Gå til innhold

Hanegal og sure naboer ...


lsi

Anbefalte innlegg

avem

Eg har ein dvergkochinhane som galer ganske lite ;D, og ein kvit silkehane som galer støtt, høgt og tydelig og kan vere litt vel myke for "kårfolket" i nabohuset...  :-\

Med tanke på det flotte hønsehuset ditt kan vel Chabo vere eit alternativ sidan den ikkje er av dei mest høglydde og er dverg, då kan du ha ei eller to høner meir enn viss du vel stor rase... ::)

Lykke til uansett, du får heilt sikkert tak i høner, spørst berre kva rase ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chabo`n som bildet viser - er knall fin.

Jeg er litt usikker på om jeg skal hoppe i salaten ang naboen med en gang eller lodde stemningen først med bare høner.

Tusen takk skal dere ha for at dere gir tips. Det setter jeg kjempepris på.

Syns Fønix ser så vakker ut , men finner lite info om hangegaling. Mest bilder av ymse raser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda ... om det skulle skje her så kan jeg bare raske med meg tannbørsten og legge på svøm mot nærmeste holme :'(

Det er god avstand til naboen , men ... vi er ikke så utpreget begeistret for hverandre i utgagspunktet.

Noen steder står det at hane anbefales for å holde ro i høne flokken. Jeg skulle vel strengt talt ikke trenge hane siden jeg bare vl ha noen få høns og ikke egg for klekking ? Har litt lyst på for di ser så Konge ut og man vet jo fra egen erfaring i livet at en flokk høns kan lage ett skikkelig lurveleven ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine DC haner har høg og skingrande lyd når dei gjel. Trur det kan variere innad ja. Men ein hane er vel ikkje vits i å ha om ein ikkje skal drive avl? Hadde venta med den trur eg. Om ein har fleire hanar i same flokk, er det den dominante hanen som gir hals mest.

Føniks er ein flott fugl, men det går mange år før fjør drakta er maksimal. Ein anna ting ein bør tenkje på er at den krev mykje plass. Fugl med slik fjør prakt treng ein del pleie, så for folk som bur i område med mykje regn er det egentlig ikkje forenlig å ha fugl med verken, fot befjæring eller pryd drakt. Med mindre dei går under tak. Om du vel å skaffe hane, bør den vere av same rase som hønene eller mindre. Lykke til med valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine DC haner har høg og skingrande lyd når dei gjel.

Mine DK-haner er ikke spesielt høylydte av seg. Ikke at jeg har så veldig mange andre å sammenligne med heller da ::D

Nå ble riktignok den ene hanen omdøpt fra Obersten til Ropert, men det var fordi vi hadde han rett utenfor soveromsvinduet vårt i sommer, og han gol til alle døgnets tider. Måtte spørre naboen om hun ble forstyrret av hanegal om natta, men som hun sa - "Herregud, vi bor da i Nord-Norge og er vant med både måser og skjura. En hane er ikke noe problem, bare koselig avveksling." Det er naboen sin det  ;D

Det er en rase jeg helt sikkert aldri skal ha, basert på en hane jeg traff en gang, og det er Antwerpener skjegghøns. Fy flate for en skingrende stemme han hadde - aldeles grusom :o

Sure naboer kan forøvrig bestikkes med egg, det pleier ofte å hjelpe på humøret  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes chabo har beste hanene, nesten ingen kykeliky og aldri tidlig eller seint. Har hatt til sammen ca 30 chaboser. Veldig vennlige haner, riktige gentlehaner faktisk. Finnes ingen som danser og har omsorg for høner og avkom som en chabo. Av de høner og haner jeg kjenner personlig, må vite. Som start kan du ju ha: en sorthvitplettet chabohane som min, to matchende chabofrøkner og en dvergkochin som rugemaskin og mammahøne. Med større plass legger jeg til to hvite sultaner som kosepute og til hagepynt (jeg selger helst to sammen siden de er så sære med venner) og to langbeinte nysjerrige kamphøner som du aldri får fred for hverken inne eller ute når de går løs i hagen. Og så en silke på slutten fordi inget hønshold liksom er helt komplett uten en pelskledt ulldott med egne meninger. Jeg har en del bilder av hønene mine under Galleri og på hjemmesiden for den intresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :D

Tror du det vil være plass til alle disse høne pøner og en hane i huset ?

Jeg har mulighet for å gjøre det større ettehvert.

Forslaget ditt nikker denne damen til med en mine som sier at jeg vet hva det snakkes om og syns det høres ut som en utmerket plan ;D

Tar med kaffen og tussler inn på hjemmesiden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: kvitt deg med naboene! :D Nei, alvolig talt, man må jo ta hensyn.  Men noen naboer henger seg opp i alt.  Jeg har en låve hvor høner og en hane er inne om natta, og ute når de vil om dagen.  Jeg har mitt soverom mye nærmere låven enn noen naboer, og blir ikke forstyrret av hanen.  Hvis jeg er våken kan jeg høre han noen ganger, men jeg våkner ikke av det.  Men på dagtid har jeg hørt han 1,5 km unna....Likevel: for meg er det mer irriterende når jeg kommer fra nattevakt og skal sove, og naboene begynner med gressklipping kl.8 om morgenen, eller kompostkværn, eller snøfreser.....Hvis alle viser litt hensyn, og alle legger godviljen til, så er det vel plass for både haner og snøfresere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forhold til naboen er særdeles viktig hvis man skal få et trivelig hønsehold. Jeg startet med noen høner, naboene kom innom for å titte på de trivelige småtassene, og fikk smaksprøver på nylagte og kjempegode egg! Stor begeistring! :D

Noen måneder senere nevnte jeg for naboene at jeg kunne tenkt meg hane til damene, og lurte på hva de syntes om det? Positivt svar, og hanen kom til gårds. Jeg ba dem si ifra hvis de syntes det ble for mye galing.

Har hatt mange forskjellige haner i årenes løp, og ofte flere samtidig, men aldri fått klager. På lyse sommernetter dekker jeg til vinduene i hønsehuset, da holder hanene fred litt lenger om morgenen.

Etterhvert har det kommet til både ender og gjess. Naboene får fremdeles egg, også andeegg, som ingen hadde smakt før, men som har blitt den store favoritten når pannekaker og vafler skal lages! ;D

P.S. Det finnes ingen garanti for "stille" hanegal, uansett rase! Har hatt brahma som gol så bakken vibrerte, og en dvergkochin som nesten hvisket, så her er det store individuelle forskjeller! ;)

Konklusjon: godt naboforhold er avgjørende for et trivelig hønsehold, dårlig naboforhold gjør at hønseholdet blir utrivelig og slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg henger meg på her jeg også. Etter min erfaring (nå skal det sies at vi er nye innen hønsehols), så kom naboen vår (vi bor forresten på landet) og trua med å skyte hanen vår DAGEN ETTER vi fikk han, kun for at han ønsket å sove LENGE i helgene, ( hanen gol på formiddagen på en søndag...) Uka etter var det 17 mai, og hanen lå stiv kloss inntil døra inne i fjøset der vi har "hønsebingen"... Jeg er overbevist på at naboen hadde vært å kakka hanen i hodet å latt han løpe rundt i svime til han døde. Han var frisk og rask kvelden før, spiste og drakk, og det var ingen mink eller andre rovdyr som hadde kunne kommet seg inn dit. Det var tegn på at det hadde vært uro der inne, for det lå egg på gulvet og tuppene var livredde da vi kom inn. Jeg så for meg hele scenarioet....enda hanen ikke hørtes fra fjøset. Men jeg er brennsikker på at han hadde vært der på formiddagen el etter vi hadde dratt på skolen for å feire 17 mai. Jeg vet ikke om jeg tør å få meg ny hane igjen... :( I så fall må jeg få meg overvåkningskamera! Nå driver jeg å ruger egg i maskin, så det kommer nok et par haner fra det...men...jeg blir særiøst nervøs av slike folk altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekt! :evil: Du får skaffe deg ein god lås til døra å ha hønsa inne når du ikkje er heime. Eg måtte montere lås etter ei episode der 2 høner forsvann på mystisk vis...mysteriet er ikkje løyst men eg trur nokon (nabon) har tatt dei. Ikkje gi deg, hadde skaffa ny hane men ein som ikkje gjel så høgt, kanskje silke? Mine er iallefall greie med tanke på galing :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så lett dette med naboer.. Har selv en nabo (som bor lengst unna oss) som er veldig sur på mine haner som galer for tidlig om morningene. Og de gjør de jo ;) Men jeg syntes det er koselig og ingen andre har klaget. Men jeg har løst det ved å putte dem i kattebur om natta og "lagre" dem i det uthuset som er lengst unna "den gale sinna damen". Om det er ett godt liv for en hane kan man jo spørre seg, men de slapp hvert fall unna med livet i behold, og blir satt ut til sine respektive høner hver morgen. Men min yndlingshane en gul Dk får gjøre akkurat som han vil og sitter på vaglen om natta og er nå selvutnevnt sjef i hønsehuset. Han galer så stille og søtt at det kan jeg ikke forstå at hun kan høre!! Men jeg tror nok også at det like store forskjeller individuelt som på forskjellige raser når det gjelder hvor høylytte de er. Og har du en sur nabo, så kommer de vel til å klage uansett! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp det...han kommer nok til å klage uansett. :( Kom til å tenke på, om han klager på litt hanegal...enn når vi skal ha andre dyr på gården da? Vi skal ha noen sauer gående her å beite i sommer. Skal han klage på at de sier "bæ" også liksom? Eller skal han skyte alle skjærene som er utfor husene, kun fordi de lager litt skrål på morgenen? Blir helt paff av hele karen jeg altså.

Ja det er desverre veldig individuelt med haner og galingen... Så lenge man holder de inne fra 07.00 (09.00) til kl 23.00 (21.00) som det står i "reglene" for hønsehold og "innetider", så har de ingenting de skulle sakt! Jeg liker også å sove lenge i helgene, men jeg gidder ikke bry meg om litt dyr utenfor. Får være grenser altså, vi bor på landet tross alt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...