Gå til innhold

Rare spørsmål,men må man .. så må man:)


lsi

Anbefalte innlegg

Rare spørsmål,men må man .. så må man :rolleyes:

1. Hva betyr det som enkelte her skriver i signaturen f.eks 1.1 DvergKochin 1.3 Silke ?

2. Om 1 hane tussler sammen med en skokk forskjellige hønepøner - blir det da muligheten for kyllinger i samtlige egg som legges ?

3. Man sammler inn ruge egg over flere dager : Regnes di 21 dagene fra man henter egget eller fra den dagen det legges under klukkhøne eller maskin - og hvorfor det ?

Har sikkert en skokk med flere rare spørsmål som dukker opp underveis  :grin: Men er kjempeglad om noen orker ta seg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

1. Dette er en måte å skrive hvor mange man har av hvert kjønn, eventuelt også kyllinger: 1.2 italiener betyr én hane og to høner av denne rasen, hanene har alltid førsteplassen, hønene nr to og kyllinger sist. 1.4.5. minorca skulle derved bety én hane, fire høner og fem kyllinger av denne rasen.

2. Jeg fikk her om dagen høre definisjonen på ordet "skokk". Det er faktisk 60 stk.  :grin: Hvis én hane går med 60 høner, vil neppe alle egg være frødd. Hvis du med en skokk mener 5-6, så er mulighetene svært mye større. Men hanen kan ha yndlingshøner og ditto noen han ikke gidder parre i det hele tatt, så helt sikker kan man aldri være. Men hvis få egg er frødd av disse 5-6 høners egg, ville jeg byttet hane, for normalt bør en hane godt greie på et sånt antall høner. Hanene er ikke monogame, hvis det egentlig var det du lurte på.  :rolleyes:

3. Rugeegg som samles inn og lagres halvkjølig ligger i en slags "dvaletilstand". Det skjer veldig lite i disse eggene. Det tar 21 dager å utvikle en kylling i et egg. Hadde du åpnet et rugeegg som har ligget lagret ved 12 grader i to uker, ville du sett at kyllingdannelsen ikke var kommet lengre enn til en lysere gul rund flekk på eggeplommen. Altså starter fosterutviklingen i all hovedsak etter at temperaturen er kommet opp i kroppstemperatur, og du må regne klekkedato 21 dager fram i tid fra rugingen starter.

Spørsmålene dine er ikke rare, helt på sin plass å undres over dette. Vi venter spent på dine 60 nye spørsmål ("en skokk") som dukker opp underveis. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo hei Twist og tusen takk :rolleyes:

Skokk og skokk ja  :grin: Det var ikke helt 60 jeg tenkte på , mere .. uhmmmm ... 6 :grin:

Om en høne har gått sammens med en hane og du tar henne vekk fra han. Vil det da være mulighet for kylling i egget hun legger etter å ha blitt tatt fra hanen ?

Sjansen er da minimal for at det skal vise seg å være en mikro kylling på steikepanna ?

Jeg skjønner at betegnelsen MIX høner er av ulike raser , men vil ikke en blanding av f.eks Hollender og DK bli en underlig sak ... eller Silke og Brahma ?  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ...

Hvordan vet jeg at ett egg er frødd ?

Om hanen surrer rundt sammen med hønene og di legger ett egg her og ett egg der. Hvordan vet jeg at det er frødd og at det er mulig at det kan bli kylling av det til slutt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Hvordan vet jeg at ett egg er frødd ?

Hvis du knekker et egg og titter litt på plommen vil du se en ganske tydelig lys flekk hvis egget er frødd. Jeg har gjort det til en vane å sjekke plommene når jeg feks baker eller skal steke egg. Greit å vite om hanen gjør jobben sin  :grin:

Mener forresten at det skal ligge bilde av en frødd plomme på forumet et sted :grin:

Slik jeg har forstått det må egget ligge tre dager under høna/i maskin før det virkelig begynner å skje noe der inne, så sjansen for en mikrokylling i steikepanna er nok mininmal ja  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghihihi, nå har jeg lyst å erte litt (bad bad girl):

Om hanen surrer rundt sammen med hønene og di legger ett egg her og ett egg der. Hvordan vet jeg at det er frødd og at det er mulig at det kan bli kylling av det til slutt ?

Du vet at eggene blir frødd FØR hønene legger dem ja?  :cheesy:Hanen trenger ikke lete opp eggene, så hvis bare DU finner dem når hønene har lagt dem litt her og litt der, så går det bra.  :grin:

Det heter seg at hvis du har hatt hønene gående med ulike haner, må du ha høna for seg selv en stund eller bare med hane av sammme rase, dersom du vil at hun skal gi deg renrasede egg (ja, da må jo hanen få slippe til etterhvert selvfølgelig). Det betyr at høna teoretisk kan "oppbevare" sæd fra hanen i over to uker. Sjansene for at ei høne som lever i sølibat skal gi deg befruktede egg etter to uker er imidlertid nokså liten, så befruktede egg skapes nok best ved ganske daglig parring.

Forøvrig spiser vi befruktede egg alle mann, vi som har høner og haner. Du finner ingen lite kylling i stekepanna med mindre eggene blir ruget på i mange dager før du spiser dem. Og 37 grader er mer jo enn de fleste har i kjøleskapet sitt.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luuuuuuringa :rolleyes:

Når kan man begynne høre pip fra ruge egg ?

Jeg har forsøkt en drøss med gode tips om hvordan jeg skal lyse eggene eller ha dem i vann , men snøft ... Jeg må være treig for jeg finner ikke ut om det er kyllinger på vei eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har eggene ligget til ruging da?? Jeg har aldri hørt piping og hakking før det er et-to døgn til klekking  :rolleyes: Vanntesten tar jeg somregel fire-fem dager før forventet klekking. Lyser eggene etter en ukes ruging, og så etter enda en uke... Er jeg i tvil ved første lysing lar jeg eggene ligge  :grin:

Hva er problemet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntesten kan vel ikkje tas veldig tidlig i prosessen trur eg. Lysing kan du gjere allerede på 4.dagen men då kan det vera vanskeleg sjå alt etter farge på egget. Eg pleier la alle ligge til dei er kome lenger. Pleier som regel ikkje lyse før etter ei veke som camy. Du burde sjå noko då dersom egg er frødd, med det spørs kanskje kva du bruker å lyse med. Eg brukte lommelykt tidligere uten problem. Piping har heller ikkje eg høyrt før 1-2dager før klekking. Eg har lært at ein bør vente 3veker før ein får reinrasa egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1 uke, går det oftes greit å se om eggene har kylling eller ikke.

kyllingenes pip høres når de hakker hull i den innerste hinne, som ligger mellom kyllingene og selve eggskallet.

Dette hakker de hull på ca 1 døgn før klekking, de får mere luft også ved dette.

Man kan vel regne med at eggene er frødde ca opp mot 14 døgn etter at en hane er tatt bort fra hønene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikkje lyse egg for å finne ut om dei er befrukta før dei har vore rugd på viss det var det du meinte. Den kvite flekken på plomma må du knuse egge for å sjå og ergo kan du sjølvsagt ikkje ruge ut det egget. Tydeligvis ulike meininger om kor lenge ein skal vente for å få reine egg, eg venter 3veker, men har høyrt både 14, 18, 21dager og oppi 4veker. Er det nokon som egentlig veit dette med sikkerhet? Eg for min del blir skeptisk kvar gong folk kun vil vente 2veker før dei samler egg til meg, eg har foresten fått blandinger også av "reinrasa" postegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Nybakt Hønemor sier, du kan ikke vite om eggene er befruktet eller ikke før fosteret ha fått såpass med tid og blitt så stort at du kan se det gjennom skallet. Det er bare i stekepanna  :wink: eller i vaffelrørebollen at d kan se befruktede stadier før fosterutviklingen har begynt.

Jeg kjøpte meg en egglyser av Dagfinn Johansen, kostet ca 130-150 kr tror jeg. Etter det åpnet det seg en ny verden. Jeg trodde lommelykt var bra nok. Men eggelyser, nei det er noe helt annet for sånne som deg og meg, som ikke er så garvet i faget.  :smiley: Ikke lenger problem å se "edderkoppskikkelsen", til og med på mørke maranegg. Men jeg venter til dag 7 på de mørkeste eggene jeg da, de lyse kan tas et par dager før. Med lommelykt kan det være vanskelig før dag 9-10 synes jeg.  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har ruge egg .. kan di bli flyttet på etter di ble lagt til ruging enten under hønepøne eller maskin ?

F.eks fra maskin til høne og omvendt ?

I naturen så legger jo høna egg , ruger og di klekker hvorpå kyllingene tussler rundt som di selv vil uannsett vær og vind.

Her har jeg laget til med varmelampe,høy og egen krok så ingen andre kan komme nært di (om man er så heldig at noen klekker)

Hvorfor er det så viktig å tilrettelegge alt når høna har gjort det selv i årevis ?

Blander jeg med da opp i naturlovene med tilretteleggingen eller er jeg en utmerket hønemor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ruget frem kyllinger for første gang for en måneds tid siden, og ble overrasket over hvor enkelt det var. stresset fælt med lysing, temperaturer, trodde hanen var ufruktbar osv osv osv...jeg har en hane og 17 høns, og bare tok to-tre dager og samla egg, og stappa "rått og roti" av det jeg fant inn i maskina (35 stk). Gjett hva, det ble kyllinger av alle unntatt 3 :smiley: Hadde ikke egglyser, brukte ei vanlig lommelykt. Så ikke så mye fint som de "proffe" sier man skal se, men når jeg holdt lyset på øversiden av egget, helt inntill skallet på den butte enden, så jeg tydelig at det var luftlomme der. Resten var mer gråaktig og ugjennomsiktig, og jeg så noen blodårer hist og her av og til. I beynnelsen trodde jeg faktisk de var rottne, for så liltt slik ut. gråaktig gugge som fløt rundt...hehe... 2 egg så jeg tydelig at det ikke var luftlomme, og de var merkelig gjennomsiktige i forhold til de andre, men var så usikker at jeg lot dem ligge. Disse to ble det heller ikke kylling av  :smiley: Den siste som ikke kom, døde under klekkinga tror jeg. Litt skjødesløs med å ta døra opp og igjen. men de begynte jo å komme 2 dager før termin, så kunne jo ikke la dem ligge der til alle eggene var klekket 5 dager senere.

Slapp av og pust, det går nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er 8dager igjen til klekking bør du sjå noko i egga, feks som donaluana seier at luftlomma er eit lyst/igjennomsiktig parti mens resten av egget er mørkt. Viss dei er heilt blanke så langt uti rugeprosessen er dei garantert ubefrukta uansett om du bruker lommelykt eller egglyser.

Ang styr og stell med varmelampe, ja me er jo ein gjeng hønemødre her alle i hop vel?  :smiley: Men du må huske på at når ein klekker i maskin så har ikkje kyllingene ei mor til å varme seg, søke ly under og lære seg vikitige ting i livet og derfor må me tilrettelegge så mykje som me gjer. For det var maskin du ruger i nå?? Du skriver du har lagt til en eigen krok så ingen andre kommer til. Iallefall dei fyrste vekene ville eg ha latt dei vera heilt aleine uten mulighet for å komme inn til dei voksne hønsa, det er iallefall mi meining. Men eg er så hønemor at maskinklekte kyllinger går heilt for seg sjølv i mndsvis. Eg er sikkert for streng..

Ja, du kan flytte egg etter dei er begynt å bli rugd på. Mange legger feks maskinrugde egg under klukkhøner dersom dei plutselig får klukkhøne før klekking. Eller omvendt om klukkhøna går av egga kan du kanskje redde dei ved å legge dei i maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde kyllingene mine i en pappask på gjesterommet de første ukene...IKKE gjør det. med mindre du har tett nese og elsker å vaske. Ganske trygt og lettvint mens de er der, men du verden... måtte vaske gulv vegger og tak, bære ut senga, vaske alle bøkene i bokhylla..utrolig hvor mye støv det blir! Og en smule skarp lukt som man ikke merker i fjøs eller hønsehus med grei trekk. Jeg hadde 30 kyllinger ca, den første uka klarte de seg med en banankasse, så fikk de ca dobbel størrelse uke 2. og så fikk de en stor grisebinge. brukte varmelampe til de var ca 4 uker, så la de seg til å sove over alt og det ble varmere ute. så da koblet jeg den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde kyllingene mine i en pappask på gjesterommet de første ukene...IKKE gjør det. med mindre du har tett nese og elsker å vaske. Ganske trygt og lettvint mens de er der, men du verden... måtte vaske gulv vegger og tak, bære ut senga, vaske alle bøkene i bokhylla..utrolig hvor mye støv det blir! Og en smule skarp lukt som man ikke merker i fjøs eller hønsehus med grei trekk. Jeg hadde 30 kyllinger ca, den første uka klarte de seg med en banankasse, så fikk de ca dobbel størrelse uke 2. og så fikk de en stor grisebinge. brukte varmelampe til de var ca 4 uker, så la de seg til å sove over alt og det ble varmere ute. så da koblet jeg den ut.

He he he.. Dette var veldig kjent :wink:

Vi har aldri hatt kyllinger før å vi gledet oss såååå mye til dem skulle stå på gjesterommet her. Etter 2 dager så var det ett hvitt støvteppe over hele rommet :huh: Vi har ett eldre hus med gamle klesskap som sitter i veggen her. Vi trudde at klæra var trygge der når vi hadde igjen dørene, men nei alt var støvet helt ned.... :smiley:

Uff..så etter 4 uker ble dem satt i kjelleren med varmelamper :smiley:

Så vi lærte at selv om det var kos med kylling i hus, så var det ikke like kos når kylling støvet. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har hatt mange kyllinger og høner på kjøkkenet: alfalfahøy kuttet i småbiter (Green power på FK) er kjempefint som underlag. Ikke støv.

Vi hadde bare avis i starten å det støvet veldig. Ikke veit jeg hvor alt støvet kom fra :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...