Jump to content
Sign in to follow this  
fru kjell

fuktighet?

Recommended Posts

Er i gang med første runde med ruging i maskin. Har aldri forsøkt det før. Har hatt høns i mange år men da her det vært noen flinke madammer som har besørget rett fukt og temp. nå er det jeg. Ruger i en Maino mps 24 S. tempen er rett innstilt, men fuktigheten fyker opp til 50-60% bare en fylle i bittelitt vann i karet. Når det er fordampet vekk er det tilbake på 30%. Er dette dumt for rugingen?? Bør jeg droppe vann nå i starten? Leste i et Dansk forum at en der hadde fått best resultat med å bare ha ca 30% fukt nå i begynnelsen og øke til 70-75 på dag 18. Høres det fornuftig ut?? i brosjyren for maskinen står det at hønsegg skal ha ca 40-45% nå i begynnelsen.

Noen kommentarer???

Hvis man undlader at komme vand ved maskinen, vil fugtigheden der være den samme som i rummet,- ca. 40%.

Og ja,- vent med fugt til 18.dagen.

Jeg har med hell ruget uten vann før dag 18. Sen er det bare å pøse på med lunkent vann i bunn + steril klut for større overflate. I maskin med automatfukt har jeg brukt 35 resp 75%. Jeg har hatt optil tre forskjellige fuktmålere som alle har vist forskjellig, også dyre målere.

Har selv en maino pippio 49 eller noe lignende, min har to "esker" i plast til vann. Jeg fyller den ene daglig med vann, den fordamper i løpet av ett døgn. Når jeg ser klekkinga starter fyller jeg begge to med kranvarmt vann, så ettefyller jeg den ene gjennom ett luftehull i toppen. Hvis jeg skal kritisere noe ved denne maskinen så er det dybden på disse plasteskene, de er for grunne og må derfor etterfylles ofte. Det hender rett som det er at jeg glemmer å fylle en dag eller to men det spiller ingen rolle her hos meg. Jeg pleier også å følge litt med på størelsen på luftblæra i egget er den litt stor så kjører jeg på med mere fukt. Det er også viktig å følge instruksjonen som fulgte med maskina, ellers så pleier jeg gjerne å lufte maskina litt innimellom. Dvs å la den være åpen en 10min tid før jeg stenger igjen.

Håper du får ett godt resultat.

vh Bjørn Olav