Jump to content
Sign in to follow this  
ullteppe

Kan dverghøns klekke ut kyllingene sine selv?

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått meg to dverghaner og tre dverghøns, og jeg er veldig usikker på en ting:

kan dverghønene klekke ut kyllingene sine selv eller blir jeg nødt til å kjøpe meg en rugemaskin?

Det har seg nemlig slik at en av hønene mine, og en av hanene mine har vært veldig.. opp i hverandre, så har hønsa begynt å lage kaklelyder, skikkelig store, også ligger hun bare i ett hjørne i hønsehuset og ruger, men det er ingen egg der (enda) så jeg tror hun kansje legger ett egg med en kylling i snart, og derfor lurer jeg på om jeg blir nødt til å kjøpe rugemaskin, eller om jeg er heldig og de kan klekke dem ut selv?

håper på svar!

Ullteppe

Når hønen har samlet seg noen egg og ligger på dem uten å gå vekk så kan du regne med kyllinger tre uker senere. Du trenger ikke noen rugemaskin, hønen er den beste rugeren.

• Upvote 1

Avogtil kan høner finne på å legge seg klukk (legge seg til å ruge) UTEN egg under seg.

Husk at egg er egg inntil dei er rugd på nokre dager, fyrst etter nokre dagar begynner livsprosessen i egget.

Det er mange som har dverg høns (spesielt Dverg kochin) nettopp for å ruge ut kyllinger under dei fordi td. dverg kochin er veldig flinke kyllingmødre og har lett for å legge seg klukk..nesten plagsomt lett.

Alt er en første gang, å nå ligger en av mille flour på sine egge som du ser både her og der under henne..Hum ligger nå på andre uka.Men hun rikker seg jo ikke, hva med mat og drikke,, gjør hun dette når vi ikke ser,?

Håper noen har amnge flotte råd..

Kan tro mine barnebarn skal vli storfornøyde, når de får høre dette, enn så lenge har vi latt hun bare ligge der , vår lille Gråtass.

Dei klare det meste fint selv.

Hun er nok ute og spiser og drikker selv om dere ikkje ser det.

Dverghøner er utmerkede kyllingmødre! Men dersom hun ligger slik at de andre hønene kan legge sine egg hos henne må du passe på å fjerne disse etter hvert. Det beste er om du kan lage et sted bare for den klukke høna, da de andre hønene kan bli veldig engasjert i kyllingene når klekkingen tar til.