Gå til innhold

Livlaus kylling låg ved sia av klukkhøna :-(


Nybakt hønemor

Anbefalte innlegg

Eg har ei Brahmahøne som ligger klukk, idag var det kome ein kylling men den låg livlaus ved sida av høna! Den var ikkje ein gong tørr, eg var igrunnen sikker på at den var død, den var iskald. Men så slo det meg at døde kyllinger stivner og kroppen kollapser på ein måte, så det ser ofte litt flate ut, beina samles osv. Men det er vel ei lita stund etter døden at denne dødsstivheten inntreffer. Uansett tenkte eg at viss eg prøver å varme den så kanskje det ikkje er for seint, og jaggu fekk eg liv i den. Brått gispa han, om han overlever veit eg ikkje, det var ikkje rare livsteikna. La han i ei rugemaskin nå så han får varme.

MEN korleis kan dette ha skjedd? Høna ligg i samme gården som resten av flokken så eg har måtta tatt egg fekk frå ho som ei anna høne har lagt. Eg har ikkje hatt mulighet for å flytte ho og ho har godtatt at eg har fjerna egg. Nå var det kome eit egg hos ho, kan det hende at den andre høna har lagt egg samtidig med klekkinga og dermed har klukkhøna etterpå avvist kyllingen? Brahmaer er då gode hønemødre? Eg har berre unghøner av brahma så dette er nytt for meg. Klukkhøner generelt er relativt nytt for meg. Dette var ikkje moro..  :police: Håper berre kyllingen klarer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er veldig viktig at alle eggene har kommet like langt i rugingen, For hvis en under ruging legger til flere egg fra en annen høne og disse eggene kanskje er blitt ruget litt lengre så blir det kluss.

Egg må klekkes samtidig, for høna vil ikke ha en kylling som klekker for tidlig da den vil grise til de andre eggene og da kan hele ruginga bli spolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du misforstår Beena, egga ho ruger på har lege like lenge. Ser eg har ein skriveleif i fyrste innlegg, det skal stå at eg har tatt vekk egg frå ho som den andre høna har lagt. Ho hadde eitt egg til og det peip det frå, eg har tatt det egget frå ho og lagt i maskina, det er begynt å klekke så egga er kome like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade en lignende episode for en uke siden. To døde kyllinger helt kalde på gulvet, jeg la dem ute for å begrave dem litt senere. Tenkte først legge dem i skyggen men gadd ikke, de fikk ligge i solen fordi jeg uansett skulle begrave dem raskt. Etter et kvarter eller så i solskinnet såg jeg en liten rykking i et bein! Massasje, oppvarming og in under klukkhøna (den andre var dessverre ordentlig død). En time senere var den ikke mulig å skille fra sine søsken! Dagen føltes plutselig varmere og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade en lignende episode for en uke siden. To døde kyllinger helt kalde på gulvet, jeg la dem ute for å begrave dem litt senere. Tenkte først legge dem i skyggen men gadd ikke, de fikk ligge i solen fordi jeg uansett skulle begrave dem raskt. Etter et kvarter eller så i solskinnet såg jeg en liten rykking i et bein! Massasje, oppvarming og in under klukkhøna (den andre var dessverre ordentlig død). En time senere var den ikke mulig å skille fra sine søsken! Dagen føltes plutselig varmere og bedre.

Så du putta den under høna igjen? Er så redd ho skal avvise den igjen, det er fyrste gong ho er mor og eg frykter at hop rett og slett ikkje egner seg som mor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig høna også trodde den var død, og har gitt den opp. Men jeg ville abslutt ha gitt den lille kyllingen noen dråper lunkent vann blandet med rå eggeplomme (det var energibombe til slapp kylling her!), og så satt den foran høna når den er sterk nok til å stå skikkelig på beina. Hvis hun lager kurrende lokkelyder og løfter litt på vingene, kan du nok føle deg trygg på at hun tar den til seg, da skal du bare putte kyllingen under. Hakker hun etter den, er det ingen vits, da er det du som blir kyllingmor. Sånn tenker nå jeg, uten at jeg har mer erfaring enn med ei eneste klukkhøne som fikk adoptere to fosterbarn. Hun spekulerte ikke et sekund.  :embarrassed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende episode for 3 år siden.  To høner lå på egg, og den ene hadde fått frem to fine kyllinger.  Når jeg var inne i fjøset og kikket, så jeg at egget til den andre høna var på god vei til å klekke.  Jeg gikk inn og lagde middag, og så ut igjen for å se hvordan det hadde gått.  Da lå det en våt og livløs kylling, forlatt av høna.  Tok den forsiktig opp og skulle bare vise den til ungene før vi skulle begrave den, slik vi alltid gjør med døde dyr. Så grundig på den, og kunne såvidt se at hjertet slo, men det var ingen bevegelse i kyllingen, totalt livløs.  Jeg og en av ungene holdt på en time på badet med hårføner og hjertemasasje med Q-tips og munn til nebb metoden....og så kom det endeliog et lite pip!  Ennå en time seinere var den i full vigør, og jeg satte den sammen med de to kyllingene som den andre høna hadde klekket ut.  Høna adopterte den med en gang, og denne høna har siden blitt "fredet" og har en helt spesiell plass i hønsegården.  Noen ganger må man nok hjelpe naturen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at alle eggene har kommet like langt i rugingen, For hvis en under ruging legger til flere egg fra en annen høne og disse eggene kanskje er blitt ruget litt lengre så blir det kluss.

Egg må klekkes samtidig, for høna vil ikke ha en kylling som klekker for tidlig da den vil grise til de andre eggene og da kan hele ruginga bli spolert.

Trur du har misforstått, egga har samme klekkedato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har opplevd dette flere ganger med ei av hønene mine. Tror rett og slett at hun legger de bort når de kommer ut av egget. Hun hadde ruget fint i tre uker og alle eggene klekket samme dag. Så er vel dessverre bare sånn i dyreverdenen også; ikke alle mødre tar like godt vare på avkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...