Gå til innhold

Høns og Gås


Anbefalte innlegg

Hallo.. jeg kjøpte kyllinger for litt over en uke siden og da vi var hos oppdretter falt vi pladask for gåsa hennes. nå har et nytt gåseegg klekket og vi skal hente denne på onsdag.

hønsehuset står klart slik at de små kyllingene kan benytte det så fort de er klare til å være der. nå er de i en pappeske på badet under en varmelampe. jeg har lest endel og funnet ut at høns og gjess ikke skal bo sammen da høns er renslige og gjess er grisete :cheesy: men... kan de spise det samme foret og være i samme pappeske nå som de er små?

Hvor gammel burde den lille gåsa være før den skal bade? tenkte å slippe den til vasken på kjøkkenet i første omgang. bør da vannet være temperert eller kaldt? det med hønene tror jeg at jeg har skjønt, men det med gåsa lurer jeg litt mer på.. jeg har et hundehus som står ubrukt og tenkte å bruke dette til gåsa (ja.. bare en) kan jeg da fortsette å gi den hønsemat i tillegg til det den spiser av gress, eller må jeg kjøpe eget mat til den på felleskjøpet? vil den ha høy på vinteren eller bare kraftfor?? eller må jeg kjøpe salat osv i butikken? takker for alle svar :cheesy:

mvh ny-høne-mor Coolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Gratulerer med kyllinger! Og velkommen hit til oss på fuglepraten! :cheesy:

Bare et lite godt råd til å begynne med: jeg vil ikke anbefale deg å ha bare en gås. Gjess er flokkdyr, og trives ikke alene, så du burde iallefall ha to.

Du bør ikke ha gåsa i samme pappeske som kyllingene. Selv gåsunger griser mye mere enn kyllinger gjør, og dessuten vil den være såpass mye større at kyllingene nok bli ganske "overkjørte"!

Ellers kan gåsunger spise hønefor, bare pass på at det ikke er tilsatt koksidiosemedisin. Etterhvert vil de sette pris på brød, grønnsaker, frukt osv., foruten at de jo spiser masse gress, de er beitedyr.

Jeg har ingen erfaring med å bade gåsunger inne, mine er klekket av gåsemor, og da ordner hun  dette med bading, men det er iallefall lurt at du passer på at de ikke blir kalde, de kan bli syke hvis de blir gjennomvåte når de er så små at de ikke har fått fjær ennå.

Men som sakt: jeg ville ikke anbefale deg å ha bare en gås! :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. det var oppdretter som sa at det gikk veldig bra med bare en gås, for da vil de bli veldig knyttet til oss mennesker og ikke savne flokk.. og nå skal vi jo hente lille gåsekylling i morgen... så.. jeg må nok bare prøve.. for en liten stund iallefall. da setter jeg opp en pappeske til. jeg tror ikke lille gåsunge vil bli kald for det er svært varmt inne på det lille rommet pga varmelampen. hønse-kyllingene mine er nå 2 uker og ønsker ikke å ha varmelampen så langt ned lenger, så alle får nok varme fra lampen slik den henger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den vil nok utvilsomt bli svært knyttet til mennesker, og man må nok være forberedt på å bruke MASSE tid på den ensomme lille.

Jeg vil fortsatt ikke anbefale det, med tanke på at den kan føle seg svært alene. (Bl.annet når dere ikke er hjemme).

Legger inn et lite sitat fra gåseboka til Tore Stubberud:  " ...alle kan ha glede av gåsehold. Det finnes en begrensning: Gåsa er et stort dyr, som ikke egner seg i bur ved siden av TV-apparatet. Den må kunne beite hos deg, og den må være en del av en flokk. En eneste gås er et ulykkelig dyr, selv et ektepar vil lengte etter flokken. Et mere sosialt dyr finnes neppe".

Så jeg håper jo at dere blir så begeistret for gås, (fantastisk trivelige dyr! :cheesy:) at dere ender opp med en liten flokk.

Lykke til, iallefall! :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har kun en gås etter forje slakting av dei gamle. hun har det ikkje så godt men går i flokken til moskusendene og er sjalu på dei som parrer seg :cheesy:

ho har prøvd og ruge to ganger men har ikkje befrukta egg til henne :cheesy:

så trenger flere gjess :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vil da ikke føle noe som helst flokk tillhørighet med hønene?? ja.. jeg håper jeg synes det er kjempestas og kjøper fler... ellers må jeg vel finne et nytt hjem til den... et sted må man begynne og når da oppdretter sier noe har jeg ikke noe annet valg enn å stole på henne...

men... nytt spørsmål her: i dag skiftet jeg på kyllingene igjen og valgte da flis isteden for høy.. de EEEEEEEEELSKET det.. bader og krafser og storkoser seg skikkelig, men jeg ser de spiser litt av det også.. åssen er det på 2 uker gamle kylling mager?? de stopper vel når de får vondt i magen av flisen?? jeg har brukt høy og gress til nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjess og høner er svært forskjellige, så den store tilhørligheten tror jeg kanskje ingen av dem vil føle. Men ender og gås har nok flere likheter, ser jo at mine går godt ilag, men hvor mye tilhørlighet de føler for hverandre er ikke godt å si.

Det som kan være et problem hvis kyllinger spiser  flis, er at flisen sveller opp i magen på dem. Jeg har aldri opplevd det selv, men stort sett har jeg brukt fuglesand (slik fin sand man kjøper til undulater ), de første ukene. Kyllingene trenger litt fin sand for fordøyelsen sin, så det er lurt å la dem få litt sand uansett hva man ellers bruker til bunndekke.

Etterhvert har jeg gått over til flis, og det er som du sier, de elsker å bade i den! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. jeg skal se ann litt jeg.. gir de seg ikke med å spise flis så bytter jeg det ut igjen.. jeg håper det går bra, for nå koser de seg virkelig masse :grin:

men.. når dere sier skjellsand.. er det sånn sand man finner i sandkassa på barnehagen, sand på stranda eller noe helt spesielt? dersom det er sånn man finner på stranda kan jeg kanskje dra dit og spa med meg en bøtte?? eller må den være "ren"?? det kan jo ha vært katter og unger og sånt som har tisset i sanden på stranden.. sukk.. denne uvitenheten er slitsom... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer ved å spørre vet du! Og av erfaring. Snart er du rene hønseeksperten skal du se! :grin:

Skjellsand er ikke vanlig sand, men knuste muslingskjell og snegleskjell. Den er lys og fin av farge, og høns og andre fjærfe trenger ikke dette før de starter egglegginga, men da spiser de faktisk ganske mye av det.

Jeg kjøper sekker med skjellsand hos Norgesfor, der jeg også handler hønsefor osv. Hvis det er en fin strand med skjellsand kan du kanskje hente der, men jeg er usikker på hvoran hønene reagerer på saltet som nødvendigvis må være i den sanden? Her får andre som vet svare på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha... så det haster ikke så fryktelig nå som de bare er 2 uker gamle da... (phu) var nesten litt redd for å innrømme at jeg ikke hadde det ennå.. men de liker jo å bade i sand, men flis gjør kanskje samme nytten? det går nok bra med flisen for de spiser ikke det lenger men de bader og koser seg skikkelig i flisa :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjellsand er nok ikke det som egner seg best til sandbad for hønene. Hvis dine høns skal gå ute vil de selv finne seg et egnet sted med sand der de omtrent graver seg ned for å bade. Når utesesongen er over bruker jeg å lage til en kasse med sand som de har inne, der de kan kose seg. De kan jo også godt bruke flis som bad, men jeg tror nok kanskje at sand er mest effektivt. Hovedgrunnen til at de bader er jo for å holde fjærdrakten i orden, og da duger kanskje sand best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter skjellsand i øverst i fjæra der regn har vasket ut litt salt, ei fjære langt fra folk (vi har jo sånne steder i Nord-Norge  :grin:). Salt er intet problem, den jevne høne får nok i seg mer salt via kjøpesbrød som folk fôrer med tror jeg, enn via sanda. Jeg har skjellsanden i en skål ute. Etter ett regnskyll er jo saltet borte, så det er bare når sanden er helt ny at det kan være saltrester i. Det har ikke medført problemer her.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du har så god tid til gåsa di Coolina :smiley: Jeg har litt motsatt problem. Jeg må ta over en gås etter bestemora mi som ikke klarer å ta seg av den lenger. Jeg har dessverre ikke så mye tid til å være bestevenn med gåsa som du og bestemor(som også bare hadde en) ,så jeg trenger å kjøpe en gås til Helst vil jeg ha en som ikke er klekket, men nyfødte går også bra  :grin: Noe som kan hjelpe???  Forøvrig kan jeg fortelle at gåsa til bestemor virker glad og fornøyd, og bestemor har behandla den som en baby nesten  :smiley: Så det om man skal ha en eller flere er kanskje individuelt,alt ettersom hvem som skal ha dem  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...