44so77 Posted May 2, 2010 Report Share Posted May 2, 2010 Stemmer det at avocado er giftig for høns. Gav i dag kyllingene mine ei blanding med mye avocado i. Kjørte avocado litt agurk og spinat sammen med vann i hurtigmiksaren til det ble en grøt, så ut til at de likte dette godt. Håper ingen død, da får eg ikke vite om alle er høner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted May 2, 2010 Report Share Posted May 2, 2010 Hei piaok.Har leita litt her inne, tok eit søk oppe til høgre på forsida. Etter det eg kan finne av informasjon angåande avokado. Må eg skuffe deg, å seie at du har rett i at det er giftig. Avokado inneheld visst eit giftstoff (toxin) som høns ikkje tåler. Håper kyllingane dine klarar seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sommerglede Posted May 3, 2010 Report Share Posted May 3, 2010 hvordan går det med kyllingene ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
44so77 Posted May 3, 2010 Author Report Share Posted May 3, 2010 De var kjempe raske og livlige i dag, så eg gav de litt til av den grøten. og nå skal eg ikkje gjør det mer. Siden det virkelig er et giftstoff i avocadoen. Og det er nesten ikke til å tro, avocado er jo så kjempe sundt for oss. De får løvetan, legger inn heile planta så ribber de alt de grønne, bare rota og bladstilkene att. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sommerglede Posted May 3, 2010 Report Share Posted May 3, 2010 så bra at alt er bra med de små... ble litt bekymra nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beena Posted May 3, 2010 Report Share Posted May 3, 2010 Avokado blir lett skjemt i åpnet tilstand, men for de som spiser frisk grønn avokado med en gang uten å etterlate seg små rester så har det alltid gått bra for mine fugler. Toksiner er en fellesbetegnelse for muggsopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 3, 2010 Report Share Posted May 3, 2010 Avokado er spesielt giftig for fugler, men også for hunder og katter. Den inneholder et stoff som heter Persin, og det kan føre til hjerteproblemer, diare, pusteproblemer osv. Så det er nok best å la være å gi fuglene våre avokada, da er man iallefall på den sikre siden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
44so77 Posted May 3, 2010 Author Report Share Posted May 3, 2010 Takk, for opplysningene. hønene og kyllingene får ikke mer Avocado av meg, får spise den selv. ikke så farlig, vil halst gi de mat eg dyrker selv iller finner ute. skal dyrke spinat, grønkål og håper på solsikke og mais. På denne tiden er sommeren alltid kjempe fin, helt til det motsatte er bevist. Må vist på jobb til i morgen kveld, så vit eg har tid til det, og då er det godt med naboen som kan både høner og planter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted May 3, 2010 Report Share Posted May 3, 2010 Det beste er å ikkje gi avokado i det heile. Den kan gi respirasjonsstans (puste stopp) og fuglen kan verte kvalt. Litt av ein måte å døy på. Uforsvarlig å gi mat som står på svartelista!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted May 12, 2010 Report Share Posted May 12, 2010 Det beste er nok å ikke gi hønene noe som kan være farlig for dem, enten vi vet det sikkert eller bare tror. Det er mye tryggere å gi kun ting som vi VET at tuppene våre tåler Beena: Liten rettelse, toksiner er ikke en fellesbetegnelse for muggsopp! Det er en fellesbetegnelse for de skadelige stoffene mikroorganismer skiller ut. Eksempel: Bakterien Clostridium Botulinum produserer et toksin, Botulin. Dette toksinet er en farlig nervegift (dødelig). Toksinet er også hovedingrediensen i medikamentet Botox. Dersom du blir matforgiftet for eksempel, er det ikke selve bakterien du blir syk av, men toksinene bakterien skiller ut. Høns kan også bli syke av slikt, så vi må selvsakt unngå å gi dem "gammel" mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
44so77 Posted May 13, 2010 Author Report Share Posted May 13, 2010 Hvor finner eg den svartelista, som forteller meg hva slags mat som er giftig for hønene mine. Eg trodde de kunne spise det eg spiser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 piaok her inne og på forumet finn du det meste av informasjon. Eg anbefalar deg å leite på forum,om det er ting du lurer på. Finn du ikkje det temaet som du søkjer på forum,er det berre å spørre. Vi har ein søke modus oppe til høgre på sida...søk i veg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pringle Posted January 11 Report Share Posted January 11 44so77 skrev (På 3.5.2010 den 12.46): Takk, for opplysningene. hønene og kyllingene får ikke mer Avocado av meg, får spise den selv. ikke så farlig, vil halst gi de mat eg dyrker selv iller finner ute. skal dyrke spinat, grønkål og håper på solsikke og mais. På denne tiden er sommeren alltid kjempe fin, helt til det motsatte er bevist. Må vist på jobb til i morgen kveld, så vit eg har tid til det, og då er det godt med naboen som kan både høner og planter. De skal heller ikke spise kål. Sjekk ordentlig opp hva dyrene ikke tåler er mitt råd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts