vel redd for å få ein konkurrent kanskje.  :D

Posted

Må bare få bekrefte at sånn er det. har prøvd selv og kontakte oppdrettere på både mail og telefon. det er 1 av 3 ting som skjer. enten får du ikke kontakt overhodet, du får kontakt som prisilla skrev, men de kan ikke hjelpe deg med annet enn å få hodepine. og så har du den lille seriøse prosenten som faktisk er til hjelp.

fryktelig trist at det må være sånn.

• 4 weeks later...
Posted

Som tidligere skrevet er eg like irritert som dere og har opplevd det samme mange gonger. Eg er av den formeining at dersom ein har lagt seg ut på ei oppdrettsliste får ein svare, ellers kan ein fjerne seg frå lista.

MEN nå er eg rimeleg lei av useriøse kjøpere også som bestiller og når kyllingene skal hentast ller egga skal sendast så får eg ikkje tak i dei. Ein del av dei har tilogmed blitt lovd transport men plutselig får eg ikkje tak i dei eller dei kjem med dårlige unnskyldninger. Andre sjekker ikkje ut kor eg bur før dei skal hente kyllinger og brått er det ALTFOR langt. Det er fristande å sette opp ei svarteliste i boka mi!

Eg får daglig mailer frå fleire som er interesserte i høns, kyllinger og egg, når prosentdelen av useriøse kjøpere auker kan eg nesten forstå at enkelte ikkje gidder svare til slutt. Dei har nok sikkert stor pågang uten at det er ein unnskyldning. Men til dei av dere som bestiller og deretter ikkje fylgjer opp, og har ingen gode unnskyldninger: Skam dere!

Eg svarer alle som sender meg mail og kjem til å fortsette med det. Tlfnr. har eg ikkje lagt ut, om nokon har søkt på mitt navn på nettet vil dei kun få opp eit tlf nr som ikkje er i bruk og aldri har vært i bruk.

Posted

Må desverre si jeg deler erfaringer med de som ikke får svar av oppdrettere/selgere. Frustrerende.. Ja! I tillegg er det useriøst og frekt spør dere meg. De som skal kjøpe, og ikke holder sin del av avtalen, de er da heller ikke det grann bedre. Skal man kjøpe/selge får man da være seriøs!