Bergen Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 Jeg er helt ny i dette og lurer på om dere som er litt mer erfarne kan hjelpe til med gode råd Jeg vurderer å skaffe meg et par moskusender. Det jeg lurer mest på er: - Hvor mye arbeid er det med å ha ender?- Har hørt at moskusendene ikke stikker av, men er det noe man må gjøre for å sørge for at de blir? (Trenger de f.eks. gjerde osv?) - Har en "pyntedam" i hagen, ca. 1 meter bred og 1,5 meter lang. Kan det fungere som en dam for moskusender eller er det for lite? - Jeg skal bygge et lite skjul til dem i hagen, hvis noen har forslag til hvordan det bør se ut eller hva det bør inneholde må dere gjerne si fra.. (Og når alle disse spørsmålene er besvart lurer jeg nok på om det er noen som vil selge moskusender..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted April 28, 2007 Report Share Posted April 28, 2007 Hei.Tenkte jeg skulle hjelpe deg litt.Moskus ender er veldig fine ender å begynne med og det er en rolig and også.Skal de gå løse må du vingeklippe dem, for de flyr gjerne . Fint med et inngjerdet område og det holder med en balje du graver litt ned i bakken (90ltr) passer fint.Moskus ender kan være ute hele året men må ha et tørt hus om vinteren og halm som du bruker inne i huset på vinteren,( føttene er svake mot kulde). de spiser alt de får servert og står gjerne å tigger hvis de får annledning. de er kjempemorsomme og trivelige syns nå jeg.Jeg har sort/hvit av Moskusand og selger kyllinger av dem. Hei og hopp fra Pippa Nord-Trøndelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted April 28, 2007 Report Share Posted April 28, 2007 Moskusender er noen av de triveligste endene du kan ha, ikke er de særlig krevende heller. De kan godt ta seg en flyvetur, men hos meg dro de aldri andre steder, nøyde seg med en runde rundt husene.Moskusender trenger ikke stor dam for å trives, jeg hadde en bekk de gikk ned til for å vaske seg. Poenget er at de får vasket seg hver dag, de har ikke noe særlig stort behov for å ha en dam å svømme i, er for det meste på land.Som pippa skriver så bør du ha et tørt hus med halm på vinteren, kan godt være åpent i fronten, bare det er le-vegger sånn at de unngår den kalde vinden på vinteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Budeias verden Posted April 29, 2007 Report Share Posted April 29, 2007 Mine tok seg og en tur rundt gården, men etterpå kom de alltid hjem.Har hørt t de stillr seg om på 14 dager slik at de bør være gjerdet inn i den tiden. Får du kyllinger påss på at de er temmet slik at de ikke er redd mennesker. Vært ute for det og det er ikke greit..Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted May 2, 2007 Author Report Share Posted May 2, 2007 Dette var kjempegode innspill alle sammen, tusen takk! ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jone Posted May 4, 2007 Report Share Posted May 4, 2007 Lykke til med endene, du kommer til å stor trivest med denne typen:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.