Gå til innhold

Pris på egg (mat)


line

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å selge litt egg . Jeg har laga til fine esker, og skrevet et fin etikett. Syns dere det er overpris og ta 20.-kr for 6 egg? Mine høner er frittgående og er meget bortskjemte ;D.

Så på butikken at de tar 24 kr for 6 egg (økologiske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Når det gjelder pris på egg så har det jo litt å si hvor store eggene er også da..  :). Cornelius tar 24 kr for en 12-pakning med 6 egg fra Orpington (55-59 gram) og 6 egg fra DC (35-39 gram). Han selger bare til familie og naboer..og da får han jo stadig noen ekstra kroner på grunn av sjarmen.. ;). Har ikke peiling på om dette er normal pris, så det er gøy å høre hva andre tar...men fint hvis man også kan skrive vekta på eggene.

:D mutter'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå tatt 25,- for 12 egg 53-65 gram. Tenkte å begynne å ta 30 kr for disse eggene. Solgte 12 pkn med mindre egg for 15 kr, 45-50 gram. Egentlig syns jeg det var for billig....  :) 20 kr ville vært mer passende etter min mening.

Leste her inne et sted at en burde ta 3 kr. per egg. Jeg syns det høres riktig ut, men er ikke sikker på om "markedet" er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte ei pakke.. Jobber i dyrebutikk jeg da, så kundene lurte nå det sto ferske egg der :)

Har egg fra Orphington, jeg har ikke veid egga, men de er store og flotte.

Syns fint at man kan ta 3 kr egget. De er ikke akkurat billig i drift disse dyra ;D... Så får heller de som vil ha billige egg kjøpe fra burhøns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 2 kroner egget slik som min bestemor har gjort i "alle år", men vurderer å gå opp til 2,5 nå som hønene kan gå ute og eggene blit "enda bedre". På mine kartonger skriver jeg "Ekte egg fra ordentlige høner", for det sa dattera til den første eggkunden min da hun fikk forklart hvorfor eggene ikke så helt ut som "vanlige egg" : "Jøss, er det slike ekte egg fra helt ordentlige høner!?"  I tillegg står det nederst " med en liten miljøfaktor: gi meg kartongen din!" Slik får jeg fratis kartonger fra venner og kjente. Så klistrer jeg på etikett, eller tar av den som eventuelt er der fra prior og skriver rett på kartongen. De jeg får tilbake som er "mine" bruker jeg om igjen som de er, og setter på en stjerne for hver gang. Kundene syns det er litt moro med samme kartongen flere ganger;) men så selger jeg i hovedsak til kollegene mine da, sånn ca 50-60 egg i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er helt nybegynner...    Og har endel egg i overskudd. Jeg driver en egen gårdsbutikk, og kunne tenke meg å selge mine overskuddsegg der. Problemet er bare at det finnes noe der ute som heter MATTILSYNET.... De skal godkjenne alt salg av egg, slik at det kan dokumenteres at de er salmonella-frie. Noen som har kjennskap til dette?? Jeg tør ikke annet enn å gi bort eggene mine til slekt og venner jeg, livredd som jeg er for de federale... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kontaktet mattilsynet. Jeg trenger ikke godkjenning for å selge eggene mine. Dette fordi eggene leveres rett til kunde og ikke til butikk. Det eneste de forlanger er at besetningen registreres.

Her er svaret fra mattilsynet: Du trenger ikke godkjenning fra oss for å selge disse eggene. Salget ditt er små mengder solgt lokalt og tilfeldig, direkte til forbrukere.

Hobbyfjørfe-besetningen din må registreres hos oss dersom en ikke allerede er det. Det meldes da til seksjonen for primærproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...