Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg greide ikke helt å bestemme meg om denne tråden skulle startes under fôr eller sjukdommer og behandling. Den omhandler begge deler. :undecided:

Jeg har et lite synspunkt på dette med bruk av koksidiostatikaholdig fôr og hobbyfjærfe, som jeg gjerne vil formidle.

For det første: Kromat Oppdrett 2 inneholder ikke slike stoffer, og det er vel ikke mange fôrslag man får kjøpt i sekk som inneholder disse stoffene. Mulig Kalkun 1 gjør det. Uansett, i hver sekk skal det ligge et pakningsvedlegg med innholdsfortegnelse. Står det ikke på sekken eller i dette vedlegget at fôret inneholder koksidiostatika, så gjør det neppe det. Det kan være en forskjell mellom ett og samme fôr kjøpt i bulk og kjøpt i sekk her.

Så litt om koksidiene. Der det er høner, finnes også koksidier. En må regne alle høneflokker som "infisert", men høner og kyllinger lever uanstrengt med denne parasitten så lenge mengden parasitter holdes nede og dyrene får utvikle naturlig immunitet.

Koksidier er encellede parasitter som angriper ulike deler av tarmsystemet hos ulike fuglearter. Hardt angrepne fugler (helst ungfugler/ kyllinger) blir oppblåst i fjærdrakten, slappe, får først blaut, deretter blodig avføring, og vil kunne dø. Man kan på kort tid oppleve å miste mange kyllinger dersom en ikke er på vakt.

Koksidiene overlever ganske godt i hønenes miljø, "eggene" er klebrige og spres med infisert avføring. Faktorer som gir høye nivåer av smitte i kyllingenes miljø følger av dette: Høy kyllingtetthet, dårlig renhold, fuktig strø (en del smitte dør ut i knusktørrt strø), stress, kulde, dårlig ernæring og annen samtidig sykdom, flere kyllinger av ulik alder sammen. Beste måte å forebygge sykdommen er å holde disse risikofaktorene nede. Friske kyllinger kan få et utbrudd etter lang transport, ved midlertidig nedsatt stell (ferievikar?) e.l.

Høner opparbeider naturlig immunitet. Dersom kyllinger får gå i et rent, men ikke sterilt miljø i lag med hønemor, eller i egen avdeling i hønehuset, vil de utsettes for små mengder av parasitten. For ellers friske kyllinger er dette viktig, fordi lave doser med smitte gir dem mulighet til å utvikle immunitet i god tid før det utvikles sykdom, de får levende "vaksine". Voksne friske høner er derved immun mot sykdom, men skiller allikevel ut små mengder parasitter, nok til å "vaksinere" småkyllingene. Dersom kyllingene vokser opp på fôr som inneholder koksidiostatika, vil de ikke utvikle slik immunitet i samme grad. Man kan derved oppleve at store kyllinger/ unghøns kan bli sjuke når det til syvende og sist skal vennes til annet fôr. -For man bruker selvfølgelig ikke kosidiostatikaholdig fôr til verpehøns eller dyr man har tenkt til å spise med det første.

Min personlige mening er, at kyllingfôr uten koksidiostatika normalt er å foretrekke. Både fordi vi som driver hobbyfjørfeoppdrett skal være litt bedre enn kjøttmaskineriet som kverner i broiler- og kalkunproduksjonen, vi skal vel stelle for våre fugler, og de skal ha så gode vilkår, at koksidiostatika normalt skal være unødvendig (hjelp, nå maser ho om mindre medisinbruk igjen gitt  :wink:). Dels er antibiotika og koksidiostatika medisiner det kan oppstå resistens i mot, og som det, i ørsmå mengder, vil kunne fines spor av i hele hønehuset -bare tenk hvordan kraftfôret støver. Koksidiostatika er dessuten ganske giftige stoffer, og toleransegrensen for de ulike fuglearter varierer mye. Det som godt tåles av kalkunkyllinger kan meget vel være giftig for hønekyllinger. Dårlig vekst, puslete dyr, forøket dødelighet kan oppleves ved for høyt inntak av koksidiostatika.

Dersom en skal utsette kyllinger for ekstra stress en periode (f.eks en lang reise) kan litt koksidiostatikaholdig fôr brukes, kalkun 1 bør blandes ut med vanlig kyllingfôr til hønekyllinger pga styrken. Like greit kan det være å degge for dyrene og observere dem nøye, og gi dem en behandling dersom symptomer på koksidiose oppstår. God behandling for koksidiose er Baycox. Kuren må kjøres helt ut, man "klattebehandler" ikke med Baycox. Baycox er reseptbelagt, en flaske rommer 250 ml og er nok til maaange kyllinger. Å gå sammen flere om en "beredskapsflaske" kan være lurt.

Jeg er normalt ikke tilhenger av å ha "medisin på lur". Men driver man et større kyllingoppdrett, går jeg litt i mot egne prinsipper. Dette fordi tiden fra man oppdager koksidiose til man begynner å miste kyllinger ofte kan være så kort som ett døgn. Desverre klaffer dette ikke alltid med travle dyrlegers hverdager og apotekenes lagre.

Dosering for Baycox: Jeg har brukt 1ml per liter drikkevann, behandling i 3 dager, 2 dagers opphold, ny behandling i 3 dager.

Håper dette var til litt nytte.  :smiley:

• Upvote 1
Posted

Flott og informativt innlegg! Jeg er også helt enig i det du skriver her. Har heldigvis stort sett vært spart for koksidiose på mine kyllinger, og har heller aldri brukt for med koksidiostatika.  Men det er som du sier: alltid lurt å ha en "beredskapsflaske" Baykox på lur hvis man har mange kyllinger.

Posted

Nyttig og veldig bra info. twist  :undecided:...jeg har heller aldri brukt for med koksidiostatika, men har alltid en flaske Baycox stående på lur, i tilfelle,  siden vi bruker det til sauene.

• 5 months later...
Posted

hjelper baycox mot diare også tenkte å skaffe meg en flaske hvis jeg får misstanke om kosidiose men det er ikke lett å få dyrlegene her til og skrive ut slik til hønsebruk når det er sau det brukes til men det bør jo ikke ha noe å si bare man vet hvor mye man skal dosere

Posted

Konsultasjon med veterinær er viktig, slik at ein får rett medisin. Baycox er berekna mot koksidiose, meinar eg å ha lest. Men enkelte brukar Yoghurt naturell ved diare. Diare kan kome av innvollsorm også.  Denne kan vere grei å bruke til å stille diagnose :

>http://www.chat.allotment.org.uk/index.php?topic=17568.0

God fornøyelse  :smiley: