Freba Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Hallo!Jeg er nyfrelst hønsentusiast!Skal bygge hønsehus denne uka og få 5 australorps + 1 hane neste helg.Sånn ser planene ut hittil:Areal: 1,2m x 1,2mHøyde: 2mEtasjer: 2stk á 1m (2. etg er halv sånn at en person kan stå oppreist i halvparten av hønsehuset.Verpekasser: 2stk á 40x40x40VaglerInnendørs sandkasse: 40cm x 40cm (60cm høyde)Går i gang med hønsehusbyggingen snarest og har endel spørsmål rundt dette.Verpekasse:Åpning fra utsiden sånn at man at man kan hente ut egg uten å gå inn? Nødvendig?Vinduer:Hvor store bør de være? MÅ det være mulig å åpne de? Evt Greit med en liten sprekk øverst som fungerer som lufting? (kan evt tettes igjen om vinteren.Sandkasse:Bør den være ute?Evt andre kommentarer til planene hittil? Quote
Prisilla Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Hei Trur eg hadde satsa på å få desse metrane, på eit plan i saden for på to. Eg har 6 høns på ca 5 kvm, eg synest egentlig det er i minste laget.Vert ofte røkting i dette rommet.Sandkassa: hadde eg satsa på å ha ute under tak.Til ruge/verpekasser: bruker eg gamle potetkasser, 30 cm breie, 40 cm lange og 10 cm høge, full i høy. Slik får kvar høne si eiga kasse Vindu: du får ein del gratis lys med litt store vindu, ein klar fordel om dei kan opnast. Lykke til med bygginga Quote
Fuglemakeren Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Du vil stå oppreist i hele hønshuset, og ha en dør som er nok høy. Jeg levde mine første hønsår med en lekestue og har f-b den døren mange ganger. Tenk enkelt vedlikehold. Jeg har bæsjebrett med netting over. Under bretten har jeg hengt opp gardiner så det er mørkt, derinne er rugekassene plassert. Quote
Freba Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Takk for svar Prisilla - Nettopp fordi jeg bare har 1,44 kvm tenkte jeg at det var bedre å bygge i høyden. Det vil også gjøre rengjøring og sånt lettere når man kan bevege seg der inne tenker jeg. Kanskje jeg heller bør bygge et lavere hus, som har litt større areal?Hva er røkting?Ang. sandkasse.. Bor jo på vestlandet, og det regner mye. Sanda bør jo holde seg tørr, bør jeg da bygge et lite "skur", som jeg kan ha sanda inn under? så den ikke blir våt? Eller forslag til hvordan man kan løse det? Hvis ikke får jo ikke hønsene "vasket" seg i sand når det regner.Om rugekasser har jeg hørt at hønsene gjerne liker å dele på kassene og ligge tett, min idé var da å bygge hele kasser (med tak) med passe store hull i, og ha bare et par av disse sånn at de kunne gå sammen.Fuglemakeren - Døra trenger ikke nødvendigvis være høy nok, kan godt bøye meg for å komme inn i hønsehuset, så lenge jeg slipper å stå krumbøyd når jeg skal stelle der inne Ellers er jeg også ute etter et hønsehus der vedlikeholdet er på et minimum, tenkte å ha bæsjebrett under vaglene (over rugekassene og evt sandbadet). Quote
Prisilla Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Hmm eg hadde gått ned på antal høner eg da. Høner treng ein del plass for å bevege seg, hoppe/fliyge opp og ned av vagler. Du kan bygge så høgt du berre vil for meg det spelar inga rolle. Men eg er redd du ser at bygget vart "feil", når hønsa kjem og tek det i bruk. Ser liksom ikkje for meg korleis du har tenkt at dei skal få fritt spelerom. Pass også på at du ikkje stjeler for mykje rom interiør messig.Røkting er rydding og stell hos dyra/hønsa Quote
Freba Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Kommer nok til å følge gode råd, og lage det dobbelt så stort (2,88 kvm).1,2m x 2,4m (1,80m høyde).Da skulle det vel være rikelig plass for både folk og dyr? Quote
Prisilla Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Dette vart bedre men eg hadde ikkje satsa på fleire høns i same huset Lykke til med bygginga Quote
Freba Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Noen som har forslag/løsninger på hvor man kan plassere sandbad ute? Quote
Freba Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Kom på:Håper ingen trodde at 2,88kvm var alt arealet hønsene skulle ha til disposisjon, dette er bare "innearealet" hvor de skal ha vagler og rugekasser. Ute har de et areal nærmere 100 kvm eller mer å boltre seg på Quote
Fuglemakeren Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Jeg har tak over utegården, ellers blir det gjerne vått og møkkete. I tillegg har jeg inhegnet en del av hagen som "hundesikkert område" til hønene. Quote
Mone Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Eg har sandbadet inne, viss det står ute er det lett at det vert vått og ikkje like godt til å bade i...Viss du lagar verpekasser med små hol i, er det lurt å kunne ta av/løfte opp lokk på toppen for å lette reinhaldet. På galleriet mitt er det bilder av både vagler og ulike løysingar, ta gjerne ein titt Lykke til Quote
Freba Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Kjempeflott Mone!Akkurat noe sånt jeg selv hadde i tankene. Jeg skal nok ha vaglene litt høyere over gjødselbrettet, men lurt å ha netting over, det hadde jeg ikke tenkt på.. Småting man ikke tenker på når man er helt fersk! Lurt å blande inn litt flis på gjødselbrettet? Kanskje det ikke lukter så ille? Jeg aner ikke, bare en tanke som slo meg Jeg kommer nok til å plassere rugekassene under gjødselbrettet, sparer litt gulvplass, så kan jeg ha foringsautomater litt rundt omkring. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.