Gå til innhold

Perlehøns


Prisilla

Anbefalte innlegg

Nei - no kjem det forsøge meg rugeegg av perlehøns i posten  :grin: Takk pippa, dette var ein fin overaskelse  :laugh:

Mannen klikkar vel, men eg får holde det stilt til/om det kjem kyllingar  :smiley:

Desse må eg ruge ut i maskin, har lest at skalet er tjukt på desse egga. Kva bør eg gjere for å få ruginga og klekkinga så optimal som mulig?  Eg har ei lånt maskin utan fuktmålar. Kan eg ruge desse egga saman med hønseegg?

Ellers hadde det vore fint med litt råd om kva plass dei treng, mat dei likar ekstra godt. I det heile, ting som kan gjerast for at dei skal få det så bra som mulig. Eg har Bronsjekalkun, så dei vert nok plassert ilag med desse berre dei vert store nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Dette kom på mail til meg:  :smiley: "Perlehøns er det beste varslings system du kan ha hehe...Utrolig hardfør, veldig produktive med egg. leiter fint mat selv( må temmes som småkyllinger). Jeg har mine ute hele året og mang en rev har fått noe å lure på når "alarmen" går lenge før han er kommet frem til "middagen" sin...Det er ikke sånn at de varsler hele tia som noen hevder...når de er vandt til sin plass og vet at katten( eller andre dyr) er din , så roer de seg ned og faktisk varsler når de ser noe ukjent...

Har hatt perler i mange år og stortrives med disse litt mindre pene fuglene." "Glemte å nevne en ting, siste tre dager må du prøve å få 60 -65 % fukt i maskinen for at de skal klekke. Skallet er hardt og det hender jeg hjelper kyllinger som ikke kommer seg ut av egget men ellers har mye livskraft." Vanntesten vert nemnt som eit hjelpemiddel i klekkinga.

Har også fått vite at Perler er utruleg hardføre, har tålt 40 minus i Finnmark i ein låve utran problem.

Dette må berre prøvast: fekk tilbod om å få ein hane og 2 høner som eg takka ja til, veit ikkje kva farge. Spent på dette med preditorer, kan dei stoppast med eit så enkelt middel?  :smiley:

Korleis sjå forskjell på høne og hane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært følgende etter å hatt perler endel år...når de gir beskjed ( høylytt skvaldring) så tar jeg dem på alvor og jeg sender ut bikkja mi ( om natta )for å jage rev eller andre dyr jeg helst vil ha bort fra mine fasanbur( disse burene står et stykke bort fra huset mitt). Bikkja jager reven et stykke unna for så å vende hjem igjen.Perlehøns jager ingen selv men "sier ifra" slik at jeg kan sjekke ut hva som skjer. Jeg sjekker stadig ( særlig på denne årstia) , mye ungrev som kommer innom nå. Ungrev mangler jo erfaring å kan bli vel nærgående uten å bli redd...men tar fort poenget når den blir jaget enten av meg eller bikkja om natta :smiley:. Kan føye til at jeg hverken har mistet fasaner eller høns etter at "perlene" kom hit.

Jeg skiller perlehøns på lyden de lager( høna har en dobbeltlyd mens hanen har enkeltlyd)når det gjelder kjønnet på dem, så her må det lyttes nøye :smiley:

Ps , de er ramme til å fange mus , det har jeg opplevd flere ganger :smiley: Og som Tormod skriver er de noen tøffinger , kan gå sammen med kalkun som ungfugler men best aleine sammen med sine egne artfrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har egga stått i kvile stilling, med den spisse enden ned i eit døgn.

Det vart ein lang tur på ei veke i posten, men heldigvis var dei 4 Perle egga like heile. Men pakken har fått bra medfart, 4 andre egg var knuste.

Så eg er spent på om luftlomma har løsna...

No skal egga i maskina, og eg er litt usikker på korleis eg skal gå fram.

Ruge eida er på 23-28 døgn, 5 dagar i variasjon? Kva med fukt prosent gjennon rugetida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...