tiwst Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Jeg har vært så heldig å få tilsendt rugeegg, men Posten er så sein. Eggene ble sendt onsdag, og ennå er pakke og egg 40 mil unna meg. :-[ Jeg tviler på at jeg får dem i morgen, men onsdag er det håp. Da har de vært underveis en uke. Tåler rugeeggene dette? Det er jo heldigvis hverken sprengkulde eller tropevarme ute, men ellers er vel dette neppe optimalt. Noen som har erfaring med postegg m lang frakttid? Går det bra, klekker de? Quote
Prisilla Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Er det mulig ??? ei veke snart! Eg har ingen lang erfaring med postegg, håper det går bra tiwst. Quote
tiwst Posted April 12, 2010 Author Report Posted April 12, 2010 Ja, sukk. :-\ Det er mulig at brevpost er sikrere for å få pakken raskt nok fram, det går an hvis pakken veier under 2 kg. Mannen på postkontoret som jeg snakket med på lørdag ga meg ennå et poeng: Brevpostpakker reiser i lag med brev og andre lette pakker, og kommer ikke så lett i klem. Større pakker reiser med STORE pakker, og får derfor større medfart i form av dunk og slag. Og slikt skal visst ikke være så helsebringende for egg. Jeg skal sende egg om en stund. Tror jeg skal prøve å pakke som brev, hvis jeg bruker isopor og bobleplast bør det gå. Sånn er det når man bor laangt laangt vekk bakom de 7 blåner og 7 hav, og østenfor sol og vestenfor måne og bortenfor nordavinden. Altså i Nord-Norge. Quote
Prisilla Posted April 12, 2010 Report Posted April 12, 2010 Aha..lærer stadig noko nytt. Postegga eg fekk kom som pakke. Ei stor kraftig kasse full i strø, egga låg i 6 pk kartongar også fulle i strø. Kassa hadde fått nokre "sår", men egga var heile og fine alle sammen Quote
Nybakt hønemor Posted April 13, 2010 Report Posted April 13, 2010 Posten er treeeeeg. Men ein pakka skal vel ta max 5 virkerdager, med virkedager blir ikkje lørdag og søndag medrekna. Så då kan det fort bli ei veke når pakka blir sendt ein ondag. Eg sender alltid mandag til nød tirsdag og ennå ikkje opplevd at den eg sender til ikkje har fått pakka innan lørdagen (ikkje som eg har fått vite om iallefall) Og når eg sjølv bestiller egg ber eg om at dei vert sendt ein mandag evt tirsdag nettopp fordi posten er så treeeeg og spesielt i utkantstrøk. Bur du meir sentralt virker det som pakken kan komme ganske kjapt. Det blir vel eit ofte enda litt lenger tid når ein pakke blir sendt frå sør til nord kanskje? Håper du får pakka i morgon. Det er ikkje så bra om egga blir liggande i ro over helga har eg høyrt men har ingen erfaring sånn sett. PS: Eg skulle ynskje me hadde eit alternativ til posten. Quote
Pål sine høner Posted April 13, 2010 Report Posted April 13, 2010 Jeg bor så langt nord man kan komme i Norge, og får eggene i løpet av fem dager. Dette gjelder både trøndelag, vestlandet og østlandet. Men merk dere at det er viktig å sende egg på mandager!! Posten stopper ofte opp i helgene, og det er jo ikke bra... Quote
Oddbjørn Posted April 14, 2010 Report Posted April 14, 2010 Jeg sendte egg i posten sist år, og det tok sin tid .Vil derfor anbefale "over natten" levering. Koster noe mer, men de bli da levert neste deg. Tror det er den best løsningen, om enn dyrere. Quote
Nybakt hønemor Posted April 14, 2010 Report Posted April 14, 2010 Eg prøvde fleire gonger i fjor å få egg sendt til meg som ekspresspakke (overnatta), prisen varierer etter tyngde og avstand mellom avsender og mottaker. Fordelen er heilt klart at ein får pakka dagen etterpå. Bedre klekkeprosent fekk eg ikkje. I samtale med posten fekk eg vite at ekspresspakker får like hard medfart som vanlig pakkepost, så er de iallefall klar over det. Den beste måten trur eg er å sende egg som brev. Det krever litt meir av avsender og ein kan ikkje sende så mange egg om gangen. Koster omtrent det samme som vanlig pakke men variere utfrå vekt. Max vekt 2kg og så er det begrensninger på størrelsen på eska ergo må avsender vera flink å pakke egga veldig godt. Eit medlem her på Fuglepraten fortalte meg om dette. Ho pleie be folk sende egga som brevpost (eller klump som posten visst nok kaller det) og slik eg forstod hadde ho alltid gode resultat. Eg sendte ho egg og det var liv i alle 12 egg ho fekk tilsendt. Quote
Rune Posted April 14, 2010 Report Posted April 14, 2010 Sånt burde jo ikke væra mulig. Ble de sendt med sykkelbud? Som regel alt jeg bestiller eller som folk sender til meg er på plass maks 3 dager etter at det vart sendt Quote
Pål sine høner Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Fikk egg idag:-) Innlevert i Verdal på mandag - framme i Skarsvåg(like ved Nordkapp) på torsdag.. 4 dager, og det synes jeg er bra... 8 egg knust da, men sånnt må man regne med når man velger "Postegg".. Quote
Rune Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Hehe. Egg er vel ikke akkurat det som tåler mest nei Quote
Pål sine høner Posted April 23, 2010 Report Posted April 23, 2010 Som regel er alle egg hele. Mulig jeg har opplevd at noen har vært knust tidligere.. Pakker man rett tåler de ganske hard medfart.. Beste måte er å legge dem i en eggekartong. Strø med sagflis slik at eggene "låses" fast. Fyll kartongen med flis og tape den igjen. Kartongen(e) legges så i en eske (norgespakke) med sagflis på alle kanter. Fyll på godt med flis slik at kartongen blir "låst fast". De pakkene som har vært pakket slik har aldri vært knust. Quote
tiwst Posted April 29, 2010 Author Report Posted April 29, 2010 Mine postegg var eksemplarisk pakket, ikke en sprekk i noen av dem. Til tross for treg postgang er det 16 kyllinger i god utvikling utav 20 egg. De 4 siste tror jeg har mer med hanens frøing å gjøre enn Posten, etter opplysningene jeg har. 12 av 12 faverolleegg var i hvert fall frødd og det utvikles godt i eggene. Det er jeg strålende fornøyd med! ;D Quote
Nybakt hønemor Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Du har jo fått eit særdeles flott resultat av postegg. Eg fekke in gong forklart av posten at dersom du bur i nærheten av ein større by som hadde automatiske samleband på postterminalen for sortering så får pakken større medfart enn td ein mindre postterminal. Alle mine pakker er innom Bergen postterminal før dei når meg trur eg. Eg trur nok det er grunnen til at enkelte i snitt er mykje heldigere med sine postegg enn andre. Quote
tiwst Posted April 29, 2010 Author Report Posted April 29, 2010 Mine har vært i Sarpsborg, Oslo og helt nord til Fauske før de kom sørover til Brønnøysund. Det gikk bra, men all æren skal Kirsten ha som pakket dem så fint. Quote
Mone Posted May 20, 2010 Report Posted May 20, 2010 Fikk egg i posten i dag, vart sendt på tysdag... alle inntakte og flotte. Var det slik at egga skulle ligge eit døgn før eg legg dei under høna?? og skal dei ev. vendast dette døgnet?? Quote
Rune Posted June 3, 2010 Report Posted June 3, 2010 Dom må vel kanskje ligga litt rolig før dom ruges i og med at dom har vøri på farten ei lita stønn? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.