Jump to content
Sign in to follow this  
sommerglede

stooooooore lysebrune høns

Recommended Posts

hei..... såg en gang noen kjempeflotte diiiiiiigre høns.... de var lysebryne tror jeg...

noen som vet hva slags rase det kan ha vært... de var en del større enn brahma....

har sååååå lyst på slike...

Malayer er vel større enn Brahma men tviler litt på at det var det. Orpington kan kanskje virke større enn Brahma, eller iallefall like stor. Dei er jo store og flotte. Forutenom alle dei flotte bildene på galleriet her, kan du jo også kikke på bilder av hønseraser på Hønsesafari: http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm

Malayer er vel større enn Brahma men tviler litt på at det var det. Orpington kan kanskje virke større enn Brahma, eller iallefall like stor. Dei er jo store og flotte. Forutenom alle dei flotte bildene på galleriet her, kan du jo også kikke på bilder av hønseraser på Hønsesafari: http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm

Aha.. på den siden så stod det at hanene kunne bli opp til 90 cm høye..What!! :o Tok frem målestokken jeg å fant fort ut at det er jo sinnsykt høyt. Tenker liksom ikke at høns kan bli så høye..he he..men det var en kjempe flott rase da :)

Jeg har jo 1.1 orpington nå, men syns liksom ikke dem er såå store som jeg har fått inntrykk av at Brahmaen er, men jeg vet ikke jeg. Har ikke mye peil egentlig..

Eg har hatt Orpington samtidig som eg hadde to Brahma-haner og eg syns Orpingtonhanen min var stor, den var ikkje mykje mindre enn Brahmaene, men det er vel store individuelle forskjeller. Eg kan berre ikkje komme på kva annan rase enn Orpington sommerglede har sett. Sommerglede, kan du seie litt meir om hønene enn berre fargen, feks var dei slanke eller fluffy og runde?

Kanskje det var Jersey kjempe du så, de skal finnes her i landet enda(den gjorde iallefall det for 10 år siden)

Denne rasen ble vist til mellom en kryssing mellom stor  malayer og stor orpington.

Stor malayer hadde et veldig dårlig rykte på seg da den var kjent for å være veldig agressiv (den tilhører kamphønsene)Den siste her i vestfold som angivelig var den siste som hadde denne arten måtte skyte hanen sin for å hele tatt komme inn for å fore hønene.

Og siden ingen turde å å en hane av denne rasen ble malayerhønene parret med stor orpington haner. Så ut i fra det oppsto jersey kjempe.

Ja, Jersey kjemper er store høns! De ble fremavlet i staten New Jersey på slutten av 1800 tallet, og målet for denne avlen var å få fram en usedvanlig stor, tung og kjøttfull rase. Den kan minne mye om australorps, og her i landet er det svært vanskelig å få rasen stor nok. Men den finnes kun i tre farger, sort, hvit og blå randtegnet, så det er vel tvilsomt om det kan ha vært denne rasen sommerglede så. Men kanskje det kan ha vært stor kochin? Den er diger, og finnes bl.annet i den samme gule fargen som orpington.

Ikke en helt vanlig rase her i landet, men jeg vet at den finnes, og den er like stor som brahma, hanen veier ca. 5 kg.

Det er mulig det stemmer, men jeg har lest andre steder om en annen historie om Jersey kjempe.

Men du har sikkert rett.