Gå til innhold

islanske landhøns


Anbefalte innlegg

Hei folken, :D

janå er d ei stund sidan eg har skreve noke her ja,

Lita oppdatering på denne rasen kjem her.

Hønene har d aldeles godt, alle klarte seg vinteren over, selv med dei exstremkulden vi har hatt her på sunnmøre. har nå 5 haner som gjøre ein god jobb, og egga som blir til ruging er som regel befrukta. :D

har levert levende dyr til to stykk, som vill bli med å dele ut denne utrydningstrua rasen til flere,

kan som smått ta i mot bestillinger på egg nå. :o

Rugemaskina går for fult her, så d blir ein god stamme om ikke så lenge.

Litt innfo til dere som ikke kjenner til denne rasen.

Islanske landhøns er sansynligvis den første norske rasen vi har, den levde under vikingtida i norge. da den vart med på vikingtokter som skulle foryne vikingene med ferske egg under reisen. flere av desse toktene gjekk til island, der hønene vart plasert i land. dette førte til att dei sakte men sikkert døde ut i norge. på island holdt denne rasen på å dø helt ut rundt 1980 talet, men heldigvis var d noen illsjeler av bønder som samlett inn dei siste eksemplarene og fekk stammen på føtene igjen.

1997 fekk ein norsk herremann løyve til å reise til island og hente med embro til norge og rasen var da på veg tilbake, flere uheldige hendelser (hane dødsfall (naturlig, og reve tatt) og nedslakt) førte til att det i fjord viste seg å vere igjen ( som vi vet om) 12 høner og 2 haner. eg var så heldig og fekk tak i 9 høner og 1 hane som eg sette i fjøsen her :) håpe mitt er å få denne norske rasen på føtene igjen. har våre i kontakt med genbanken, men sidan d mangler DNA bevis på att dette er den første registrerte rasen er ikke motivasjonen for stor.

Beklager trykkfeiler ;)

Per M L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

så gøy at noen tar tak i dette :D

skulle gjerne vert med selv men det er litt plass mangel for tiden siden jeg ikke bor for meg selv enda. men når jeg har eget sted og større plass vill jeg gjerne hjelpe til og få denne rasen til større antall og mer utbrett. :o

andvor- oppdretter av silke og italiener. 18 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

kjekt å se att d er andre som kan tenke seg denne rasen, vi kan da ikke vere verre enn island? hehe

kan selge egg og levende. ruger frem ein del, så hønsa har desverre ikke fått mulighet til å legge seg klukk her.

salg tar vi så klart på PM

Busatt på søreluten, Fiskåbygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fraråde å blande islandshøns og jærhøns. Dette er ikke samme rase selv om de har samme opphav. De er mindre like genetisk enn forventet i følge mine kilder på genressurssenteret. Hvis du blander får vi ordinær miks og det trenger vi vel ikke flere av? Begge disse rasene er ganske unike i og med at det er svært usannsynlig at det er blandet inn andre raser i nyere tid og slik er det vel greit at det forblir slik jeg ser det... Tror også det kan bli vanskelig å se forskjell på kyllingene hvis vi blander, hva er miks og hva er rent???

Ellers må jeg si jeg liker det arbeidet som blir lagt ned for å ta vare på de norske islandshønene her, på sikt må jeg vel ha meg noen jeg også, må bare få godkjent grå tverrstripet jærhøne først ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Arnt! La oss nå for all del ikke lage blandinger av to så spesielle og verdifulle raser som jærhøns og islandske landhøns! De fortjener å bli tatt vare på slik de er, og at vi jobber for å bevare de spesielle særegenhetene som disse to rasene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt litt,Island importete en del jærhøner i fra Norge for 20 år siden, da Islandske landhøns var nær på å dø ut.Disse ble krysset med jærhøns for å bevare preget til den Islandske landhøna.Så det er ikke rene Islandske landhøns lengre på Island.

Så hvis noen ønsker å krysse med med jærhøne så gjør ikke det noen ting, da de er ganske genetisk like.

Raser av forskjellige husdyr er blitt reddet på denne måten, feks, i Sverige hvor myndighetene krysset sine siste 10 talls kuer av rasen Svensk kullig boskap med sidet trønderfe og nordlandsfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg man bør trø varsomt! Hadde vært svært interesant å høre litt mere om hvor du har disse opplysningene fra. Arnt har jo fått beskjed fra genresurssenteret at disse to rasene er mindre like enn forventet. Dessuten  er jo jærkyllingene kjønnsvisende fra dag 1, men islandshøns har ikke kjønnsvisende kyllinger. Tror ikke det bør være fritt fram for kryssing av disse rasene, det kan ødelegge mere enn det gavner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten skikkelig dokumentasjon bør du holde slike ting for deg selv!er mange her inne som kan ta slik for god fisk,og ødelegge for seg selv,og kanskje andre som i framtiden vil ha rene linjer!(er ikke alle som har skikkelig god peiling)!!

her bør vi høre hva arnt har å si,da jeg anser han for å være den beste her inne på det området som omhandler genetikk for gamle landraser!!

(overså innlegget til arnt her før i emnet)

er en ganske god pekepinn.ikke rot med gamle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen bør blande desse rasene. etter dei dok eg har, er det ikke mye likhet igjen, blandt desse to rasene, skal på jobb nå, nor eg kjem heim skal eg finne skriva fra komferansen som har våre om denne rasen. skal prøve og formidle d somkom fram der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente ikke jeg at en skal blande alt som er av jærhøns og Islandske landhøns.

Men bare for å bevise slektskapet så burde det vært gjort med et enkelt par.

Jeg har vært innom hjemmesiden til http://www.haena.is/  hvor det også er mange bilder av denne rasen. Det er også navn og adresser til oppdrettere som selger egg og kyllillinger store deler av året.

Denne foreningen som arbeider med denne rasen  virker veldig godt organisert med mange gode råd til alt som har med denne rasen å gjøre.

Men det virker som om alt oppdrett skjer med rugemaskin, ikke noe tyder på at de kan ruge selv.

Det er Nordgen som står ansvarlig for bevaring av denne rasen http://www.nordgen.org/index.php/skand/content/view/full/930

Så for all del hold begge disse rasene rene, selv om det i eldre tider var det nok frittgående haner som tok seg til rette med hønene der småbrukene sto tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg leste akkurat paa det Danske fjaerfeforum om en kar i DK som har denne rasen.

Ellers saa ser jeg ikkenoe problem med aa avle inn en og annen Jaerhoene, etter 3-4-5 generasjoner av omhyggelig avl "forsvinner" de, mens fruktbarheten blir bedre, og det blir lettere aa lage "nye" stammer. Jeg har selv en race med begrensede muligheter for "ut-avl", og introduserer en hane, eller en hoene avogtil for aa forsterke rasen. Hvis du bare avler videre paa gode typer noen generasjoner er dette bare godt, og du beholder racen ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

nå finner jeg plutselig ingen bilder eller dokumenter eller sider som omhandler islandshøns. jeg VET jeg har sett bilder tidligere. men hvor?

har prøvd å google Islenska Lanbnamshænan som skulle være en side om islandshøns. hjelp, hjelp!

søker på youtube, google, kvasir, alt mulig. finner heller ikke bilder her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...