Gå til innhold

Høne angrepet av katt


Anbefalte innlegg

Ja, jeg er litt fortvilet her. Den ene hønen vår ble i kveld angrepet av en katt. Hun har flere bittsår i nakkeregionen. Hun virker også generelt tufs og slapp(dog ikke så rart at hun har blitt preget av noe sånt...), men har god apetitt. Satte henne inn i hønsehuset, men hun gikk ut i gården til de andre, og holder seg sammen med dem nå. Har mistet litt fjær i stjerten også, men kan ikke se noen andre sår.

Dette er familiens kjæledegge blant hønsene, så vi vil virkelig at hun skal klare seg! Er det noe vi kan gjøre for henne akkurat nå?

Ser ikke ut som om sårene er så store(eller dype så vidt jeg kan se) at det ville være naturlig å sy(om det gjøres på høns da). Om hun nå skulle klare seg gjennom natten og videre, hadde det vært en idé å gi noe i tilfelle infeksjon? Har i hvert fall inntrykk av at kattebitt omtrent alltid fører til infeksjoner om mennesker blir bitt.

Har noen vært borte i noe lignende? Hvordan er det evt. å medisinere fugl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du kan rense såra med det du måtte ha av sår rens, eg hadde sett det an. Eg har ein boks med sulfatiazol sinkpasta (reseptbelagt med tilbakeholdelse tid på egg 3 døgn etter siste behandling) som eg brukar å ha på sår som dyra våre får. Krystallfiolett (blåspray) kjøper du på apotek, det trørkar godt ut sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sårene har blitt renset, og hønen har klart seg gjennom natten og kommet seg litt etter sjokket ser det ut til :undecided:

Jeg har deltidsjobb ved en dyreklinikk, så jeg skal spørre veterinærene der om råd når jeg går på jobb i dag. Har i hvert fall inntrykk av at kattebitt ofte er litt stygge pga infeksjonsfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattebitt er og blir ofte ille.. da ofte bittskadene fører til dødlige infeksjoner  :undecided: Hvorfor ikke ta henne snarest til dyrlegen og få dem til og se på henne? Når jeg jobbet hos Vet så hadde hun høner selv og var jo ikke noe i veien for og gi dem behandlig som alle andre smådyr! Bedre det enn og vente og se ting ann så hun blir verre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med en liten oppdatering her så har hønen vært med meg på jobb tre dager på rad nå for å få antibiotika og smertestillende. Bittsåret var selvfølgelig hovent og betent, og hun hadde feber, ville ikke spise og var rett og slett skikkelig tufs. Nå er hun derimot tilbake til sitt gode gamle jeg, spiser, løper rundt med de andre og kakler i vei, så det gikk heldigvis helt bra til slutt  :cheesy::undecided:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...