Jump to content
Sign in to follow this  
NTF

Hane..sint?hva gjør jeg??

Recommended Posts

Den store hane vs lillesøs dagen :)

Idag skjedde det noe jeg ikke veit hva jeg skal gjøre med. Jeg har 1.1 orpington som går løse på tune her. Vi har aldri hatt noe problem med han før, men i dag skulle min 9 år gammel søster ned å gi hønsa litt godis, så plutselig så hører jeg ett skrik og jeg går får å se hva som skjer å da hadde hanefar plutselig begynt å hoppe på henne.... Jeg så det ikke, men samboern min så hele greia. Min søster hadde ikke gjort noe for å oppmuntre til at hanen skulle bli sint på henne. Men det hele startet når min lille søster skulle gå vekk fra der dem var.. Etter dette så skjedde det ikke noe mere, hane far og lillesøs gikk fredelig på tunet resten av dagen..rare greier, men det kan jo skje igjen trur jeg. Det er ikke kult hvis jeg må gå å være redd for at det skal skje noe hele tiden...

Det enseste jeg selv har opplevd med denne hanen er at når jeg har løftet på ender eller noe annet dyr her så har han prøvd å fly på den anda. Jeg har liksom ikke helt skjønt hvorfor han har gjort det. Jeg har liksom ikke tenkt mere over det siden det var da veldig sjeldent jeg løfter på endene rundt her. Men etter dette som har skjedd i dag så begynner jeg å lure på om det er noe som ikke stemmer med han..

Han har aldri prøvd seg på noen av oss voksene før, men det kan jo hende han ser sitt snitt når det kommer en som er liten, jeg syns det er veldig skummelt at han begynner å fly på små barn.

Jeg har lest litt på forumet her å mange sier at det er greit å kvitte seg med aggresive dyr. Å jeg skjønner jo at sikkerheten til barn og folk generelt kommer først, men samtidig er jeg liksom veldig glad i dyra og syns det er helt forferdelig med slakting selv. Syns det er litt guffent å avlive "friske" dyr hvis man ikke må. Sikkert mange som syns jeg er litt pysete, men blir liksom alt for glad i dyra...Men jeg er fult klar over at en dag må jeg slakte selv, men det er bare det første steget som er værst trur jeg...

Men hvis noen veit hva jeg burde gjøre så håper jeg noen kan hjelpe meg..Jeg er helt ny på dette med høns som mange sikkert har skjønt etter alle mine spørsmål ;D 

prøv og dask til hanen med flat hønd vist den angriper. legg hanen på pygg og hold den til den er helt rolig da vet den hvem som er sjef og ikke noe mere tull :)

Våren er tida for hormonar i fritt svev  :) Hanen beskyttar fruen og vil jage vekk potensielle trugsmål. Enkelte hanar, vert sintare enn andre. Men dette vil mest truleg roe seg, får vi håpe.  :o

Kanskje lurt å gjere dette paret inne, slik ein forhindrar kamp og mulig skade... ;)

Vår hane har prøvd seg på meg eit par gonger, men eg har som regel funne ut av det. Eine gongen gjekk han regelrett til angrep på meg. Men eg hadde støvlar på. Høge støvlar, med lisser i. Og det var dei han gjekk etter. Trudde vel det var noko han kunne ete. Men han blei i alle fall rasande på meg som gjekk der med ting som han ville ha, og ikkje fekk tatt.

Andre gongar har han briska seg litt dersom me må løfte opp hønsene for å sjekke dei eller noko. Hender han prøver seg litt då og, men går seg regel berre rundt meg i veldig små sirklar.

Takk for svar folkens :)

Vi holder på å samle inn så vi skal få større flokk nå siden vi bare har to stk, men det jeg er redd for da er at han hanefar kanskje vil bli enda mere på vakt. Det ser ut som om vi bør kvitte oss med han for det er liksom hele kosen for oss det med at dyra skal gå rundt løse her på tunet.. Æsj..dette er ikke kult..

Litt slitsomt hvis man må ta ut hanen hver gang man skal løfte på en høne eller andre dyr. For det kanskje ikke noe å omplasere heller når dem er sånn? Selv om det er sjeldent det skjer noe, så skjer det jo.

Veit korleis du har det...nei ein kan ikkje vite  korleis han vil bli. Ikkje sikkert omplassering hjelp heller.

Ekstra trist er det når ein endeleg har fått eit par, og vil ha fleire av same sorten.

Men men, får håpe du får tak i ein med betre lynne, høns på tunet er definnitivt best  :)

Veit korleis du har det...nei ein kan ikkje vite  korleis han vil bli. Ikkje sikkert omplassering hjelp heller.

Ekstra trist er det når ein endeleg har fått eit par, og vil ha fleire av same sorten.

Men men, får håpe du får tak i ein med betre lynne, høns på tunet er definnitivt best  :)

Jeg skal prøve på di rådene jeg har fått først, hvis jeg ikke ser noe forandring så får det gå sin gang..

Men man blir jo så glad i dyra man har så dette er ett valg som blir vanskelig. Det hadde vært mye lettere hvis man kunne pratet til dyrene å fortalt dem at hvis dem gjør sånn og sånn så blir det konsekvenser... ::D Men det går ikke..blæ..

Men hvis jeg tar han nå så vil det jo bli veldig stusselig for den stakkars høna alene da til kyllingene er store nok til å møte på henne..Så må kanskje vente uansett med tanke på den ene høna.

Ja, og sida du vil ha fleire orpington. Kan du samle egg slik du kan få ruge ut fleire... :)

Egentlig så er det Brahmaen jeg er mest ute etter, men det fant vi ut etter vi hadde kjøpt inn orpinton paret.  Vi har egentlig vært mere for ender vi, men vi ble fort smittet av hønsehobbyen så da..he he

Gleder meg så fært til å ha en liten flokk med høner som tusler rundt her :D Det er så kos :) Det eneste som er bakdelen med å ha alle fuglevennene løse på tunet er at jeg ikke kan ha blomster der jeg vil. Så jeg må ha blomstene mine i krukker litt i høyden :D  ;D