Imse Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 Jeg lurer på hvordan dere gjør det, putter i fryseposer og fryser, den skjønner jeg. Men tar dere bærene av stilkene eller plukker dere stilker og alt og fòrer med hele kvasten? Og når dere fòrer med de, lar dere de tine først, eller gir dere dem frosne?Jeg har gitt hønene litt rognebær nå, de elsker det og tupper rundt i hønsehuset og koser seg glugg i hjel. De har nemlig pga en jaktlysten katt blitt innehøner for resten av høsten og vinteren..Så nå må de få godsaker fra oss og ikke ting de finner selv.Rognebær har vi i mengder her på gården, så det kan jeg fint fryse ned til de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirin Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Når jeg fryser ned bær til hønene, så fryser jeg ikke neg kvister o.l med. men finrensking av bærene, det gjør jeg ikke for dem Ellers pleier jeg å plukke nestle og henge opp til tørk. Dette er de veldig glade i å spise om vinteren også. Så plukk bær til hønene (Ville nok tint dem litt før jeg gir det til dem) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleve Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Når du Eirin skriver nestle, mener du da brenn-nestle? Trodde ikke høner spiste dem jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 eg og har gidt dem det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirin Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Hønene her ELSKER tørket brennesle Funker til mye bra for folk og neslen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleve Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 ja men de spiser den vel ikke fersk? Her er det bare nestler som får stå i fred i hønsegården, de rører den ikke=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiwst Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Tørket brennesle brenner ikke mer. Det gjør heller ikke varmebehandlet brennesle, det er derfor den kan brukes til suppe. Uten brenninga er nesle slett ikke verst på smak, den har høyt vitamin- og mineralinnhold, og den finnes jo i overflod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirin Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Der var svaret på hvorfor de lar den være urørt når den er "fersk" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Litt off topic kanskje men... tek tjansen.Har eit kjærringråd når ein er uheldig å brenne seg på nesle.Ikkje klø, ta på eller smørre noko på staden du har brent deg. Svien går over relativt raskt, vondt når det står på men du slepp å svi å klø i fleire dagar. Berre prøv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiwst Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Jeg tror faktisk det er sånn med brennelseutslett at det svir med en gang nesten uansett hva man gjør, og det ser ganske effektfullt ut, med rød hud og hvite "blemmer". Men at det varer i flere dager, nei det gjør det ikke, med eller uten smørelser. Som regel ikke mer enn 15-20 minutter eller så. Ikke lengre enn at hvis man skulle rekke å få noen trøstens ord av Mamma når man var liten, så burde man helst ikke finne en snegl å pirke borti eller en søledam å klisje med på tur hjem, for da var utslettet borte når man skulle vise fram grusomhetene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 eg tørker mine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 Er hønene glad i rognebær? Når må man plukke de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 Burde vere modne no det er dei her i alle fall, hadde meg ei runde å plukka frå bakken. Tok med noko Reinfann også, fungerar kjempegodt mot fluger. Har hengt i hønsehuset..ikkje ei fluge å sjå Har lagt ut bilde av Reinfann på galleriet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miipmiip Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 ikke dumt, Prisilla! Mulig et dumt spørsmål, men hvor finner man reinfann?? Jeg er ofte ute i skog og mark, men må innrømme at jeg aldri har sett det der.. iallfall ikke som jeg kommer på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Eg har Reinfann på tomta, du finn dei langs vegane. Plukka to digre bukettar. No er dei i ferd med å tape seg i fargen, men eg trur virkninga skal vere den samme. Dei står tett, veks i klynger så dei skal ikkje vere vanskeleg å sjå. Luktar ikkje noko særleg godt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miipmiip Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Aha.. skal holde blikket våkent! Skulle gjerne hatt noen i stova mi også haha! Men fluesesongen er vell snart over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Masse fluger her også, reinfann luktar ikkje noko godt så eg tvilar på at du orkar å ha den inne i stova...men prøv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miipmiip Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 hehe.. nei,uff Vil helst ikke ha noe stygtluktende i stova.. hehe Kyrne skal snart inn, så da regner jeg med at fluene også forsvinner Det har minka sagte men sikkert på fluer de siste par ukene heldigvis.. Men i sommer har det vært helt extremt ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Får vel prøve å plukke litt da å se om det er snacks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuglemakeren Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Trur ikke du ska fore med reinfann. Jeg har min i nettingpose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imse Posted October 5, 2010 Author Report Share Posted October 5, 2010 Hønene våre virkelig elsker rognebær. De blir helt ville når jeg kommer med bær, de hopper rundt og hakker i alt mulig i tilfelle det var et bær. Men jeg har ikke fått frosset ned noen enda. Mannen og jeg må gjøre dette sammen, det er så høyt opp til bærene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lundis87 Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Jeg har sett at det er mye rognebær ute i skogen i år, og tenkte etter å ha lest her at det må jo hønene mine få! Men når er de modne ? Eller når kan jeg plukke og gi det til dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Det beste er å vente med å plukke dei til den første frostnatta har fått råde, då er bæra søte og ekstra gode for fugl. http://www.nrk.no/magasin/natur/1.3500391 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_monica_joh@hotmail.com Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Så smart,men skal en hamstre og ha litt utover vinteren så kan en vel plukke den nå uansett, da man alikevel må fryse den.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted August 17, 2011 Report Share Posted August 17, 2011 Får vel prøve å plukke litt da å se om det er snacks Det kan eg garantere, hønsa her elskar rognebær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts