Prisilla Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Hihihi Den har eg ikkje problemer med å sjå, og ja eg kan vere enig i at jaktbilder ikkje høyrer heime i dette forumet. Vi er alle oss sjølv nærast og tenkjer ikkje allitd på andre sine følelsar. Quote
lofothanen Posted July 30, 2010 Author Report Posted July 30, 2010 nei bilde trenger han ikje ha og skrytingen var dumt du kan jo slette emne hans tormodskryt???hvem har skrytt her???og jeg ser helst at denne tråden blir stengt,samtidig som bilde blir slettet.jeg har tatt bilder av human slakting,og partering av kylling,som jeg skulle legge i en aktuell slaktetråd som har gått for en tid tilbake.skulle lage en abc til hvordan slakte kylling... .det blir det ingenting av. Quote
Eirin Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Det er i utgangspunktet ikke dyrevennlig å ta livet av dyr. Det var ikke det jeg mente med det jeg skrev. Selv hverken jakter jeg, eller har glede av at andre gjør det. Men beskatning er et nødvendig onde når det gjelder enkelte arter (eks rev som ikke har naturlige fiender lenger). Ser den prinsipielle biten når det gjelder forumet her. Ikke noe problem med det. Alltid mye føleleser her på forumet når det blir snakk om jakt og beskatning. Quote
harlekinia Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Tolker selv bildet, som enkelte har nevnt hær at bildet er ett illustrasjonsbilde til teksten. Vil det da si at kunn bilder som inneholder fjærfe er lov som illustrasjon? Quote
Prisilla Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Synest det er trist at du reagerer slik lofothanen, og du veit at vi har gjengs oppfatning i denne saka. Eg ser begge sider.Ikkje ta notis av kva mindreårige skriv, denne diskusjonen har vel komt ut av proposjonar og eg tenkjer at det ikkje var slik du hadde tenkt det skulle bli. Så... eg set iallefall pris på deg her inne og synest du har mykje å fare med. Er det ikkje slike som er entusiastar vi ønsker? Du gjer det som du føler er det beste for deg og dyra dine, det er ikkje feil. Allle er vi forskjellige og valga vi tek må vi stå inne for. Dyrevelferdlova seier noko om at ein faktisk pliktar tiltak, når det krevst. Du har tatt eit valg og gjort eit tiltak og det innanfor lov og regelverk. Om ein ikkje tåler å sjå bilde av døde dyr/fuglar, ja då kan ein sette ting på spissen og spørre om det er forenleg med å drive med dyr/fuglar i det heile.... Egentlig hadde eg tenkt å vere still no, men eg klarar ikkje vere med på at du vert hakka på av dette. Quote
admin Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Da hadde det vel blitt mye arbeid på moderatorene harlekinia. Den som er usikker på forumets regler kan sjekke forumreglene. Hele tiden må man gjøre avveininger i forumet på saker som ikke er nevnt eller kommer i konflikt med forumreglene. Vi hadde en sak tidligere i dag der mange reagerte kraftig og ville ha slettet innlegget. Heller ikke det var i strid med forumets regler eller norsk lov, likevel reagerte mange kraftig. Det er grunnen til at jeg som admin hele tiden må gjøre avveininger i forhold til hele medlemsmassen. Dette handler om forumets profil, hvordan vi ønsker å framstå. Dette ene bildet av reven som var skutt er i seg selv ingen stor sak, men bilder av skutte rovdyr felt for å beskytte egne dyr kan føre til at forumet får en profil som ikke er ønskelig. Quote
Theresa Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Nå er det ikke første gang Lofothanen har skrevet innlegg om "jakt" på rev og hver gang blir det store diskusjoner om temaet.Har han ikke lært snart nå?Pass bedre på dyra deres, for det er ikke rovdyrenes skyld at fjærkreet dør. DET ER DERES!!! Quote
Eirin Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Tenkte heller ikke jeg skulle skrive mer i denne trådenPrisilla, men... Lært?! Det er viktig med tråder som dette. Og alle er da virkelig meningsberettiget - enten de nå mener si eller så. Lofothanen har mye viktig å bidra med her på forumet, som mange har glede av. Hvorfor i all verden skal han la være å skrive om jakt? Mange andre er virkelig på hugget med å flagge sine synspunkter. Hvorfor kan ikke alle respektere at andre ikke alltid har samme syn på en sak som en selv, uten å fyre seg opp og lage hurlumhei hver gang en ikke er helt enig i et synspunkt fra en annen person. Quote
Prisilla Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Det verte eg veit, er folk som trur dei er synsk og tankeleserar. Kva veit du om korleis andre beskyttar fuglane sine Theresa. Pass utsagna dine, du har ikkje vore på besøk hos meg...har du vore hos lofothanen? Legg av...er det mulig. Det er ikkje slik at det er feil å felle rev, sett deg inn i ting før du skriv ut av følelsar. Dette er eit tema som kjem att, du får verte politikar eller naturvrnar om du er slik motstandar. Plukk ikkje på oss som faktisk gjer slik politikararne vil vi skal gjere. Quote
Theresa Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Tenkte heller ikke jeg skulle skrive mer i denne trådenPrisilla, men... Lært?! Ja Eirin, lært at dette er fuglepraten og ikke et jaktforum.Om man vil snakke om nedslakting av rev og få kun positive tilbakemeldinger, er ikke dette rett forum. Det finnes sikkert andre forum som utelukkende synes at det er helt i orden å skyte rev for at den ikke skal ta høner.Jeg synes også at Lofothanen har mange flotte innlegg og mye god kunnskap og komme med. Det blir alikevel feil å poste slike innlegg gang på gang for så å bli snurt for at folk er uenige. Han må gjerne sitte der oppe i nord og skyte alle revene han ser, men det behøver ikke å legges ut her om han ikke ønsker sterke reaksjoner.Jeg er ikke i mot jakt og spiser gjerne en elgsteik om jeg får tak i. Jakthunder har jeg også. Mener bare at terskelen for å skyte et dyr er altfor lav. Det skal da ikke være koselig/morro å drepe et dyr uansett hva det er.Jeg hadde hønsehauken på besøk for to uker siden. Jeg var uoppmerksom i ca en time mens hønene var løse på tunet. Hauken tok ei flott R.I.R. høne og hun lå halvspist igjen i gården når hauken tok til vingene. Det kunne da ikke falle meg inn å hevne meg på hauken på grunn av min dumhet.Prisilla: Tenk deg om... Det virker jo som det er du som er synsk og tankeleser her... Quote
Prisilla Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Prisilla: Tenk deg om... Det virker jo som det er du som er synsk og tankeleser her... Kan du forklare? Har vore tindrande klar i mine meiningar heile tida eg. Bere les det eg har skreve så ser du det, kanskje. Du har heller ikkje svart på det eg spute deg om Theresa.Det verte eg veit, er folk som trur dei er synsk og tankeleserar. Kva veit du om korleis andre beskyttar fuglane sine Theresa. Pass utsagna dine, du har ikkje vore på besøk hos meg...har du vore hos lofothanen? Legg av...er det mulig. Det er ikkje slik at det er feil å felle rev, sett deg inn i ting før du skriv ut av følelsar. Dette er eit tema som kjem att, du får verte politikar eller naturvrnar om du er slik motstandar. Plukk ikkje på oss som faktisk gjer slik politikararne vil vi skal gjere.ventar på kommentar. Quote
Theresa Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Det verte eg veit, er folk som trur dei er synsk og tankeleserar. Kva veit du om korleis andre beskyttar fuglane sine Theresa. Pass utsagna dine, du har ikkje vore på besøk hos meg...har du vore hos lofothanen? Legg av...er det mulig. Det er ikkje slik at det er feil å felle rev, sett deg inn i ting før du skriv ut av følelsar. Dette er eit tema som kjem att, du får verte politikar eller naturvrnar om du er slik motstandar. Plukk ikkje på oss som faktisk gjer slik politikararne vil vi skal gjere.Altså Prisilla...Nå må jeg jo bare anta at folk som har problemer med at dyr blir drept av rovdyr ikke har sikret de godt nok. Hvordan skulle de ellers bli tatt? Jeg har da aldri hørt om en rev som kan trylle seg inn i en hønsegård heller......Nei, jeg har verken vært hos deg eller Lofothanen. Var det viktig å vite??? Og når jeg skriver dere, så mener jeg ikke bare deg og Lofothanen, men alle som mister dyr til rovdyr. Derfor den siste kommentaren. Quote
lofothanen Posted July 31, 2010 Author Report Posted July 31, 2010 Det blir alikevel feil å poste slike innlegg gang på gang for så å bli snurt for at folk er uenige.jeg har da vell aldri sagt det heller at folk skulle være enig,og jeg blir ikke snurt av slike ting.det er med på å holde forumet i live....men,ja det er et men her!!når visse personer kommer med usakligheter og på grensen av nærmest personlig skittkasting.da er tråden ødelagt for lengst.og da blir jeg oppgitt av at voksne mennesker kan være så dumme...ikke bare i denne tråden er det et gjennomlysende flertall av den unge generasjonen som kommer med sitt uvitende,men når 11 åringer skal lære meg om teknisk ruging av egg,ja da må jeg bare rive meg i håret og puste og telle til 10.....og til theresa;jeg lærer hver dag,men ønsker ikke å ta feile lærdommer,basert på synsinger,og følelser....vi lever i en realitet....ikke på den himmelske-freds-plass....jeg tar meg en ferie fra fuglepraten på ubestemt tid,da det ikke er mere jeg har å komme med...så får den yngre garde lære nybegynnere om ting som omhandler hobbyfjærfe. Quote
Eirin Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Det var leit å lese Lofothanen. Håper ikke feiren din fra forumet blir for lang. Skjønner ikke hvordan det er mulig at noen kan være så usaklig og personlige som enkelte blir her inne iblant. Lyserosa utopier kontra realiteter... Vel, alle får gjøre seg opp sine egne meninger. Quote
andemor Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Lofothanen! Jeg håper virkelig ikke at din ferie fra fuglepraten blir langvarig! Vi er ikke så mange igjen av oss "gamle", som har vært her i lang tid, og som har masse erfaring når det gjelder fjærfe og alt som har med det å gjøre. Jeg forstår godt din frustrasjon når du blir "belært" av mindreårige, jeg har selv måttet telle til 10 (og vel så det!) mange ganger!Så jeg håper virkelig at du er snart tilbake fra "ferien", vi trenger deg her!Forskjellige meninger vil det alltid være på et forum, det er det som gjør forumet levende. Det har vært mange diskusjoner her gjennom årene, og jeg synes vi lærer mye av å høre hva andre mener om saker og ting, men skittkasting bør absolutt ikke aksepteres, det er jeg helt enig i. Quote
admin Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Lofothanen har mye viktig å bidra med her på forumet, som mange har glede av. Hvorfor i all verden skal han la være å skrive om jakt? Mange andre er virkelig på hugget med å flagge sine synspunkter. Hvorfor kan ikke alle respektere at andre ikke alltid har samme syn på en sak som en selv, uten å fyre seg opp og lage hurlumhei hver gang en ikke er helt enig i et synspunkt fra en annen person.Det er ingen som har lagt ned noe forbud mot at det kan skrives om jakt her på forumet, les gjennom tråden en gang til Eirin.Når det gjelder aktive "mindreårige" kan nok vi moderatorene bli enda flinkere til å følge med på at seriøse tråder ikke blir ødelagt av ubetenksomme innlegg fra den yngre garde. Quote
Eirin Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Innlegget mitt var et tilsvar til blant annet dette. Nå er det ikke første gang Lofothanen har skrevet innlegg om "jakt" på rev og hver gang blir det store diskusjoner om temaet.Har han ikke lært snart nå?Pass bedre på dyra deres, for det er ikke rovdyrenes skyld at fjærkreet dør. DET ER DERES!!! Har lest tråden flere gnanger og trenger ikke lese den igjen. Er fullstendig klar over at det ikke har vært lagt ned forbud mot å skrive om jakt. Synes ting blir vrengt og vridd vel mye i denne tråden. Quote
admin Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Den er grei Eirin, var jeg som ikke fikk helt med meg den..Forøvrig ble denne tråden et eksempel på fjæra som ble til fem høns. Vi som skal prøve å få til et forum for alle må noen ganger moderere. I dette tilfellet var det et bilde som ikke passet inn her. Saken dreide seg ikke om noe annet. Nå har lofothanen selv tatt vekk bildet, men ingen har pålagt ham å gjøre det. Jeg oppfordret bare på generellt grunnlag om å unngå å bruke bilder av dyr skutt for å holde de unna egne fugler. Quote
Prisilla Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 Theresa der fekk eg beviset, du trur faktisk at du er synsk og tankelesar Altså Prisilla...Nå må jeg jo bare anta at folk som har problemer med at dyr blir drept av rovdyr ikke har sikret de godt nok. Hvordan skulle de ellers bli tatt? Jeg har da aldri hørt om en rev som kan trylle seg inn i en hønsegård heller......Nei, jeg har verken vært hos deg eller Lofothanen. Var det viktig å vite??? Og når jeg skriver dere, så mener jeg ikke bare deg og Lofothanen, men alle som mister dyr til rovdyr. Derfor den siste kommentaren. Du skal ikkje annta noko som helst...pass utagna dine! Eg har ikkje missta ei einaste høns til reven.Du har fortsatt ikkje svart på spørsmåla eg stilde deg. Her endar denne diskusjonen for mitt vedkomande. Quote
g freeman Posted July 31, 2010 Report Posted July 31, 2010 For å holde meg til emnet så er det riktig at de er på farten nå, hadde en rødrev unge ute i dag som gjerne ville ha seg ei steik. Det passer egentlig litt dårlig da jeg har en del uerfarne kyllinger som roter seg utenfor nettingen min.Så litt utenfor emnetJeg har også notert meg at mange snakker om inngjerding osv for å sikre seg mot rovdyr, for meg så synes jeg det blir litt vanskelig å få dette til 100 prosent. Jeg bor i ett vanlig bolighus og vil jo helst ikke at det skal se ut som en fangeleir. Jeg vil jo gjerne se dyrene mine når jeg sitter ute og eventuelt driver med noe. Så det må bli en gylden middelvei, jeg sikrer så godt jeg kan samtidig som det skal være mest mulig praktisk. Jeg velger i tilleg å ta ut nærgående predatorer (les rev, grevling), selv om de kun følger sine instinkter. Jeg følger mine instinkter, og det er å beskytte dyrene mine. Dog har jeg ingen behov for å legge ut bilder av eventuelle fellte predatorer, hverken i dette forumet eller i ett jaktforum, men hva andre gjør det får de stå for.Dette med og ta ut rovdyr er det mange ulike meninger om her på forumet og det synes jeg er fint, slik bør det være. Det er jo flere måter å løse rovdyrproblematikken på de skal jeg ikke ta noe særlig opp, men jeg personlig respekterer at noen er i mot å ta ut predatorer, jeg håper de som har ett slikt syn også respekterer min rett til å gjøre det motsatte.Jeg argumenterer ut i fra mitt ståsted, det synes jeg andre skal gjøre også, altså argumentere for seg å sitt, ikke anta, tro, eller tilegge andre hverken det ene eller andre. Det er ikke slik at alle kan gjøre ting på samme måte, eller vil gjøre ting på samme måte. Quote
Theresa Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 Kva veit du om korleis andre beskyttar fuglane sine Theresa. Pass utsagna dine, du har ikkje vore på besøk hos meg...har du vore hos lofothanen?Dette er det eneste spørsmålet du hadde til meg og det har jeg svart deg på. Om du har fler er det bare å spørre, men sett et spørsmålstegn bak, så forstår jeg at det er et spørsmål Quote
ulfjoh01 Posted November 4, 2010 Report Posted November 4, 2010 Når det gjelder Conibearfeller så anbefaler jeg ikke disse der andre dyr og unger ferdes.Har gjort det i tidligere innlegg.Disse feller er ikke selektive, og "tar" både mindre hunder, katter og kan være en fare for små barn.Bbeste feller ved boliger er Synningsfella, med tut, da den er selektiv, riktignok kan små kattunger komme seg inn i fella.Link til hvordan det kan gå ved bruk av Conibear i boligområder:/>http://www.ba.no/nyheter/dyr/article4854007.eceIkke noe pent syn for eiere av dette dyret. Quote
lofothanen Posted November 4, 2010 Author Report Posted November 4, 2010 det normale,er å bygge inn disse kjempegode fellene i en kasse...da skjer ikke dette. Quote
Recommended Posts