Gå til innhold

"import" innen Norge


Fugl Føniks

Anbefalte innlegg

har nettop fått høre at man ikke kan ta høns over fylkesgrensene pga smittefare. vet at jeg har hørt om noe lignende for storfe.

stemmer dette? jeg spør fordi jeg har opprettet en gruppe på facebook for omplassering av haner. haner er vanskelige å finne nye hjem til, og med slike regler nesten umulig...hva hvis man har en hane i vestby som kan få et hjem i moss? jeg har jo selv kjøpt vaktler i akershus. er ikke dette lov? kan noen tegne og forklare meg dette regelverket. :grin:

fint å vite i forhold til gruppa rooster rescue, og for min egen del.

det finnes jo ikke sååå mange oppdrettere å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Helt rett at dette gjelder for sau og geit. P.g.a fare for smitte av sykdom . Disse to artene kan man i kke fritt flytte over kommunegrenser hellr uten søknad til mattilsynet. Høns derimot er det ikke slike restriksjoner på så vidt meg bekjent. Mange arter det ikke er sånne restriksjoner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk. mener det gjaldt storfe og jeg, men ok.

fint å høre at det ikke gjelder høns. isåfall er det mest aktuellt for industrihøns fra store anlegg- der kan man virkelig snakke om smittepress. jeg tok inn kaniner til landet i fjor, og det var mye mer styr enn for hund og katt- fordi kanin regnes som husdyr i norge.

da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett at dette gjelder for sau og geit. P.g.a fare for smitte av sykdom . Disse to artene kan man i kke fritt flytte over kommunegrenser hellr uten søknad til mattilsynet. Høns derimot er det ikke slike restriksjoner på så vidt meg bekjent. Mange arter det ikke er sånne restriksjoner på.

Akkurat sånn er det.  :grin: Restriksjoner for flytting over fylkesgrensene gjelder kun småfe (sau og geit). Restriksjonene er såpass strenge at Mattilsynet skal ha søknad ved overføring også mellom distrikter innad i fylkene, og for hodyr faktisk også ved flytting fra en gård til en annen i samme kommune.

For høns er det fritt fram.  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...