Jump to content
Sign in to follow this  
Nybakt hønemor

Innblanding av kvitt i andre fargar.

Recommended Posts

Eg høyrer stadigvekk om folk som blandar kvitt med svart, viltfarga eller andre fargar. Eg får vite at dei feks har eit dyr av fargen eg er på jakt etter og ein kvit make til. Dei seier at i videre avl luker dei ut dei kvite avkomma. Men blir ikkje den andre fargen lysare, mattare eller på nokon måte endra? Er dette legitimt innan avl? Eg ser jo absolutt fordelen med å få nytt blod inn i fargevariantar som det er få eksemplarer av her til lands men det høyres litt for enkelt ut rett og slett. Eg kan ikkje forstå anna enn at det vil ødelegge fargen på avkommet som ikkje skal vera kvitt. Eller??

dette har eg hørt mange steder, men kansje noen skulle prøvd det eller noen som har prøvd?

har hvit og brun italiener kan prøve med dei seinere i sommer, brun hane og hvit høne  :smiley:

Ka ta med her for syns skyld.

hadde hvit italinere høne og blå australorps hane. det vart jo ein kryssings kylling, men farge rein splash ;)

Gammel tråd, men jeg har noen egg av DK i maksina, der høna er kvit og hanen svart. Håpet er å få fram noen kvite, og skaffe hane fra en annen oppdretter og kunne avle på kvit Dverg Kochin. Men etter å ha lest litt her inne, så er det kanskje ikke så lurt å avle videre på blandingshøner for å få kyllinger av rene farger?

Gammel tråd, men jeg har noen egg av DK i maksina, der høna er kvit og hanen svart. Håpet er å få fram noen kvite, og skaffe hane fra en annen oppdretter og kunne avle på kvit Dverg Kochin. Men etter å ha lest litt her inne, så er det kanskje ikke så lurt å avle videre på blandingshøner for å få kyllinger av rene farger?

det er ikkje det beste nei.. ville startet med reine hvite i utgangspunktet.. og vil ta noen generasjoner følr det bare blir hvite kyllinger..

eg har eindel rene hvite nå, men dei er ikkje så gode i standard som eg vil ha dei.. så her gjennstår mye jobb men og får dei flottere og mindre.. dei er litt i største laget. men mine reine svarte er vedlgi flotte. der skal flere på utstilling til høsten :)

Så en vil ikkje få sånne rare farger? Har litt lyst på kvit australorps, men da må høna gå ilag med svart hane. Litt dumt om avkommet fikk mixa farger. Men da blir alle dei kyllingane svarte?

Men hvis du tar vare på en hane fra avkommet og parrer tilbake på mora neste år, får du halvparten hvite. Du ser det enkelt på daggamle. De har lys grå dun.

Jeg regner med at den hanen du har nå er reint svart.

Den hanen eg har no er svart med svart mor og blå far. Har det noke å seie? Ønsker ikkje sånne splash farger, eller ka det heiter.

Svart fra svart+blå er rein svart.

Splash får du bare hvis du parer blå+blå, så det trenger du ikke være redd for.

Og den hvite er rein hvit og ikke splash?