Gå til innhold

Hønemat.


Anbefalte innlegg

avem
  • 6 måneder senere...

Har lyst å lage, finne mest mulig mat til hønene selv. Leste om siss som samla nyper, de er jo veldig næringsrike, eg tenker på rognebær, de åra det er mye av de. Blåbær og tyttebær de spiser eg selv. Neste år skal eg dyrke mange grønkål, de kan eg jo høste heile vinteren her. Noen som har andre ting som kan brukes til hønemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrot synes å være glemt som hønefor. man tar å deler en kålrot i 2 og lar hønene hakke løs det de vil spise.

Formargkål vil være å foretrekke fremfor grønnkål da denne er større.

Kokte poteter.Erter som en dyrker selv,når ertene er modne gis hele planten til hønene.

En kan også dyrke mais om klimaet tilater det.

Hvis en også har muligheter til å fange mye fisk, så kan fiskeavskjæret kokes og gies til hønene.

Da slipper en også å kjøpe kraftfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, kålrot kan eg jo dyrke, og då er det ikke så farlig om det er mark i de. Mais går noen år andre ikke, og mais er jo og veldig gode for oss. Eg husker vi hadde formakål hjemme då eg var liten, tåler de frost og vinter tro, grønkål gjør jo det, og de spiser eg selv og.

Hvis eg dyrker paprika selv, tror eg ikke de er giftige for høner, og det blir jo ikke i store mengder, spiser jo de fleste selv. Noen har sagt at de vi kjøper er veldig sprøyta, det kan jo være det er det hønene ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formargkål tåler godt kulde, det er faktisk noen som lar utegående sau og storfe beite på disse på forvinteren, for å ikke snakke om som viltstell tiltak for hjortedyr så de ikke flyr for mye ut i vei og jernbane.

Paprika og det meste av frukt og grønsaker blir nok veldig gjennom sprøytet ja,så sant de ikke er dyrket økologisk.

Tomat og paprika en dyrker selv, uten sprøyting og gjødsling smaker utrolig godt, de er ikke i nærheten av hvordan de som er kjøpt i butikk smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika?? Aldri hørt at det er giftig før??

Neivel? Ikkje eg heller før eg las det her inne, og då hadde eg allerede gitt dei paprika ved fleire anledninger. Og i etterkant har eg finkjemt salatrester for paprika..det er litt jobb om det er store porsjoner salat. Så viss andre her gir hønsa paprika så trur eg beint eg også begynner igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blander sammen det som er giftig for feks.praktfinker også er giftig for større fugler som høner og ender.Hvitløk er så avgjørt ikke giftig, jeg hadde ei dverg silkehøne engang som spiste det ene feddet etter det andre, og hun var da frisk og sunn.

Når det gjelder praktfinker så er situasjonen slik at de ofte befinner seg innendørs i romtempratur, og her vil ting som avokado og andre lettbedervelig mat fort bli skjemt.

Men ei høne eller and som spiser advokado blir ikke syk av det.

Jeg tror de såkalte giftige matvarer for fugler er hentet fra www.fugleforum.com som har laget ei lang liste for hva fugler ikke skal spise.

Jeg er ikke enig alt som står der,så det blir egentlig litt feil for oss som har litt større fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var svartelista  :) Så flott at du fant den lista, har sett den før å leita etter den. Tusen takk Beena :) Denne burde ligge lett tilgjengelig, Kanskje Tormod ordnar det?  :)

Listen du omtaler kan ikke jeg se Prisilla.

Her er en liste jeg fant på nettet, den er oversatt med Google oversetter, derfor er nok ikke alt oversatt korrekt. Dersom noen føler for å redigere den hadde det vært fint om den kunne blitt lagt inn under artikler.

Alfalfa (Medicago sativa L.) Alfalfa (Medicago sativa L.)

American Coffee Berry Tree see Kentucky Coffee Tree American Coffee Berry Tree se Kentucky Coffee Tree

Bloodroot (Sanguinaria canadensis L.) Bloodroot (Sanguinaria canadensis L.)

Bouncing Bet (Saponaria officinalis L.) Bouncing Bet (Saponaria officinalis L.)

Bull Nettle (Solanum carolinense L.) Bull Nettle (Solanum carolinense L.)

Bracken or Brake Fern (Pteridium aquilinum L.) Bracken eller Brake Fern (Pteridium aquilinum L.)

Burning Bush see Fireweed Burning Bush ser geitramsen

Buttercup (Ranunculus spp.) Buttercup (Ranunculus spp.).

Carelessweed see Pigweed Carelessweed se Pigweed

Castor Bean (Ricinus communis L.) Castor Bean (ricinus communis L.)

Clover, Alsike & Other Clovers (Trifolium hybridum L. & other species) Kløver, Alsike & Other Clovers (Trifolium hybridum L. og andre arter)

Cocklebur (Xanthium strumarium L.) Cocklebur (Xanthium strumarium L.)

Creeping Charlie see Ground Ivy Krypende Charlie se Ground Ivy

Crown of Thorns (Euphorbia milii) Crown of Thorns (Euphorbia milii)

Curly Dock (Rumex crispus L.) Curly Dock (Rumex crispus L.)

Daffodil (Narcissus spp.) Daffodil (Narcissus spp.).

Delphinium (Delphinium spp.) Delphinium (Delphinium spp.)

Devil's Trumpet see Jimson Weed Devil's Trumpet se Jimson Weed

Dogbane (Apocynum spp.) Dogbane (Apocynum spp.)

Dutchman's Breeches (Dicentra cucullaria (L.) Bernh.) Dutchman's ridebukser (Dicentra cucullaria (L.) Bernh.)

Elderberry (Sambucus canadensis L.) Hyllebær (Sambucus canadensis L.)

English Ivy (Hedera helix L.) English Ivy (Hedera helix L.)

Ergot (Claviceps purpurea (Fr.) Tul.) Ergot (Claviceps purpurea (Fr.) Tul.)

Fern, Bracken (Pteridium aquilinum L.) Fern, Bracken (Pteridium aquilinum L.)

Fireweed (Kochia scoparia L.) Geitramsen (Kochia scoparia L.)

Foxglove (Digitalis purpurea L.) Revebjelle (Digitalis purpurea L.)

Ground Ivy (Glecoma hederacea L.) Ground Ivy (Glecoma hederacea L.)

Hemlock Hemlock

Poison (Conium maculatum L.) Poison (Conium maculatum L.)

Water (Cicuta maculata L.) Vann (Cicuta maculata L.)

Hemp (Cannabis sativa L.) Hamp (Cannabis sativa L.)

Horse Chestnut, Buckeyes (Aesculus hippocastanum L.) Horse Chestnut, Buckeyes (Aesculus hippocastanum L.)

Horse Nettle (Solanum carolinense L.) Horse Nettle (Solanum carolinense L.)

Horsetails (Equisetum arvense L. & other species) Sneller (Equisetum arvense L. og andre arter)

Hyacinth (Hyacinth orientalis) Hyacinth (Hyacinth orientalis)

Hydrangea (Hydrangea spp.) Hydrangea (Hydrangea spp.)

Ivy Ivy

English (Hedera helix L.) English (Hedera helix L.)

Ground (Glecoma hederacea L.) Ground (Glecoma hederacea L.)

Poison (Toxicodendron radicans (L.) Kuntze) Poison (Toxicodendron radicans (L.) Kuntze)

Jack-in-the-Pulpit (Arisaema spp.) Jack-in-the-Preikestolen (Arisaema spp.)

Jamestown Weed see Jimson Weed Jamestown Weed se Jimson Weed

Japanese Yew (Taxus cuspidata Sieb. & Zucc.) Japansk Barlind (Taxus cuspidata Sieb. & Zucc.)

Jerusalem Cherry (Solanum pseudocapsicum L.) Jerusalem Cherry (Solanum pseudocapsicum L.)

Jimson Weed (Datura stramonium L.) Jimson Weed (Datura stramonium L.)

Kentucky Coffee Tree (Gymnocladus dioica (L.) K. Koch) Kentucky Coffee Tree (Gymnocladus dioica (L.) K. Koch)

Kentucky Mahagony Tree see Kentucky Coffee Tree Kentucky Mahagony Tree se Kentucky Coffee Tree

Klamath Weed see St. Johnswort Klamath Weed se St. Johnswort

Lamb's Quarters (Chenopodium album L.) Lamb's Quarters (Chenopodium album L.)

Lantana (Lantana camara L.) Lantana (Lantana Camara L.)

Larkspur (Delphinium spp.) Larkspur (Delphinium spp.)

Lily-of-the-Valley (Convallaria majalis) Lily-of-the-Valley (Convallaria majalis)

Lupine (Lupinus spp.) Lupine (Lupinus spp..)

Mad Apple see Jimson Weed Mad Apple ser Jimson Weed

Mayapple (Podophyllum peltatum L.) Mayapple (Podophyllum peltatum L.)

Milkweed, Common (Asclepias syriaca L.) Milkweed, Common (Asclepias syriaca L.)

Mint, Purple (Perilla frutescens) Mint, Purple (Perilla frutescens)

Nicker Tree see Kentucky Coffee Tree Nicker Tree se Kentucky Coffee Tree

Nightshade (Solanum spp.) Søtvier (Solanum spp..)

Oleander (Nerium oleander L.) Oleander (Nerium oleander L.)

Ohio Buckeye (Aesculus glabra Willd.) Ohio Buckeye (Aesculus glabra Willd.)

Philodendron (Philodendron spp.) Philodendron (Philodendron spp.)

Pigweed (Amaranthus spp.) Pigweed (Amaranthus spp..)

Poison Hemlock (Conium maculatum L.) Poison Hemlock (Conium maculatum L.)

Poison Ivy (Toxicodendron radicans (L.) Kuntze) Poison Ivy (Toxicodendron radicans (L.) Kuntze)

Poke (Phytolacca americana L.) Poke (Phytolacca americana L.)

Purple Mint (Perilla frutescens) Purple Mint (Perilla frutescens)

Redroot see Pigweed Redroot se Pigweed

Rhododendron (Rhododendron spp.) Rhododendron (Rhododendron spp..)

Rhubarb (Rheum rhaponticum L.) Rabarbra (Rheum rhaponticum L.)

Squirrelcorn (Dicentra canadensis (Goldie) Walp.) see Dutchman's Breeches Squirrelcorn (Dicentra canadensis (Goldie) Walp.) Se Dutchman's ridebukser

Staggerweed (Dicentra spp.) see Dutchman's Breeches Staggerweed (Dicentra spp..) Se Dutchman's ridebukser

St. Johnswort (Hypericum perforatum L.) St. Johnswort (Hypericum perforatum L.)

Stink Weed see Jimson Weed Stink Weed se Jimson Weed

Stump Tree see Kentucky Coffee Tree Stump Tree se Kentucky Coffee Tree

Sudan Grass (Sorghum vulgare var. sudanense Hitchc.) Sudan Grass (Sorghum vulgare var. Sudanense Hitchc.)

Summer Cypress see Fireweed Summer Cypress se geitramsen

Thorn Apple see Jimson Weed Thorn Apple ser Jimson Weed

Tulip (Tulipa spp.) Tulipan (Tulipa spp.).

Water Hemlock (Cicuta maculata L.) Vann Hemlock (Cicuta maculata L.)

White Snakeroot (Eupatorium rugosum Hout.) Hvit snakeroot (Eupatorium rugosum Hout.)

Wild Onion (Allium spp.) Wild Onion (Allium spp.).

Yellow Sage see Lantana Gul Sage se Lantana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang liste,men mange plantearter som er oppført her er mere vanlig i utlandet.

Ser at kløverartene er oppført her, jeg har hatt både ender og høner som har beitet disse uten problemer. For hest gjelder det at slått kløver fort blir skjemt og at kløver helst bare skal beites.

Det samme gjelder nok for alfaalfa som er en viktig forplante i landbruket mange steder i verden.

Dette kan gjelde ogsåfornoen av de andre plantene også.

Men det som virkelig er farlig er planter som selsnepe,tysbast,liljekonvall og de andre konvall artene..Ellers så er mange av prydplanter i hagene våre som er mere eller mindre giftige for fjærfeene våre.

Du får se dette som en litt mere forenkling av den listen du ga ut Tormod, og hvis noen ser ei høne eller and spise litt kløver så er det ingen grunn til å få panikk, som regel så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanligste giftige plantene som vokser i norge

Tabellen omfatter både viltvoksende planter, hage- og stueplanter.

Akeleie Aquilegia vulgaris

Barlind Taxus baccata

Belladonnaurt Atropa belladonna

Bergflette Hedera helix

Bjørnekjeks Heracleum sibiricum

Bulmeurt Hyoscyamus niger

Dieffenbachia-arter Dieffenbachia sp.

Firblad Paris quadrifolia

Fredslilje Spatiphyllum kochii

Giftkjeks/skarntyde Conium maculatum

Gullregn Laburnum anagyroides

Hvitveis Anemone nemorosa

Jerusalemsøtvier Solanum pseudocapsicum

Kjempebjørnekjeks Heracleum mantegazzianum

Klematis Clematis sp.

Kristtorn Ilex aquifolium

Liljekonvall Convallaria majalis

Lupin Lupinus sp.

Oleander Nerium oleander

Peon Paeonia sp.

Piggeple Datura stramonium

Pinselilje Narcissus poëticus

Potet Solanum tuberosum

Påskelilje Narcissus pseudonarcissus

Revebjelle Digitalis purpurea

Ridderspore Delphinium sp.

Selsnepe Cicuta virosa

Snøbær Symphoricarpos rivularis

Stuekala Zanthedeschia aethiopica

Svaleurt Chelidonium majus

Syngonium-arter Syngonium sp.

Tidløs Colchicum vulgare

Trekanteuforbia Euphorbia trigona

Treklatrer Philodendron sp.

Tromsøpalme Heracleum laciniatum

Tulipan Tulipa sp.

Tyrihjelm Aconitum septentrionale

Tysbast Daphne mezereum

Vandreblomst Lantana camara

Venusvogn/storhjelm Aconitum napellus

Vindublad Monstera deliciosa

Vivendel Lonicera periclymenum

Denne listen er hentet fra:
/>http://www.snl.no/.sml_artikkel/giftplanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang liste,men mange plantearter som er oppført her er mere vanlig i utlandet.

Ser at kløverartene er oppført her, jeg har hatt både ender og høner som har beitet disse uten problemer. For hest gjelder det at slått kløver fort blir skjemt og at kløver helst bare skal beites.

Det samme gjelder nok for alfaalfa som er en viktig forplante i landbruket mange steder i verden.

Dette kan gjelde ogsåfornoen av de andre plantene også.

Men det som virkelig er farlig er planter som selsnepe,tysbast,liljekonvall og de andre konvall artene..Ellers så er mange av prydplanter i hagene våre som er mere eller mindre giftige for fjærfeene våre.

Du får se dette som en litt mere forenkling av den listen du ga ut Tormod, og hvis noen ser ei høne eller and spise litt kløver så er det ingen grunn til å få panikk, som regel så går det bra.

Kløver har også jeg gitt mine fugler og kyllinger i flere år. De ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Kløver er meget næringsrik.

Når det gjelder listen du la inn Beena fra http://www.snl.no/.sml_artikkel/giftplanter så er det en liste over planter som er giftige for mennesker, den trenger ikke være sammenfallende med det fugler ikke tåler?

Listen jeg la inn burde nok vært kraftig redigert ja, de fleste av disse artene finner vi ikke her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje heilt enig der Tormod,  :) Den lista eg tenkjer på inneholdt meir frukt og grønnsaker med både Ja og Nei mat til høns. Men eg er usikker på om der virkeleg er den lista Beena har funne, men den liknar veldig.  :)

Fremdeles vet jeg ikke hvilken liste du sikter til Prisilla, men det hadde vært fint om vi her på forumet i felleskap kunne laget ei sånn liste. I første omgang er det nok nei-lista som er viktigst. Da kommer den andre av seg selv. Hvitløk tror jeg fint man kan bruke til hønsene, det har jeg gjort uten problem, ser på utenlandske forum at flere bruker det i foreksempel vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg berre hadde merka meg den lista, den var berre utruleg fin. Irriterer meg voldsomt over at eg ikkje skreiv ned den adressa  :)

Eg er heilt enig i at vi burde få til ei slik Nei liste.

Det er vel også slik at det kan vere litt vanskeleg, i og med at det ofte er mengd av ein type mat som kan gi utslaget på symtom. Forgifting som kan gi diare, dårleg matlyst, feber hovne auge og respirasjons problem osv.

Vi burde kanskje i tillegg lagt til symptom på forgiftning om ei slik liste skal vere komplett?

Eg reargerte på dette med kvitløk, vel og merke var dette tenkt til papegøyer og den slags fugl, men eg stiller spørsmål om det er forskjell på kva ei høne kontra ein fink vil tåle? Er det så stor forskjell... ein fugl er vel ein fugl?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...