Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så har jeg nå avlivet den ene høna. Da har jeg nå bare 3 høns. Jeg syns 4 var et passelig antall. Så jeg prøver nå å få tak i ei ny. De jeg fikk de andre hønsene hos, hadde ingen å gi denne gang, så da må jeg spørre andre. Da vil det bli en helt fremmed høne som kommer til oss. Hvordan skal man introdusere fremmed høns med flokken man har? Bare sette høna inn til dem, og så "ordner" de opp? Er det vanlig at det blir bråk? Har ikke hane. Leste i høneboken min at det anbefalte ikke å få inn nye høns for ofte, pga stress i flokken. Noen som har erfaringer?

Jeg har et lite hønsehus som har plass til 4 høns, men det er ganske trangt om natten der (de går ute ellers om dagen), så jeg vet ikke hvordan det kan gå med den nye høna iforhold til det..

Beklager hvis det er en lignende tråd om dette, men jeg fant ikke.

Posted

jeg har kjøpt inn noen høner hvert år jeg setter dem i karantene en ukes tid så slipper jeg de inn i flokken ,litt knuffing på førsten er jo vanlig det kan se værre ut enn det egentilig er.  la dem ordne opp selv naturlig ,så de blir kjent med  hverandre .hos meg har aldri dette vært problematisk lykke til med hønsa dine :grin: men du burde skaffe deg en hane,for det er jo han som ordner opp når det blir krangling høner kan være stygge med hverandre, det ser jeg her hvis noen høner virkelig slåss da går hanen som regel og rister den høna som begynnte og setter de på plass

Posted

Takk for svar.  :grin:

Hane kan jeg ikke ha, pga vi bor så tett med naboene..

Men hvis de sloss, kan det bli sår og blod? eller har det da gått for langt?

Somsagt har vi ikke store plassen innendørs, er redd for at den nye ikke tør å gå inn dit i begynnelsen, og må sove ute. Men det er vel bare å gi den tid, så ordner det seg?

Posted

skjønner at du ikke kan ha hane da,de aller fleste høner er snille så hvis dine høner oppfører seg pent så er det ikke noe problem og ikke ha hane ,jeg har aldri opplevd at blodet spruter når jeg har satt inn nye høner men i noen tilfelder så kan det skje men skjeldent.så hvis du bestemmer deg for og kjøpe en høne til så må du ikke frykte det verst du skal få se at det går bedre enn du tror.for noen uker siden så satte jeg inn 10 nye høner i flokken både stort og smått og det var ikke noe problem så lykke til med ei ny :chicken:

Posted

Jeg slipper alltid løs nye tilskudd rett i flokken. Følger med for å forsikre meg om at det ikke blir full krig, men så langt har det alltid gått helt fint. Det er alltid litt hakking og jaging for å bestemme flokkposisjon, men etter noen dager er det helt stille og rolig.

Posted

Noen fortalte meg at eg skulle sette nye høner inn sent om kvelden, sett de opp på vagle til de andre. Då sover alle videre, hva som skjer tidlig neste morgen vet eg ikkje sikkert, men det ser greit ut når eg kommer å ser til de i 7 tiden. Og det går noen dager før de er heilt godkjente av de andre.

Posted

enig med piaok.... har selv gjort det.... men har heller ingen problemer med å slippe dei inn midt på dagen heller under jevnlig oppsikt....som regel blir det alltid litt krangling  men roer seg fort.....

• 2 weeks later...
Posted

Fikk nyhøna på dagen og slapp ho ut til hønene med en gang. De jaga ho litt, men ikke ekstremt mye. Litt hakk og hopping på ho, men ho løp unna lett. På kvelden prøvde vi å ha ho i hønsehuset, men da ble det masse bråk, så da la jeg ho i et kattebur med høy i, og ho lå i det i 3 netter, til vi så at hun ble mer godtatt, og så gikk ho inn sammen med de andre, og nå er hun helt godtatt i flokken. Tok ca 1 uke  :grin:

Posted

Eg slepp aldri nye rett i flokken, med mindre det er vaksne høns. Av erfaring veit eg at nye alltid får ein kamp om rangstigen. Eg har bra med plass, men eg passar på alltid å ha stadar nye kan stikke seg vekk. Til dette brukar eg skråstilte flak/plater. Eg sett også ut ekstra mat og vannstasjonar, har opplevd at nye vert skjerma bort frå automatane. I tilegg observerar eg, må berre ta seg tid til å sette seg ned ei god stund. Om eg ikkje er fornøgd med situasjonen set eg opp eit skille med netting i eit hjørne slik dei får tid til å verte kjende. Eller eg fjærnar den/dei dominante høna ei periode. For så å sette ho/dei tilbake når ting har roa seg. Eg har opplevd at ei ny høne har vorte mobba til døde, så dette er tiltak eg har sett fungert.  :grin:

Posted

Jeg har ikke allverdens med erfaring, men så langt har jeg bestemt meg for at jeg alltid skal kjøpe inn to og to høner om gangen (som kjenner hverandre), for da blir det mindre hakking på hver av dem. I tillegg ser jeg at de som har kommet sammen som kyllinger/unghøner holder sammen senere, selvom de er blitt godtatt i flokken og alt er ro og harmoni der.

Å ha ekstra for-og vannautomat er lurt. Og å sette de nye opp på vaglen sammen med de andre etter at det har blitt mørkt og alle er falt til ro.

Jeg har også hatt de nye i et hundebur inne i hønsehuset en dag eller to før jeg har sluppet de løs i hønseflokken, og har forsøkt å sette noen rett inn i flokken. Min erfaring er at det går greiere når de står i bur en liten stund først.

• 11 years later...
Posted

Hei! Har en liten flokk på 3 høner. Den ene har fått kyllinger på snart 2 uker og er adskilt fra de andre 2. De er frittgående, og idag ble den ene tatt av rovdyr. Den ene høna som nå er igjen virker traumatisert av å nå være alene, ligger stille og vil ikke ut. Når kan jeg introdusere en ny høne til henne? Syns det blir for lang tid å være alene i 4 uker til før de nye kyllingene blir introdusert

• 4 years later...
Posted

Jeg prøver å vekke denne tråden litt igjen.

Jeg hadde opprinnelig 3 høner men den ene var gammel og ble syk og måtte avlives i fjor høst. Gjennom vinteren bodde de to gjenlevende sammen og ble litt av et par som koste seg og verpa gjennom hele vinteren faktisk.

Men har plass til 5 stk og ville prøve med 3 til så fikk tak i det for litt over en uke siden, ca like gamle som de som var der.

Full borgerkrig de to første dagene før det roet seg og er ganske rolig nå, de krangler litt om mat da de som var der først skal ha all maten selv men det tro jeg løser seg.

Men de nekter de andre hønene å bruke huset de har, de får til nød gå inn og verpe men får ikke være der om natta så de nye hønene sover ute på taket av huset. 

Hvordan få de til å akseptere at de nye også må få sove inne, når det blir kaldt til vinteren må de jo være inne.

Noen som har noen tips?

Posted

Dette vil sannsynligvis ordne seg etter hvert. Det er alltid krangling når nye høns introduseres i flokken. Det handler om rangstige. Over tid så venner de seg til hverandre. 

Jeg har egentlig ingen annet forslag enn å gi de tid. De er jo heldt nye i flokken ennå.