Jump to content

mannevond jærhane.. hjelp?? :-/

Recommended Posts

Har en stund merket at jærhanen min har vært veldig pågående mot meg.. med engang jeg kommer inn i hønsehuset så spisser den vingene og hopper sidelengs mot meg.. har flere ganger også opplevd at han har tatt sats og skal til og hoppe (bokstaveligtalt) rett på meg! Fikk meg endel kjipper med det samme ja.. Men når jeg da har sett at han begynner å "gjøre seg klar" til å "ta" meg,så har jeg sparket sagspon mot han. Dette har egentlig ikke hatt noen virkning- bortsett fra at han har hoppet ett steg tilbake og 2 frem igjen! Har surfet endel på nettet etter dette med mannevonde haner, og ser a jeg skal vær litt "hard" mot ham i ca 30 minutt før jeg lager et høgt hanegal.. da skal han visst få mer respekt for meg.. noen som vil fortelle meg hvordan dette virker? ble hanen rolig igjen etter dette??? :smiley:

Har testet oppførselen til hanen med både venner og familie. Han oppfører seg eksemplarisk mot dem! Men han har tydeligvis 0 respekt mot meg! Har jeg noen sammen med meg, foreksempel samboeren- så er han også helt eksemplarisk.. 

i stad da jeg var i hønsehuset så såg jeg at han har blitt litt hard mot de 2 jærhønene mine.. han gikk bestemt etter de, med spissede vinger og hakket dem i hodet så snart han fikk sjangsen. Ene gangen trengte han den ene opp i et hjørne og hakket løs.. kjenner jeg blir veldig irritert over slik oppførsel.. første gang jeg har opplevd "bråk" i hønsehuset på denne måten.. (og ja.. nå har jeg skilt fra hønene, og hatt de sammen med plymouthene og resten av flokken.. hanen går nå alene pga oppførselen sin.. vil nødig ha noe blodbad) var det feil gjort av meg??

spørsmålet mitt blir vell kanskje : er dette noe å samle på? tenker da spesielt på det med avl..planen var jo å ruge frem jærhøns.. Det er en veldig flott hane utseendesmessig- så er jo synd å avlive den også... :)

Hei!

Når jeg har kyllinger og hanene vokser til, er det de "mannevonde" hanene som går først. En hane skal etter min mening ikke være en fare for eier, barn eller andre krypende. Mitt råd er å slakte hanen din, ikke avle videre på den.

Lykke til!

takk for svar :) er nok slakting jeg heller mest mot.. men er bare så utrolig frustrerende å måtte slakte en så flott hane :( 

men jeg vil ikke avle på en hane som er mannevond..frykter det kan føres videre til kyllingene? stemmer det?:smiley:

takk:)

Temperament og lynne er arvelig på dyr som på folk. Jeg tror du gjør best i å slakte ham. Om du greier å sette deg i respekt, kan han fortsatt plage hønene, og gi dårlige gener videre. Og kanskje ganske umotivert angripe et barn du har på besøk, selv om han ikke har gjort dette til nå. Lunefulle dyr er jo ikke til å stole på. Synd er det, men haner er jo alltid i overskudd, kanskje får du deg en ny flott -og snill -hane. Lykke til!

• 2 years later...

Gammal tråd, men kan skrive ned eit råd eg høyrte om ein gong (og som har funka her), nemleg å "ydmyke" hanen framfor hønene. Enklaste måten å gjere det på, er å få tak i hanen, legge han på ryggen og halde han til han ligg i ro, for så å slippe taket og gå vekk. Må sjølvsagt gjerast slik at hønene ser det. Då vert han passe flau og vert "satt på plass". Må kanskje gjenntakast av og til.
Dette er dog ei naudløysing, for slike dyr er ikkje noko å avle på.