Gå til innhold

Fjærene sammenklistret på nyklekket kylling


vaktel

Anbefalte innlegg

Et egg har klekket med litt hjelp, det andre likeså-men i dette hang kyllingen fast i membranen\hinnen inne i egget. Den er fremdeles full av størknede rester etter egget-skyldes dette for lav eller for høy fuktighet? Greit å vite, for nå piper det i flere i maskinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det skyldes nokk at den fikk hjelp  :shocked:

Skalet er med på å holde på fuktigheita inne i egget.

Må vere forsiktig når ein hjelper kyllingar ut, husk at det er masse blodårer i hinna. Riv ein i hinna, kan kyllingen forblø. Om ein velger å hjelpe må ein bruke god tid.

Lykke til med resten!  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så fuktigheten har ikke noe å si? Den har altså sammenklistrete fjærdrakt fordi den kom for raskt ut av egget? Kyllingen begynte nemlig å klekke på lørdag morgen, og i dag, mandag, i 16 tiden hjalp jeg ut. Syntes det var på tide å få den ut da  :shocked: Hmm...tror fremdeles litt på det med fuktighet...? :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis kan du seie det? Alle rugeveiledninger til alle rugemaskiner skriver at ein skal auke fuktigheten dei siste 3dagene. Ergo må jo auka fukt ved klekking ha noko å seie for resultatet? Eg har sjølv fleire gonger hatt for lav fuktighet og fått kyllinger som sitter fast i eggeskallet. Mulig eg har hatt for lite fukt heile ruginga då.

Eg må legge til at eg også har opplevd at eg gløymde  :grin: å legge egga til klekking og mange av kyllingene klekte i rugebakken før eg oppdaga det. Det gjekk heilt fint, dette var i america maskina, mens desse kyllingene som satt fast, blei rugd ut i mindre og billigere maskiner. Eg bruker ikkje fukt før den 18.dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste tre dagene er noe annet enn fra en kveld til neste morgen. I utgangspunktet er det den totale mengden fukt som blir tilført rugemaskinen under hele rugeperioden som teller. Egg fra høns skal klekke helt uproblematisk dersom fukt og temperatur har vært riktig under hele rugeperioden. Er det gjort feil tidligere kan dette vanskelig la seg endre på siste døgnet.

Enkelte egg klekker lettere ved høy fuktighet de siste dagene, som som foreks. egg fra jaktafasan, de har harde skall.

Jeg la også merke til at det i det første innlegget her sto at det var igjen størknet eggeplomme etter at kyllingen var klekt. Tror bestemt ikke det er relatert til fukt, men heller temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd jeg trengte mye fuktighet på soverommet der jeg bruker å ha rugemaskinene gående.

Virker som ett veldig tørt sted.

Brukte tidligere en mekanisk fuktighetsmåler.

Kjøpte her i sommer en bråte med digitale fuktighets/temp målere.

Stor var overraskelsen da jeg så at fuktigheten lå på 60+

Har nå maskinen stående og klekket nylig 17 vaktelkyllinger uten tilført fuktighet overhode hverken under ruging eller klekking.

Alle kyllinger kom ut uten problemer, uten kliss og klebrige kyllinger.

Akkurat nå er fuktigheta på 56%

Men maskinen vil ikke stå så mange dager til før jeg tømmer den.

Er noen egg igjen.

Har som oftes måtte hjelpe kyllinger ut tidligere, har da tilført fuktighet i stor grad,  særlig på slutten av klekkinga.

Mange har også hakket hull i egga og så var det stopp.

I mange tilfeller har dette vært kyllinger som ikke har vært fullt utvokste.

Derfor tror jeg at jeg har brukt for mye fuktighet, luftlommen blir for liten, og dette medfører videre problemer for kyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessante erfaringer. Men jeg ser vel for meg at i det kyllingen har klart å hakke hull i egget, så vil fuktigheten i maskinen og egget etter hvert nærme seg hverandre. Det var forresten kun denne ene kyllingen som hadde "klisset" på seg, di tre andre hadde fin og tørr dun noen timer etter klekking. Det henger forøvrig rester igjen fremdeles i dunen til den aktuelle kyllingen, bør jeg fjerne dette? Må da evt. bruke lunket vann. En ting til: Hvordan skjer klekkingen under ei høne mtp. økt fuktighet de 3 siste døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei. Jeg tok inn en liten hønekylling fra redet i dag.  Hønemor hadde vært uforsiktig og den lå og var helt iskald. Jeg har fått varmet den opp, og den piper og er aktiv, men bakenden ser ut som den sprekker på en måte. Det kommer ut noe gult og en del blod. Er det noen som vet hva dette er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...