Jump to content
harlekinia

viltfarget silke gir "mye rart"???

Recommended Posts

Har selv viltfarget silke som jeg nå har adskilt med tanke på å sammle egg for ruging for første gang av disse. Men nå når jeg satt å leste litt rundt omkring på nett kom jeg over en plass hvor d sto noe om at avl på viltfarget silke var vannskelig for det kunne bli forskjellige farger på avkommene.. Vil dette si at vilt+vilt ikke gir bare vilt? Hvordan farger kan jeg event forvente? og er det andre farget som kan krysses med vilt og som gir "rene" farger som f.eks kos DK svart+blå o.l  Forreldrene til mine dyr er vilt men en av mine vilt kyllinger ble mer gul enn vilt, er dette normalt eller kommer det av innblanding av andre farger lenger bak?

Mine dyr går som sagt nå adskilt og har ikke begynt å sammle egg enda, dette er min første rugning av både fargen og silkene så er helt blank på denne rasen når det kommer til farge arv på dem. Men vet at forreldrene også er ren vilt. har forresten noen svarte som var kjøpt sammtidig hvor en av kyllingene har "vilt fargede" fjær innimellom det svarte mens alle de andre er helt sorte, er dette noe som kan skje eller tyder det på "uren farge"?.

Vildtfarvet og vildfarvet.... giver vildtfarvet  :wink:!!

Jeg har avlet vildtfarvede silker i en del år, og har aldrig set nogle andre farver hos afkommet!

Tusen takk, var jo det jeg trodde :sad: Da kan jeg trygt plukke eggene til rugning om ei stund  :grin:

Men er det andre farger som kan krysses med vilt som fortsatt gir "rene" farger?

Syns dette med farger er fasinerene men er totalt blank på genetikken bak det hos høns. Finnes det noen sider ang "farge avl på silker"? Har lest endel på forumet men finner lite om silkene spes med tanke på mine farger: sort og vilt

Vil tro at årsaken til det du har lest er at viltfarga haner er vanskelig/umulig å skille fra endel andre haner av andre fargevarianter, men samme rase - f. eks hvetefarga.

Så man må se på avkommet for å se hvilken farge hanen virkelig er? Finnes det en plass på nett med oversikt over de forskjellige fargene i "høne/hane" form?

Har en silke som egentlig skulle være vilt men for meg ser den mer gul ut, er denne hanen vilt eller er pappaen hans egentlig en annen farge?? Begge forreldrene skulle være vilt og vil jeg kunne bruke denne hanen på ei normal viltfarga? og fortsatt få vilt?

Syns dette meg fargene er utrolig fasinerende men er vannskelig å finne noe god info om dette på silker.

Lone: går det og få vildtfarget av rene hvide høner?

så da går det og få rene farger vist du har både hvide og vildtfarget i lag?

Af hvide dyr burde du få rent hvide afkom! Hvis forældredyrene da er rene  :undecided:

Om du har vildtfarvet og hvide sammen, vil kyllingerne komme ud både som hvide, vildtfarvede og meget lyse vildtfarvede.