Gå til innhold

"Tørr" ruging


tiwst

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne artikkelen, og synes mye av det "makes sence".
/>http://www.backyardchickens.com/LC-DryIncubation.html

Hovedbudskapet, slik jeg leser det, er at fuktigheten de første 18-19 dagene må være lav nok til at eggene mister 11-14% av sin vekt. For å oppnå dette, arbeider forfatteren med tidvis lav fuktighet, nede i 25%, maks 40%. Et snitt på 35% skulle vel fungere kanskje.

Er det noen av dere med lang erfaring som har synspunkter på denne praksisen? For i det meste av rugeveiledninger anbefales det høyere fuktighet.

Jeg la i rugemaskina mi i går. Veide 5 merkede egg, og har tenkt å veie dem på nytt på dag 9. Hvis de da har mistet rundt 6-6,5% av vekta si, har jeg vel rett fuktighet, har de mistet mer bør jeg ha litt mer vann i maskina, og har de mistet mindre, tømmer jeg maskina for vann et døgns tid før jeg har i litt vann igjen.

Dette blir jo et lite eksperiment det da, men jeg har forstått at man må gjøre seg egne erfaringer når det gjelder ruging.

Jeg er spent på om jeg med dette fuktregimet og med en temperatur målt oppå eggene på 37.8 kan lykkes bedre med mine klekkinger. Time will tell.  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har hatt svært vellykkede resultater etter at jeg for flere år siden begynte å ruge uten tilsetning av vann i maskinen til like før klekkingen starter. Fuktigheten lå vel da på 35-40%. Når så klekkingen starter tilsetter jeg vann så fuktigheten kommer opp i 70-80%.

Jeg har hatt to forskjellige typer rugemaskiner i disse årene, og metoden har vist seg like vellykket i begge maskinene.

Temperaturen har selvsagt alltid vært 37,8, målt oppå eggene.

Jeg har altså stor tro på denne metoden, og det blir spennende å høre dine erfaringer etterhvert! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter inn vann like før klekkinga er igang, 19-20 dagen. Mange venter også med å sette inn vann til de ser de førse hullene i eggene. Jeg mener også at jeg har hørt at kyllingene kan utvikle seg for raskt hvis fuktigheten blir for høy, iallefall opplevde jeg at klekkeprosenten var betydelig lavere da jeg brukte vann i maskinen under hele rugeprosessen. Etter at jeg kuttet ut vannet har jeg ofte en klekkeprosent på 100, så jeg er kjempefornøyd med denne metoden! :wink:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er luftfuktigheten over 40% nå, så jeg kjører helt uten vanntilførsel. Har sjekket begge maskinene sin temperaturmåling, den nye Octagon advance viser 0.8-1 grad lavere enn innstillt temperatur! Kan forklare sein og dårlig klekking. Gamle Octagonen viser ca 0.2 grad under instilling, mao som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal være forsiktig med å anbefale tørruging....det eneste vi har å gå ut fra,er fuktighet,som blir målt utfra en fuktmåler....det kan være store forskjeller på luftfuktighet,på de forskjellige plasser i norges land...eneste vi kan konstatere er at den ideelle fuktigheten under ruging er den som blir oppgitt i rugeveiledninger.og det bør man følge,enten vi oppnår den ideelle fukta med eller uten vann i maskinen....

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INNE vi snakker om, ikke sant? Det som styrer luftfuktigheten inne er i stort sett koblet til temperaturforskjellen mellom inne- og uteluft. Når det er kaldt ute blir den oppvarmede luften tørr, under 15%. Med stor utskifting av luften (typ kontorbygg) blir tørr luft et typisk vinterproblem. I et normalt hushold vil inneaktiviteter som dusjing, vannkoking mm føre til at luftfuktigheten sjelden ligger under 20-25% også vintertid, det er uansett under rugefukt derfor må vann tilføres maskinene. Nå i mai er ute- og inneluft av samme temperatur og luftfuktigheten inne blir høyere. Når jeg måler i rummet der mine maskiner står har jeg hatt over 40% den siste uken, derfor ruger jeg uten vanntilførsel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Fuglemakeren. Hos meg er også luftfuktigheten på over 40% nå, og jeg ruger uten vann  fram til klekking, da selvsagt vann tilføres. Det funker utmerket på denne årstiden. Jeg ruger aldri om vinteren så der har jeg ingen erfaring, men der er nok som Fuglemakeren sier, at vann da må tilsettes fra starten.

Føler man seg usikker på denne metoden, så bør man selvsagt ikke bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INNE vi snakker om, ikke sant? Det som styrer luftfuktigheten inne er i stort sett koblet til temperaturforskjellen mellom inne- og uteluft. Når det er kaldt ute blir den oppvarmede luften tørr, under 15%. Med stor utskifting av luften (typ kontorbygg) blir tørr luft et typisk vinterproblem. I et normalt hushold vil inneaktiviteter som dusjing, vannkoking mm føre til at luftfuktigheten sjelden ligger under 20-25% også vintertid, det er uansett under rugefukt derfor må vann tilføres maskinene. Nå i mai er ute- og inneluft av samme temperatur og luftfuktigheten inne blir høyere. Når jeg måler i rummet der mine maskiner står har jeg hatt over 40% den siste uken, derfor ruger jeg uten vanntilførsel nå.

Det er vel litt forskjeller frå landsdel til landsdel vil eg påstå. I vinter hadde me den kaldaste vinteren på mannsminne og hadde også den tørraste lufta inne i manns minne. Men ein vanleg vestlandvinter kan vera ganske så våt og egentlig ikkje så veldig kald. Det kan forøvrig også mars-juni, så for vestlandets del trur eg ikkje me kan snakke om noko tørr årstid desverre. Forøvrig sol og flott sommar vær med 19grader idag  :sad::grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkammeret tømtes i løpet av natta i rugemaskina mi (jeg lot det tørke ut, jfr artikkelen i starten av tråden). I går, mens det ennå var en skvett igjen (jeg har bare i litt om gangen nå) var fuktigheten på temmelig nøyaktig 40, i morges var den på 15%!!  :sad: Og jeg bor 20 meter fra fjæresteinene, så inneklima og uteklima er åpenbart to forskjellige ting. Enda så står dører og vinduer åpne nå i finværet.

Og ja, jeg fylte på vannkammeret med en gang, turte ikke annet, 15% var drøyt lavt. Enn bitteliten dusj med vannflaska ble det også før lokket kom på, så da ble det 40% igjen ganske fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at alle ledniner i på plass sånn at det er kontakt med fuktføleren. Eller det kan også være hull i slangene dine. Har opplevd begge deler, og trodd det var feil med både det ene og andre. Men..... mannen fant feilene. Kansje litt mere teknisk innsikt enn undertegnede  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ingenting feil.  :wink: Eggene ligger ikke i octagonen, der ligger nemlig 6 gåseegg og 16 andeegg.  :grin: Maskina med hønseegg har ikke fuktstyring, men jeg har fuktmåler som er testet i octagonen, og fuktmåleren er rett den.  :) Det ble rett og slett bare så tørrt i maskina når det ikke var vann i vannkammeret, og 15% ble i tørreste laget... På onsdag har eggene ligget i maskina i 9 dager, og jeg skal kontrollveie. Men først blir det lysing i morgen, det blir utrolig spennende!  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg veid eggene på dag 9. Jeg har hatt en fuktighet som har ligget på temmelig nøyaktig 40% så lenge det har vært ca 1/2 cm vann i kammeret. Når det har gått tørt, har fuktigheten kjapt sunket til 15-20%. Jeg har latt maskina gå slik noen timer (6-7) før jeg har hatt i litt nytt vann. Etter veiing i dag har de mistet ca 5,5% av vekta, det er dermed rimelig å anta at de vil ha mistet ca 11% på dag 18, med samme fuktregime. Dette er absolutt ikke for mye, de hadde altså godt tålt enda litt lavere fuktighet. Så langt stemmer i hvertfall "tørr-rugingen" (som altså ikke er tørr, men er ruging med lav fuktighets%) overens med anbefalte verdier for vekttap: 11-13% de første 18 dagene.  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...