Jump to content

Høner som kjæledyr

Figaro
 Share

Recommended Posts

Hei :grin:

Jeg har store drømmer om å en dag kunne bygge meg en stor og praktfull hønsegård. Har en del år igjen før noe slikt kan bli mulig, men jeg vil bruke tiden på å forberede meg.

Det jeg er ute etter er at hønene skal ha det så fint som mulig. Jeg leste at høner som verper mye lever ca. halvparten så lenge som de som ikke gjør det. Jeg trenger ikke egg, (er faktisk ikke særlig glad i egg), og jeg er ikke ute etter å slakte hønene heller. Hva er greia med verping? Hvorfor gjør de dette, og hvordan liker hønene det? Liker de å verpe mye eller mindre, eller er det likegyldig?

Hva skal jeg gjøre angående verping hvis jeg skal tenke på det beste for hønene?

-Håper på fine svar :grin:

-Figaro

Hei, og velkommen hit! :grin:

Høns vil alltid legge egg, mer eller mindre, litt avhengi av raser. Noen raser verper masse egg, mens andre betydelig mindre. I utgangspunktet la jo høns (som alle andre fugler) egg for å kunne "føre slekten videre," rett og slett. Men da vi begynte å temme dem , og ha dem som husdyr, så var jo det nettopp for å få egg til husholdningen, og gjerne mange egg! Og senere har jo produksjonshøns kommet inn i bilde. De er "laget" for kun å legge egg til de dør i ung alder.

Verpinga får du nok ikke gjørt så mye med, høns som trives vil jo legge egg! :grin:

Du får selge, eller gi bort eggene, til venner og kjendte, de vil nok sette pris på det! Våre hobbyhøner lever ganske lenge de, særlig når de får gode forhold slik som det høres ut til at dine vil få. Høns som får være ute i det fri, nappe i seg gress og hoppe etter insekter, ta deilige sandbad i sola, og også ha et rent og romslig innemiljø, de trives og kan leve i mange år. Og egg må du nok regne med å få! :grin: