Gå til innhold

lokale norske raser, finnes det?


Anbefalte innlegg

ser at svenskene har mengder av ulike landraser, ikke nødvendigvis godkjente til utstilling, men likevel. hedemora, svarthøns, blommehøns, orust osv...

hvorfor finnes ikke- eller finnes det- tilsvarende norske lokale raser i kriker og kroker?

føler meg liksom teit for at jeg ikke har noen store føleser for jærhøna. skulle ønske det, men...jeg vet ikke, den er liksom ikke helt meg...men det går jo an  å ha svenske raser også, jeg er da tross alt østfolding, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det finnes nok ikke lokale hønseraser her slik som det gjør i Sverige. Men svarthøna kom faktisk opprinnelig fra Norge! Den kom til Sverige på første del av 1900-tallet mener jeg å ha lest, og svenskene har nok vært flinke til å ta vare på dem tydeligvis. :smiley:

Ellers går det jo,som du sier, fint å ha svenske landraser, mye bra der synes jeg! (Men selv er jeg vilt begeistret for jærhønsa da!) :thumb:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar!

jepp, kjenner til islandshønsenes barske norske opphav, og at svarthøna ble grunnlagt på dyr fra norge. men de ble jo ivarett og utviklet i sverige...

altså, ingen svenske tilstander i norge. det var trist.

er det slik at det har vært ulike lokale varianter som ble slått sammen med jær på et tidlig tidspunkt, eller har det aldri eksistert?

synes det er litt trist og rart hvis det ikke finnes noe annet enn jær her i norge.

vet dere lærde menn og damer hvilke svenske raser som er best representert i norge?

går det ann å se alle rasene her? er det bare svensk dverg som er internasjonalt kjent?

andre enn svensk dverg som er godkjent, eller er på vei til å bli det?

synes svarthøns og blommer er fine, men liker best høner med randtegning som wyandotter:) må nok prøve flere raser, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på startsiden her på forumet så ligger det en fin artikkel, (under nye innlegg) om de norske landhønsene. Mye interesant å lese der!

Det er kun svarthøns og svensk dverg som er godkjent i skandinavisk fjærkrestandard, og som da kan stilles ut. Ettersom jeg har forstått så er de andre svenske landrasene såpass ulike i farger og mønster at det er vanskelig å sette opp en standard for dem. Hvis du går inn på

www.kackel.se/ så kan du lese om de svenske landrasene.

Her i landet er det skånsk blomme som er mest vanlig tror jeg. Det er forøvrig en hardfør og trivelig rase synes jeg! Flott er den å se på også. :azn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar!

jepp, kjenner til islandshønsenes barske norske opphav, og at svarthøna ble grunnlagt på dyr fra norge. men de ble jo ivarett og utviklet i sverige...

altså, ingen svenske tilstander i norge. det var trist.

er det slik at det har vært ulike lokale varianter som ble slått sammen med jær på et tidlig tidspunkt, eller har det aldri eksistert?

synes det er litt trist og rart hvis det ikke finnes noe annet enn jær her i norge.

vet dere lærde menn og damer hvilke svenske raser som er best representert i norge?

går det ann å se alle rasene her? er det bare svensk dverg som er internasjonalt kjent?

andre enn svensk dverg som er godkjent, eller er på vei til å bli det?

synes svarthøns og blommer er fine, men liker best høner med randtegning som wyandotter:) må nok prøve flere raser, gitt.

Eg har hedemora (men den har ikkje norske aner, det var vel dei du var ute etter), i østfold har ein del svarthøns og skånsk blommehøns fins både her i Hordaland og i Østfold, sjå på heimesidene til dei ulike fylkesklubbene så finner du oppdrettere på dei ulike rasene.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synst no at hedemora er flotte, vil heller ha noen med farger en dei grå jær høns :)

men det er meg :azn:

Jeg er enig i at de grå jærhønsene ikke er særlig pene. Men de to godkjendte fargene på denne rasen, de gul-brune og de brun-gule synes jeg derimot er flotte! Spesielt liker jeg de gul-brune.  :cool:

Dessuten synes jeg at det er morsomt å ha høns som er "helnorske", og å kunne ta vare på denne særegne rasen.

Men svenskene har jo virkelig "et fargerikt fellesskap" av diverse hønseraser, det er det ingen tvil om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, spesielt andemor og hønemor! informativt.

ja, synes det er supert å ta vare på norske jærhøns.

derfor har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har falt for den rasen.

men noen må jo ta vare på de svenske landrasene og...

da vet jeg litt mer- trodde ikke svarthøns var godkjent, jeg.

synes hedemora er flotte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, synes det er supert å ta vare på norske jærhøns.

derfor har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har falt for den rasen.

men noen må jo ta vare på de svenske landrasene og...

da vet jeg litt mer- trodde ikke svarthøns var godkjent, jeg.

synes hedemora er flotte:)

Veldig enig i det, eg syns heller ikkje så mykje om jærhønsa og har hatt litt dårlig samvit for det. Mens dei svenske rasene har eg veldig sansen for og går for tida og vurderer fleire av dei svenske landrasene.  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

me kunne jo lage ein rase men det blir vel ikkje noe av. :evil:

I folkeeventyr og sagn blir det flere steder fortalt om at de underjordiske (huldra) hadde dyr akkurat som andre folk. De underjordiske var regnet som velstående og hadde staselige, velfødde dyr. Noen ganger ville de bytte dyr med folk (for å få inn nytt blod?) og de som fikk dyr fra de underjordiske ble regnet som svært heldige siden dyra var så bra og ga fine avkom.

Jeg har arbeidet i mange år med å prøve å gjenskape en hønserase, som den huldra engang hadde. Har brukt forskjellige landhønsraser bl.a. islandske landhøns, men også mange andre raser.

"Huldrehøns" kaller jeg dem. De er sorte med mørk hud og legger blågrønne egg med mørkere prikker.

(Siden dette er et pågående prosjekt, er mange av dyra ennå langt fra perfekte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folkeeventyr og sagn blir det flere steder fortalt om at de underjordiske (huldra) hadde dyr akkurat som andre folk. De underjordiske var regnet som velstående og hadde staselige, velfødde dyr. Noen ganger ville de bytte dyr med folk (for å få inn nytt blod?) og de som fikk dyr fra de underjordiske ble regnet som svært heldige siden dyra var så bra og ga fine avkom.

Jeg har arbeidet i mange år med å prøve å gjenskape en hønserase, som den huldra engang hadde. Har brukt forskjellige landhønsraser bl.a. islandske landhøns, men også mange andre raser.

"Huldrehøns" kaller jeg dem. De er sorte med mørk hud og legger blågrønne egg med mørkere prikker.

(Siden dette er et pågående prosjekt, er mange av dyra ennå langt fra perfekte.)

Hei Norwegian.

Hvilke raser har du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Korleis går det med dette prosjektet Arne aka Norwegian? Er veldig spent. Har du bilder du kan legge ut? Høyrdes ut som ein veldig flott rase du driv på med :smiley:

Har ikke vært så aktiv her på en stund, av forskjellige grunner. Bl.a har jeg flyttet. Men nytt hønsehus er bygd og avlsprosjektet er med, men i mindre omfang. Har "bare" 10 haner og ca 25 høner nå. Men ikke alle hanene skal brukes i avl. Pga at huldrehøns utvikler seg ganske seint, må jeg ha dem en stund for å se hvordan de blir.

Har dessverre ikke bilder nå, men kanskje etterhvert...

Jobber også med en artikkel som beskriver huldrehøns, bakgrunn og avlsmål.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyres veldigt spendene ut, men tror aldri du kommer til å få dem ut på utstildnig.

Nei, kanskje ikke...  Vet heller ikke om det er et mål.

Ensidig utstillingsavl har ofte ført til at andre egenskaper har gått tapt. Ettersom jeg skjønner vil det også innebære at NRFFs standardutvalg avgjør hva som skal stå i den endelige standardbeskrivelsen og står fritt til senere å gjør endringer. Det kan gå på tvers av de intensjonene som lå til grunn for mange års arbeid ved framavling av "rasen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...