Gå til innhold

hvite lohman


Anbefalte innlegg

har 8 stk hvite lohman som jeg fikk i høst og begynte og legge egg i oktober, men noen av de har mistet litt fjær på ryggen og en av de har mistet alle fjærene på ryggen, hva kan det være. Har noen noe erfaring med dette, eller er det fordi de ikke er vant til hane. De har en hane her.

Alle legger fine egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eg har nemlig brun Lohmann som iløpet av vinteren truleg har begynt med plukking. Eg er ikkje sikker. Dei er fjørlause på eit punkt på kvar fjør samt på hovudet. Ikkje alle er like fjørlause og enkelte er heilt fine. Dei har god plass, men fekk det litt trangere i vinter pga kulden og hadde ikkje tilgang til uteareal i samme perioden. Mulig det er årsaken dersom det er plukking. Men det kan jo hende det også hos meg er snakk om ein innpåsliten hane, sjølv om eg tviler sterkt på det. Ingen av mine prydraser har vist samme adfferd og Lohmannene har gått ilag med prydrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du? Utseende messig syns eg ikkje dei har noko å stille opp mot prydhøns. Viss du går inn på www.ivarstova.com ligger det eit bilde av Brahmahanene mine ilag med eit pr lohmann høner. Eg liker dei godt foruten dette plukk greiene (kan jo håpe eg tar feil) dei er lett å temme og har ellers oppført seg som alle mine andre høns. Eg har hane til dei men trur det er blanda inn kvit Lohmann i hanen. Har 4 høner som kjem frå samme kull som hanen og dei er meir kvitt i, ei er vel omtrent heilt kvit, men dei legger brune egg alle sammen. Veldig fine egg som eg leverer til ein Gardsbutikk, men vurderer sterkt å slutte med lohmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er brun Lohmann, ikkje mine, men eit bilde eg fann i galleriet. Desse har vel vore industrihøns, eg kjøpte mine verpeklare. http://www.fuglepraten.no/index.php?action=gallery;sa=view;id=1115

Mine er ikkje på langt nær så fjørlause som desse, men her ser du iallefall korleis dei vil sjå ut.

Eg kikka litt nærmare på hønene igjen, og trur kanskje det er ein ivrig hane likevel, for eg flytte dei for kort tid tilbake og nå byrjar fjøra å vekse ut att  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Får du så lyse egg som hudfarge? Eg hadde eit pr lohmann som var framavla av lohmann hane og lohmannhøne, ergo ikkje det samme som lohmann frå kyllingprodusenter der det etter det eg har høyrt vert brukt to ulike raser for krysse fram lohmann avkom. Iallefall..dei hønene la ganske lyse egg. Mens mine lohmann kjøpt frå kyllingoppalere legger mørke brune egg. Dei er mørkast det fyrste året og blir noko lysare men ikkje så lyse som hudfarge. Men dine er kanskje eldre enn mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som produserer produksjonshøns har gjerne et avl system hvor ikke bare 2 linjer er innblandet, men ofte flere.Mulig det også er brukt avlmetoder som jeg tidligere har vært inne på i dette forumet, men som ikke tåles eller er blitt fjernet pga. manglende troverdighet. All fagkunnskap har en offisiell og en uoffisiell forklaring Det skal ikke være meningen å kunne lage identiske produksjons høns selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, Nybakt hønemor :smiley:

vet ikke helt opprinnelsen til mine da jeg kjøpte de hos en som driver kylling/eggproduksjon.

En dag kan egga være like lyse som hudfarge ja, andre dager kan det være i varierende brunfarger ,helt opp til veldig mørke egg :smiley:

De har alltid hatt litt merkelig eggfarge,helt fra de startet å legge egg..nå er de litt over 3 år.. skal se om jeg kan få tatt et bilde neste gang det kommer et helt lyst egg, så kan jeg legge det inn så du får se  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...