Gå til innhold

Anden tar livet av kyllingene.........


Eriken

Anbefalte innlegg

Da har det enedelig begynt å klekke egg her hos oss som vi så spent har ventet på :) .. men!!!!

i går så jeg at det lå en død kylling utenfor innhegningen ..  tenkte at det sikkert var andriken som hadde tatt livet av den så jeg lukket igjen inhegningen slik at det kun var anden som var der å passet på eggene.

I dag oppdaget jeg når jeg skulle se til endene at hoen drev å heiv å kasta fram og tilbake på en kylling(død) slik rovdyr gjør når de skal "myke opp" bytte sitt.  var rester av egg der i innhegningen ogsåsom hun begynte å spise på..

jeg lurer på følgende...  ka i svarte skal jeg gjøre ?  er dette normalt at de dreper sine egne avkom?? hva med resten av kyllingen som holder på å klekke nå ..

er oppgitt...

Håper på gode råd.

ps. har også lagt merke til at andriken er veldig til å jage henne når hun går ut for å lufteseg å spise ... hun løper vettskremt rundt å han etter...  han setter seg oppå henne en liten stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg går ut fra at du mener at hun dreper sine egne andunger. Det har jeg aldri opplevd med mine moskusender. Jeg lurer på om hun kan ha hatt besøk av kråke, skjære eller andre rovdyr som har drept andungene, og at hun begynner å bli desperat? Du får vel neppe gjort så mye med de ungene som nå skal klekkes, hun må jo bare fullføre klekkingen.

At andrikken løper etter henne når hun er ute  og lufter seg er vanlig, de har jeg opplevd mange ganger her hos mine ender.

Håper virkelig at dette går bra tilslutt! Nå når det endelig har begynt å komme unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både kråke og skjære i området rundt her så det er ikke umulig at det har gjort henne nervøs, innhegningen har vært lukket slik at andre dyr ikke har komt seg inn,  men allikavel så er det jo en ganske så desperat handling og ta livet av nyklekt andunge.

Hun har nå 6 egg derav 3 har sprekk i skallet  og aktivitet inni egget pr. nå så da er nok like før det kommer fler andunger så jeg får vel bare se hva som skjer.

Kan vel kanskje være siden anden er ung og at det er første gangen hun ruger ut egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det kan ha med alder å gjøre, men jeg har aldri opplevd det når mine ender var unge. Men jeg lar alltid mine ender ruge inne. Det er en fordel, både med tanke på rovfugl/dyr, og at hun da føler seg trygg og ikke behøver å stresse. Jeg er svært plaget med skjære rundt her, så jeg holder henne også inne med ungene den første tiden, ellers ender de opp som skjæremat alle sammen! :wink:

Håper andungene dine klarer seg bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..  3 andungen død.. inne i innhegningen.

kan eggene klekkes på andre måter uten å ha rugemaskin.?  eske med halm i  under varmelampe.

siden det er nå er tredje som er død tenker jeg at det må være hoen som tar livet av de.

merkelig oppførsel da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en andunge i en pappeske med halm i ..litt vann og litt brødsmuler..

også en liten varmekilde i form av 60w sun glo neodymium daylight lampe som gir litt passelig varme.

3 egg igjen som hun ruger på som jeg venter skal klekkes og som jeg ta vil ha i esken.

tenker at hun skal få de tilbake når ungene er blitt litt noen dager..

Virker som andungen trives godt inni halmen+ bittelitt dun fra anda. .. litt piping, men det er nok naturlig. :)

så får vi se da om lykken står oss bi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

når vi har andunger lager vi en liten "barnehage" hvor vi setter opp gitter (grønne kompost grinder) med en parasol og nett over. bygger dette rundt huset hvor mor har reiret sitt. Dette må vi gjøre for at ikke andefar tar ungene, og for ikke og snakke om måker og kråker og slikt. Har hørt at andemor ikke vil ha barna om man skiller dem etter klekking.

Lykke til med bebisene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ho vil ta dei tilbake. Eg opplevde at ein andunge hadde sett seg fast under ein isboks. Og etter eg fekk han fram ville ikkje mora ha han. Eg blei råda til å ikkje prøve å sette han tilbake til ho fordi ho mest sansynlig ville ta livet han. Nå ho fyrst har avvist han blir det visst ikkje betre.

Dette er min erfaring også. Er nok ikke lurt å prøve å sette ungene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...