Gå til innhold

Ruging "dag 35" :) & utålmodig


Eriken

Anbefalte innlegg

Da har hoen lagt i 35 dager å ruget på eggene sine...  jeg kan ikke se at det er noe liv i eggene ( vet ikke hva tegn en skal se etter)

I reiret er det ca 20 egg..  noen er litt varme og noen litt kaldere... noe er litt blåaktig.. og noen virker litt skjoldete.. er det vanlig?

Aner ikke om det kommer til å komme noen kyllinger :sad: virker jo ikke så det skjer noe..

Hmm er det meg som er utålmodig eller skulle det vært begynt å klekke nå? 

og hvor lenge etter dg.35 skal en vente før en er sikkert på at eggene ikke har noe liv i seg.. ?

Hilsen

utålmodig og spent :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Moskusender ruger i 35-37 dager, så du får bare være tålmodig! :sad:

Ettersom hun ligger på så mange egg kan det hende at hun ikke har klart å varme alle like godt, kan du regne med at noen egg kan ha blitt ødelagt, eller kanskje klekkes litt senere. De eggene som er blåaktige kan være ødelagte, men det er ikke sikkert.

Jeg bruker å "kontrolere" antall egg under hoa, altså fjerne noen så hun ikke ligger på så mange at hun ikke klarer å varme dem skikkelig.

Jeg er nesten helt sikker på at det kommer andunger! Moskusen er en utmerket ruger, og jeg har aldri opplevd at det ikke klekkes noen unger, som oftest er det full pott! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får jo håpe at det kommer noen søte små kyllinger :sad:    Men er jo litt usikker da siden det ikke virker som at det er noe liv i egga og at det er første gang hoen ruger egg...kanskje ikke de klarte å befrukte egga osv...  :grin:

Men...  tålmodihet er vel det eneste som hjelper.:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskusender ruger i 35-37 dager, så du får bare være tålmodig! :sad:

Ettersom hun ligger på så mange egg kan det hende at hun ikke har klart å varme alle like godt, kan du regne med at noen egg kan ha blitt ødelagt, eller kanskje klekkes litt senere. De eggene som er blåaktige kan være ødelagte, men det er ikke sikkert.

Jeg bruker å "kontrolere" antall egg under hoa, altså fjerne noen så hun ikke ligger på så mange at hun ikke klarer å varme dem skikkelig.

Jeg er nesten helt sikker på at det kommer andunger! Moskusen er en utmerket ruger, og jeg har aldri opplevd at det ikke klekkes noen unger, som oftest er det full pott! :grin:

Mi låg på 20egg, og 18unger blei klekt, 1 var ufrødd og ein låg død i egget. Eg tenkte ikkje på å skrive ned når ho la seg til å ruge så eg veit ikkje kor lang tid ho brutke. Men har stussa over at nokon seier 35dager og andre 38dager på moskus?? Lukka til Eriken, og fortell oss når dei søte små kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fekk 16 moskusandunger i går og her ruga hoa 36 dager. Ho låg like lenge i fjor når ho ruga fram kyllinger. Egga hadde litt blåskjær i seg no på slutten. Ein kan lett sjå att dei er befrukta no, for ein ser godt luftlomma og bevegelser med berre ei lommelykt (i eit mørkt rom)

Veit sjølv korleis du har det. Vi har trippa og venta i mange dager, men vi hadde ein kjempe opplevelse i går når vi fekk sjå andungane klekke (har sett inn kamera i andehuset også ser vi alt på tven inne :sad:) Veldig kjekt både for barna og oss vaksne :grin:

Lykke til med klekkinga..

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm ....  Virker ikke som det blir noe moskuskyllinger her hos oss.

Har i dag fjernet 6 egg som var missfarvet og var full i svart væske .. også noen lyse egg som også bare var væske i.

Går vel egentlig utifra at de andre eggene da ikke er befruktet siden det ikke er noe anntydnig til at det skal klekke..

ikke noe piping,, ikke ser jeg noe som beveger seg... ikke noe prekker i eggene som antyder at de begynner  å klekke

:sad::grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig da! Håper anda legger egg fort igjen, slik att det blir andunger på deg i sommer..

Kameraet eg har i andehuset er egntlig eit slikt overvåkningskamera. Eit lite kamera som sender kjempe bra bilder!  Kan no følge med på det som skjer i andehuset menst eg sitter inne i stova :sad:)

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjernet yterlige 4 egg, så nå er det 11 egg igjen... jeg lyste eggene og tok vekk de jeg var sikre på ikke var liv i .. mener jeg så bevegelser i noen få egg .. eller så innbildte jeg meg det hehe..

i morgen er det dag 37. tenker jeg lar de ligge t.o.m dag 40 før jeg fjerner alle eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite råd: Når du skal ta vanntest så bør du ikke vente helt til klekkedagen med å ta den. Hvis det da skulle ha blitt et lite hull i egget kan kyllingen/andeungen drukne! Har aldri tatt vanntest på andeegg, men på hønseegg tar jeg testen den 19 dagen, aldri senere.

Det er nesten litt rart hvis det ikke kommer ene eneste andunge! Er du sikker på at du har regnet riktig dag på rugestarten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynte å ruge på heltid 15 mars så da er det ca 35 dager fra den 15 :wink:  så det er jeg sikker på..

ikke noe nytt i dag helle.. hun ligger å ruger da :) så får vi no se.. men tviler egentlig på at det kommer noe. .. i dag er det den 37 dagen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...