Gå til innhold

Fôr til kalkunkyllinger?


Tuppemor

Anbefalte innlegg

Jeg venter klekking av kalkunkyllinger og leste at hønsekyllinger også kan få kalkunkyllingfôr, mens kalkun gjør det dårlig på vanlig kyllingfôr.

Så jeg dro på FK, men fikk beskjed om at FK Rogaland/Agder ikke produserer noen form for kalkunfôr! Tok kontakt med en butikk som selger andre merker enn FK, men heller ikke de førte dette.  :smiley:

Hva bruker dere andre til kalkunkyllinger? De skal jo ha mye høyere proteininnhold enn f.eks. Kromat kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg er litt skeptisk til Tuppen, uten å ha prøvd denne selv. Jeg har brukt oppdrett to, hvis jeg ikke har hatt kalkun for. Nå blander jeg stort sett kalkun en og oppdrett to 50/50. Synes hønsekyllinger og kalkunkyllinger vokste litt i raskeste laget med bare kalkun en. Hvis jeg ikke hadde kunnet bestille kalkunfor til kyllingene, ville jeg brukt oppdrett to.

Synes å huske at det står en artikel om for under artikler.(det var kanskje det gammle forumet?)

Hva med å sende en mail til felleskjøpet og spøre dem hva de anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart vis du ikke får tak i Kalkun 1 i Rogaland kansje dem ikke har på

lager men dem bestiller når du ber om det.

Nei, FKRA (Felleskjøpet Rogaland Agder) produserer ikke dette og kan heller ikke bestille. Det er jo nesten et separat selskap. Det er visst bare hobbyoppdrettere, og dermed lønner det seg ikke for dem.

Fikk beskjed om å bruke kyllingfôr, men jeg vet jo at det er for lavt i protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det er noen vanskelige personer du har kontakt med, Felleskjøpet i

Trøndelag produserer Kalkunfor og dem sender for til Nordland Troms og Finnmark.

Godt mulig, men hverken Nordland, Troms, Trøndelag eller Finnmark ligger innenfor FKRAs område.  :angry: Som sagt, FKRA er nærmest som et separat foretak å regne.

Det står tilogmed på nettsidene deres:
/>http://www.fkra.no/kalkun/category489.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet Rogaland/Agder kan bestille kalkunfor. Jeg få det på Evje, men de må ha et par uker på seg dersom det ikke er på lager. De får det da med bil sammen med andre produkter fra østlandet. Jeg forer nå alle kyllinger på Kalkun 1 og halvblander med Oppdrett 2 etter 2 uker. Går så gradvis over til Oppdrett 2. Synes kyllingene blir lubne og foret er finmalt slik at det er greit å spise for små kyllinger. Vi hadde en forkonsulent fra FK på et medlemsmøte i Agder Rasefjørfeklubb og han sa at avdelingene ikke hadde noe problem med å skaffe kalkunfor dersom de ville. Han advarte også mot å bruke kyllingfor til kalkun, de tåler det ikke og det er flere som har mistet kalkunkyllinger på grunn av kyllingfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...