Nybakt hønemor Posted May 30, 2010 Report Share Posted May 30, 2010 Kan nokon forklare meg det genetiske med krøll. Avler ein på rein krøll og blir då alle avkom krøll? Isåfall blir det ein form for blanding om eg bruker svart krøll ilag med perlegrå dverg kochin. Då vil vel krøll dukke opp med jevne mellom rom frå avkommet? Eg kunne tenkt meg ei svart høne ilag med den perlegrå flokken min for å få fram blått, og itillegg er eg fasinert av krøllbefjøra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 30, 2010 Report Share Posted May 30, 2010 Jeg kan desverre ikke forklare deg noe om det genetiske, men det jeg kan fortelle er at man ikke må parre krøll med krøll! Da blir resultatet helt håpløst. Jeg hadde engang et resultat av en slik parring, og fjærstrukturen til den høna var absolutt ikke bra. Hvis du blander sort og perlegrå får du mixfarge. Jeg vil anbefale deg å lese i standarden, der står det mye nyttig i kapittelet om "farge og tegning". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybakt hønemor Posted May 31, 2010 Author Report Share Posted May 31, 2010 Redd du tar feil der, svart på perlegrå gir 100% blått avkom. Det er den beste måten å få fram blå utan å få svarte individ som riskierer å få brune fjør. Pwerlegrå er ikkje ein godkjent farge for utstilling men blir altså brukt i avl av blå. Perlegrå er den såkalla skjulte fargen når ein parrer blant anna blått mot blått (eller blått mot svart)Avlspar blå og blå gir 25% sorte, 50% blå og 25% perlegrå kyllinger.Avlspar blå og perlegrå gir ingen sorte, 50% blå og 50% perlegrå kyllinger.Avlspar sort og blå gir 50% sorte, 50% blå og ingen perlegrå kyllinger.Avlspar perlegrå og perlegrå gir ingen sorte, ingen blå og 100% perlegrå kyllinger.Avlspar sort og sort gir 100% sorte, ingen blå og ingen perlegrå kyllinger.Avlspar sort og perlegrå gir ingen sorte, 100% blå og ingen perlegrå kyllinger.Så dei som avler krøll parrer ikkje krøll mot krøll? Det var nyttig info. Takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted May 31, 2010 Report Share Posted May 31, 2010 et flott oversikt. dette skal jeg huske på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaluana Posted May 31, 2010 Report Share Posted May 31, 2010 jeg har en krøll mot krøll...slett ikke fin...pjuskete, med noen rette fjær og noen krøllete, og de går i alle mulige rettninger. ikke slik "fluffy" som en fin krøll. Ser bare møkkete og våt ut egentlig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybakt hønemor Posted May 31, 2010 Author Report Share Posted May 31, 2010 Då har eg egntlig fått svaret eg trenger, viss eg forstår rett så må ein kryss krøll med vanlig for å få rett type krøll. Då gjelder det å finne nokon som har svart krøllete dverg kochin. Kva farge har du donaluana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaluana Posted May 31, 2010 Report Share Posted May 31, 2010 hehe, blå. og har bare denne ene som er krøllkrøll...vet ikke hvordan det er å bruke den videre...trippelkrøll...hele genetikken høres helt krøllete ut for meg egentlig, som ikke har peiling;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybakt hønemor Posted June 1, 2010 Author Report Share Posted June 1, 2010 hehe, blå. og har bare denne ene som er krøllkrøll...vet ikke hvordan det er å bruke den videre...trippelkrøll...hele genetikken høres helt krøllete ut for meg egentlig, som ikke har peiling;)Enig, det blir fort krøll når ein skal prøve å forstå krøll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann kristin Posted April 4, 2024 Report Share Posted April 4, 2024 Hvordan er det men hvit og pelegrå sammen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts