Gå til innhold

Utstyr - Hønsehus


Anbefalte innlegg

God morgen der ute :angry:

Jeg bare lurer på om det er mulig kjøpe utstyr som burde være i ett hønsehus som f.eks rugekasse,vagler,bur,brett mm eller om man må finne frem hammer og spiker selv.

Jeg har uten overdrivelse 12 tommeltotter og Gemalen jobber borte hele uken - dermed dårlig samvittighet for å skulle mase og dårlig tid til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det finnes litt av hvert å kjøpe til hønsehusene  :huh: Rugekasser m.m kan du få flere steder eks Dagfinn Johansen og Bole. Vagler har jeg ikke sett noen selge. Men det krever ikke mye snekring  :angry: Bole finnes på nett, det gjør også Dagfinn. Men det er veldig greit å ta en tlf til ham. Han svarer på mye rart. Det vet jeg nemlig  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaglepinner har ikke jeg heller sett noen plass.. Men det er enkelt å lage til selv :) jeg fant noen passende greiner , eller et lite tred med passe mellomrom mellom greinene slik at de kan vagle seg i "flere etasjer" (pass på omkrinsen på greinene. obs: alt ettersom hvilken hønseraser du har) , og hengte opp inne i hønsehuset :)  hønsa elsker den!! :) 

Ellers er jeg helt enig med Eirin ang nettsider med hønseutstyr :) veldig gode sider begge to! :)

Har du et Felleskjøp i nærheten så kan du jo også ta entur innom der.. de skal vell ha litt av hvert de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre som rugekasser er også mine valpekasser fra en nedlagt revefarm. Hele kasser 45x50x45cm (blir mørkt og fint der inne) med 5 tette vegger, i front en vegg med et rundt hull, ca 20 cm i diameter. Der inne liker hønene seg veldig godt.  :)

Vanlig 2"4 på høykant (eller klyvd så det blir 2"2) som er høvlet litt rundere langs kantene blir supre vagler. Noen hevder at vagler som er flate, ca 5cm brede, er bedre enn runde fordi hønene hviler brystbeinet nedpå, og flat vagle gir bredere kontaktflate og mindre sjanse for trykkskader (brystabscesser). Dette er kaskje noe å tenke på hvis man har tunge raser. Lette raser sitter nok like greit på en rund grein.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de tre ulike typer vagler å velge mellom. en bjelke satt opp på skrå fra gulv til tak med tre høvlede firkant "pinner" på - lite brukt. En "stig" som henger oppunder taket - alle vil sitte der. Og et lite tre som er montert med vanlige hvite vinkler på veggen - dette bruker de for å kikke rundt ute i fjøset og inn til de andre avd/dyrene. Men "stigen" som henger høyte meg smale avrundede plankebiter som trinn er den de alle vagler seg på om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg att der Eirin, Kjøpte dyr rundstokk av tjukkaste kvalitet som vagler, det har ikkje vore brukt i det heile, men ei vanlig lekt derimot, som eg spikka litt av hjørna på er suuper. Så ikkje bruk for mykje pengar på runde vagler i alle fall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...