Gå til innhold

Hønsetrøbbel


NTF

Anbefalte innlegg

Har ei høne her som har gått alene sammen med en hane siden vi kjøpte ett par i fjor. (1.1 orpington)

Problemet er at høna er full av stygge sår på ryggen. :smiley: Noe jeg trur kommer av at hun blir parret på hele tiden siden hun er alene. Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre med disse sårene siden ett av såra er veldig stygt. Trur ikke det vil hjelpe å bare skylle og rense siden såret er stort med har en skorpe på. Høna (Vera) er blitt ei favoritt siden hun alltid er med oss når vi er ute. Å jeg håper ikke jeg mister henne.

Føler meg skikkelig slem som ikke har sett dette før nå så jeg har veldig dårlig samvittighet. Er det noen som har erfaring med å ta med høns til dyrlege her. Det jeg tenker er at dem kanskje ikke har så god erfaring med høns og fjørfe generelt.

Mange vil nok si at det er bare å slå øksa, men vil jeg heller hjelpe henne.

Vi har nå skilt dem sånn at hun går løs med oss hele dagen sånn at det har sjans til å gro. Planen er å få flere høner, men har ikke fått kommet så langt enda. Vi har hatt skikkelig uflaks med  kyllinger også,  det ble bare haner av dem vi kjøpte..

Hanen vår er en skikkelig tulling. Først begynte han å gå på lillesøsteren min på 9 år, så en dag helt uten videre hørte jeg det kom noe trampene i full fart bak meg og hoppet på bena mine....Jeg har aldri hatt høner før så det var ikke veldig tøft å stå der med den store orpington hanen å sloss utpå plenen. Jeg viste at jeg kunne ikke vise at jeg var redd, så jeg fikk tak i han å holt han fast. Men det hjalp ikke så når jeg da hadde slept han ned igjen så var han på meg igjen. Så da tok jeg skikkelig tak i han i rista han skikkelig å kastet han bortover. Jeg hadde hørt at dette kunne funke på sinte haner, men denne hane jævelen ga seg ikke selv om. Så han gir jeg opp. Blæ.. he he

Føler meg egentlig litt elendig når det kommer til høner. Føler ikke at jeg får det til :wink:

Vi har ender som vi har hatt en stund, å vi har aldri hatt noe problemer med dem på sånne måter.

Hjelp! Hva gjør jeg feil med hønsa mine :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du bør definnitivt skaffe deg fleire høner  :smiley: ho får virkeleg kjørt seg av hanen stakkar  :smiley: Du har gjort heilt rett i å skille dei, men problemet vil dukke opp att med ein gong du sett dei saman att. Om du då ikkje har skaffa deg fleire høner.

Korlei ser såret ut, veskar det eller er det betent (gul veske). Om det er betent bør du få ein vetrinær til å sjå på det og få det rensa.

Du bør få ein salve som inneheld litt penecelin.

Lykke til  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du trenger å kvitte deg med hanen han har berre enkelt og greit for få damer. Damefut det der  :smiley: Det høyres ut som du har gjort det rette. Kjem det puss ut såret? Du sa det var skorpe på, det er jo kjempebra. Du kan jo rense med pyrisept. Fugler er faktisk veldig flinke å restituere seg sjølv. Eg hadde rovdyrangrep på endene mine i fjor haust ein kveld dei nekta å komme heim frå elva  :cry: Mista to ender og den siste hadde bittsår og var full i blod. Eg blei råda til å la ho få fred og godt stell. Ho hadde ikkje store sår så det grodde fint. Eg dusja ho og rensa sårene med pyrisept. Eg har veldig dårlig erfaring med dyrlegene her i min kommune, ellers hadde eg sikkert ringt dei den gongen med tanke på infeksjon. Du kan jo ringe å høyre kva dei meiner.

Anbefaler at du raskt får deg fleire høner og at du setter dei nye hønene inn til hanen før du setter tilbake denne høna ellers kan han kanskje fortsette samme tralten på denne høna og gjere ho til ei favoritthøne. Du kan også sjå om klørne hans treng klyppast? Viss dei er lange og skarpe? Det var berre ein tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :grin:

Det ser ikke ut som om det er noe betent disse sårene, men sår er skummelt på denne tiden av året.  Så jeg får fortsette å rense da å bare ringe dyrlegen sånn at jeg har gjort det for å høre hva som lønner seg.

Vi klipte klørne hans for ett par uker siden, men dem var ikke så lange og spisse forde om. Men jeg tok en runde på dem jeg :smiley:.

Jeg sugd til meg tipsene deres :) Så nå er det bare full fres her for å få tak i flere høner, det blir hvertfall ikke kyllinger denne gangen. Nå skal jeg ha bare høner :cry:

Hva som skjer med hanen veit jeg ikke enda siden det bare er meg han tar her hjemme. Hun andre som bor her kan fint gå samme han uten at det er noe problemer. Det er jo litt kjedelig for meg da.  Hele hans sinne kom frem etter at vi hadde tatt lus kur på dem her i mars/april. For da måtte jeg jo holde dem fast og spraye dem. Kan det hende at hanen syns det var for mye som skjedde da at det gikk rundt for han? hmm.. Ikke veit jeg.

Flere hønsedamer skal det hvertfall hitt på gården, så da blir det spennende å se :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser nå at eg tidligere skumles innlegget ditt  :smiley: Fekk ikkje heilt med meg at han fløy i deg. Men eg ville nå prøvd å gje han fleire høner før eg vurderte å ta han ja. Håper lynne hans roer seg då, kanskje han er litt ..kremt..seksuelt frustrert.  :cry:

Ja viss sårene er betent bør du kontakt dyrlege og stelle sårene godt. Lukka til og la oss nå få høyre korleis det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hanen skal du slakte.En hane som angriper mennesker,er ikke en adferdssunn hane.Dette er en stor feil mange gjør i avl med høns,og resultatet er haner som denne,som er agressive.Det høres brutalt ut,men det beste er og avlive ham,og skaffe en ny hane fra en besetning hvor dette ikke forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser nå at eg tidligere skumles innlegget ditt  :smiley: Fekk ikkje heilt med meg at han fløy i deg. Men eg ville nå prøvd å gje han fleire høner før eg vurderte å ta han ja. Håper lynne hans roer seg då, kanskje han er litt ..kremt..seksuelt frustrert.  :grin:

Ja viss sårene er betent bør du kontakt dyrlege og stelle sårene godt. Lukka til og la oss nå få høyre korleis det går.

Ja da må jeg si han er litt for frustrert :)  he he

Men da jeg har uansett lært at det kanskje ikke er lurt å bare ha 1høne og 1 hane  :cry: Men det viste jeg ikke da vi fikk tilbud om å kjøpe dette paret. Så hele greia kanskje hadde vært anderledes hvis jeg var litt mer vitene om det å ha høns :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hanen skal du slakte.En hane som angriper mennesker,er ikke en adferdssunn hane.Dette er en stor feil mange gjør i avl med høns,og resultatet er haner som denne,som er agressive.Det høres brutalt ut,men det beste er og avlive ham,og skaffe en ny hane fra en besetning hvor dette ikke forekommer.

Jeg ser den at man ikke skal avle på agressive dyr, men nå veit jeg ikke om det er han eller meg som gjør noe feil :smiley:

Jeg syns det er helt forferdelig med slakting, men det er klart at hvis dette bare fortsetter så er det nok bedre å ta han enn at det skulle skje noe med feks små barn her :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener for agressivitet arves på lik linje med andre feil,og derfor skal man passe på og sortere ut slike dyr,og slakte dem.Slakting er etter min mening en naturlig del av det og holde høns.Jeg har ingen problemer med og slakte og spise høns jeg selv har hatt,da jeg vet de har hatt et godt liv.Jeg har større problemer med og spise kyllinger og broilere fra disse kylling-konsentrasjonsleirene som forsyner markedet med kyllinger av 3-klasses kvalitet.Vel,det er en helt annen diskusjon...Jeg skjønner at noen har problemer med og slakte dyr,men man kan jo få andre til og gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener for agressivitet arves på lik linje med andre feil,og derfor skal man passe på og sortere ut slike dyr,og slakte dem.Slakting er etter min mening en naturlig del av det og holde høns.Jeg har ingen problemer med og slakte og spise høns jeg selv har hatt,da jeg vet de har hatt et godt liv.Jeg har større problemer med og spise kyllinger og broilere fra disse kylling-konsentrasjonsleirene som forsyner markedet med kyllinger av 3-klasses kvalitet.Vel,det er en helt annen diskusjon...Jeg skjønner at noen har problemer med og slakte dyr,men man kan jo få andre til og gjøre det.

Jeg veit at mange her inne har høns for kos, egg og kjøtt. Men jeg syns det er kjempe trivelig med høns og ender rundt her. Så slakting kommer aldri til å være en stor del her hos oss. Dem blir sett på som lik linje med både kattene og hundene her. :grin:

Ser den at det er bedre å spise kjøtt fra dyr man veit 100% har hatt det godt, men klarer ikke det. Mulig noen vil kalle meg svak eller "feig", men jeg blir alt for glad i dyra mine :cry:

Men selfølgelig tar jeg dyr som er skadet eller ikke har lav livskvalitet for da har man liksom ingen annen mulighet. Dyr skal hvertfall ikke lide unødvendig her.

Å hanen blir tatt hvis han skal være "badboy" her på gården, men det blir ikke jeg som gjør det :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i at hanen bør slaktes. Du trenger slett ikke spise ham, han er sikkert uansett seig.  :smiley:

Jeg har 4 haner i min flokk, også en orpington. Ungene våre er med meg i hønehuset, og synes det er gøy å mate flokken med strøkorn ute på plenen. Ingen av hanene våre har noensinne vist noen form for aggressiv atferd overfor noen mennesker, og jeg tror det er normalen. Sint hane skal man ikke slite med. Ellers kommer du til å bebreide deg selv den dagen en hane greier å skade noen. En tung orpingtonhane har jo litt makt i klørne sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i at hanen bør slaktes. Du trenger slett ikke spise ham, han er sikkert uansett seig.  :cry:

Jeg har 4 haner i min flokk, også en orpington. Ungene våre er med meg i hønehuset, og synes det er gøy å mate flokken med strøkorn ute på plenen. Ingen av hanene våre har noensinne vist noen form for aggressiv atferd overfor noen mennesker, og jeg tror det er normalen. Sint hane skal man ikke slite med. Ellers kommer du til å bebreide deg selv den dagen en hane greier å skade noen. En tung orpingtonhane har jo litt makt i klørne sine...

Ja, det er sånn jeg vil ha det når jeg har dyr her. Jeg har ingen barn selv enda, men vi har stadig barn på besøk som vil se på dyrene her.  Å det er litt slitsomt at man hele tiden må følge med sånn at det ikke skal skje noe.

Nei denne orpington hanen er ikke akkurat liten og lett.  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...