Gå til innhold

måkeunge


Fugl Føniks

Anbefalte innlegg

hei!

har funnet en måkeunge utenfor en butikk midt i byen i går.

tok den med etter nøye overveielse. den har mest sannsynlig ramlet ut av redet fra toppen av bygningen, som er ganske høyt. selv om foreldrene skulle funnet den hadde de ikke klart å få den med seg. den var veldig ung og langt fra flyvedyktig. han var svært slapp og varm, med et gjenklistret øye. nå bor han i en pappeske på badet, og tvangsfores med oppbløtt brød, oppbløtt hundemat og most tunfisk og torsk. han åpner ikke nebbet frrivillig, men svelger.

han er etterhvert blitt svært pigg, med mye lyd. er usikker på art og alder.

han er lys med sorte flekker, mørk skifergrå bein med svømmehud og et krafitg nebb med halvmørk base og lys tupp. har ikke bilde enda desverre, men det kommer snart i lokalavisa!

alle råd og tips tas imot med takk.

som hvordan tilføre olje eller fett i fjærdrakten, når introdusere til vann, god vekt ved frislipp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du må for all del ikke tilføre fjærdrakta, eller dun noe fett eller olje, dette gjør den selv via en kjertel den har over stjerten.

Ellers kan du bruke en rød stikke eller pinsett når du mater den, når den er ennå liten.

Hos måker virker rødfargen ( flekk ) ytterst på nebbet stimulerende på måkeunger, de hakker på denne flekken til foreldrene når den er sultne.

Kattmat er grei kost, fisk, kraftfor osv.

Disse er altetende, men det bør ikke være for kraftig kost når det gjelder krydder og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar alle sammen (og takk for råd, Eva, på telefon...).

han har gått gjennom en kritisk fase i går natt da jeg desverre var blitt værende alt for lenge hos veterinæren med den eldtste hunden min. da jeg kom hjem ogs kulle mate klarte han ikke holde maten nede. fikk i ham litt vann. om natten var han veldig dårlig så jeg tok ham inne genseren min resten av naten. da lå jeg likevel fullt påkledd på kjøkkengulvet ved siden av gamlehunden i tilfelle hun ble verre.

tenkte at han skulle dø. men om morgenen var han tørr og varm og klar for frokost.

han spiste godt etter det, og tar nå maten selv. jeg hadde ikke rød neglelakk så det ble ikke noe av. hender han hakker i fingrene mine for å få, da tar jeg vekk fingrene og lar ham prøve på nytt. han har lært å drikke vann og riste seg, og i dag så jeg pussing for første gang! sprutet bittelitt vann på ham for å stimulere til pusing, og pusset ham selv etterpå. så etterhvert tok han poenget. han har ikke skjønt det tidligere.

så nå kan han selv få igang produksjon av olje i pelsen. han reagerer positivt på samvær selv om han ikke er sulten. en skikkelig kosemåke! tror det er snakk om en fiskemåke. i begynnelsen tok jeg han bare opp ved mating for ikke å gjøre ham så tam, men så har jeg skjønt at han trenger noe som kan simulere kontakt med foreldre og søsken. det som fungerer best av mat er oppbløtt hundemat. populært!

når / ved hvilken alder kan jeg gi mat som ikke er most?

er det noen lyd jeg kan lære meg? måkespråket er ikke min sterke side.

kom med flere råd! jeg har sendt mail til fuglehjelpen men ikke fått svar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du prøver å ringe til fuglehjelpen istedenfor da?  :) 

Om du ikke får svar der, så kan du jo prøve en som heter Alv Ottar Folkestad kanskje?

Jeg ringte til han for 1 år siden da jeg fant en skadet vaktel.. :) Han er styreleder  ved norsk ornitologisk forening .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...