Jump to content
Sign in to follow this  
Prisilla

Slakting

Recommended Posts

Skal slakte nokre overskudds hanar i helga og treng råd om både beste avlivings metode, slakting og vidare behandling av slaktet.

har nett vert og lært slakting, du knekker nakken ved og dra halsen ned over samt brekke hodet opp. da dør dei momentant og det blir litt åpning mellom nakke konkler så blodet kan samle seg, det er best og vente ei stund etter avliving på at blodet skal koegulere, da blir det ikkje noe blod søl, så kapper du beina og vingene av i leddene, og derreter skjerer du eit hull i huden på magen så du kommer til med hendene og får løstnet huden med handa, kan ta av hodet ved fjerning av bein og vinger, etter det er det bare til og vrenge skinnet av og opne bak og ta ut alle innvoller og slenge dyret i frysen ( da ingen blod er andre plasser enn i nakken, trenger den ikkje henge heller)  var med hønsekulbben og fikk opplæring på jordbrukskole  :smiley:

Slik har jeg gjort det:

Jeg utstyrer meg med en 20-liters bøtte med varmt vann (70-80 grader), en bøtte med lunkent vann, såpe og papir. Jeg har en stødig hoggestabbe og kvass øks med rett egg. Og så bruker jeg engangs skalpellblad, men en mindre, kvass tollkniv vil sikkert også fungere. Og så har jeg en tom kraftfôrsekk i papir til å samle fjær og slakteavfall i -jeg graver ned hele greia etterpå.

Jeg tar den ulykksalige hane og holder ham fast slik at hodet hviler på hoggstabben. Jeg dryler flatsida av øksehodet i hanens hode, én gang, når jeg har siktet og er sikker på å treffe godt, hanen dør umiddelbart, for jeg slår hardt. Jeg skynder meg derette å hogge hodet av, for hanen vil snart begynne å flakse og sprelle, og skal en vente til den seansen er over med å få hodet av, så får man ikke like god utblødning. Jo skarpere øks, jo mer blod får man ut av skrotten.

Jeg henger opp hanen etter beina, til avblødning, i noen minutter.

Deretter dypper jeg hele skrotten i bøtta med varmt vann, klørne også, dermed får man drept mange bakterier på dem også, slik at berøring av klørne i videre slakteprosess er akseptabelt. Hanen dyppes litt opp og ned for å gjennombløttes, holdes under i ca 1 minutt eller to, avhengig av temperatur. Bare lenge nok til at fjærene greit kan plukkes.

Så vasker jeg hendene godt før videre prosess.

Hvis det er en relativt voksen hane kan den finplukkes. Unghaner/ kyllinger har mange fjær som er på vei ut, disse står som "pinner" i huden og er vanskelige å fjerne. Slike haner grovplukker jeg bare og flår etterpå.

Når hanen er plukket eller flådd legger jeg den på rygg. Ny håndvask. Jeg løsner luftrør og spiserør fra halsen. Deretter skjærer jeg et snitt fra brystbeinet og ned til kloakken. Rett over kloakken legger jeg et 2-3 cms tverrsnitt. Jeg stikker hånden inn i hanens buk, så langt inn jeg kan, tar et godt tak rundt innvollene, og drar dem mest mulig samlet og hel med meg ut. VELDIG fordel med en kro som ikke er full av kraftfôr, den er tynnvegget og revner lett, blir lett søl av det.

Innvollsklumpen skjæres løs ved å skjære rundt kloakken. Resterende organer plukkes ut. Ta vare på lever og hjerte om du vil, ellers hives innvoller i sekken sammen med hode, fjær, avkuttede vingestumper og klør.

Slaktet skylles godt innvendig med kaldt vann, men la det renne godt av etterpå, rester av blodvann surner fort.

Hvis du ikke lar hanen mørne en dag eller to ved kjøletemperatur, eller koker den en stund, får du en opplevelse som beskrevet i bloggen min (Strandgården/ hanenes hevn). Men hanesuppe er nyydelig, så det er verdt umaken.  :smiley:

Jeg tar den ulykksalige hane og holder ham fast slik at hodet hviler på hoggstabben. Jeg dryler flatsida av øksehodet i hanens hode, én gang, når jeg har siktet og er sikker på å treffe godt, hanen dør umiddelbart, for jeg slår hardt.

Ja, jeg er så hjertens enig!! Hvis jeg ikke uttrykte det klart nok i mitt innlegg, så er følgende et faktum: Alle dyr skal bedøves før avliving! Et velrettet og hardt slag i hodet, så hardt at hanen uten tvil dør av slaget, er en måte å bedøve på som sparer hanen for lidelse. Jeg er i mot nakkestrekk uten slag først. Det går ikke fort nok. 

ja. det var slik vi læret på kurset. slik som på linken  :tongue: bare at vi kiije ga bedøvelse for han var så erfaren så hvist vi ikkje klarte det på to forsøk gjorde han det raskt og effektift :laugh:

Holder en knapp på andvors metode når det gjelder unge høns. Det går veldig kjapt og gir ikke noe blodsøl. Når hodet hogges av blir det motorsagmassakretilstander. Skoldevannet må også byttes oftere siden det blir mye blod i vannet.

Ved store høns og gamle haner er det vanskelig å bruke denne metoden på en god måte. Da bør det absolutt deles ut et bedøvelsesslag i forkant. Dette gjelder selvsagt også for større fugler som ender og gjess etc.

her var mange gode råd, skal til sjølv straks, og eg lurte på dette med mørning, skal hanane henge i x antal døgngrader som med anna slakt??? Såg at twist anbefalte mørning i kjøleskap, men kan den like godt henge i garasjen, der vi heng anna slakt, eit par dagar?? Med viltpose rundt sjølvsagt...

Luftig garasje i et par dager er helt fint.  :tongue:

Vi slaktet gås i dag. Benyttet et kraftig luftgevær til bedøvelse, det ble plassert på toppen av hodet, litt bak øynene. Det fungerte meget bra. Skar deretter umiddelbart over begge halspulsårer nedest på halsen med skalpell, det ble god utblødning. Ikke alle som vet dette kanskje: Jo skarpere kniv, jo bedre utblødning. Blodårer som slites fra hverandre lukker seg reflektorisk og blør mye mindre enn kuttede årer. Så når målet er å slakte for å spise, anbefaler jeg fortsatt øks eller kniv framfor nakkestrekk. Og ved god utblødning blir det ikke mye blod i skoldevannet.

jeg har ikke erfaring med mørning, men vil ikke anbefale å ha hanene rett i frysa etter plukking og rensing, da jeg prøvde det for et par uker siden og etter 2 døgn i kjøleskapet og et døgn marinering var kjøttet seigt.... det måtte kokes en god stund før det kunne brukes.....

kjedelig med 8 seige unghaner i frysa, alt blir koke kjøtt..

Jeg tar sjansen på å bli anmeldt og arrestert.  :tongue:  Munningen ble holdt i fysisk kontakt med gåsas hode, og våpenet er godkjent for småviltjakt, fordi det er så kraftig.

Jeg er opptatt av bedøvelsesmetode som er lynrask og sikker. Jeg greier ikke å dælje til ei gås i hodet med baksiden av ei øks slik jeg gjør med høns og være sikker på å treffe godt nok uten å krampholde gåsas hode og hals. Da blir ho veldig redd i tilfelle. I går holdt vi bare gåsekroppen (de er vant til å bli båret mye på fra de var små), gåsa var helt rolig med hode og hals, og sikting var intet problem. Jeg skal kunne forsvare metoden med akkurat det våpenet og måten vi gjorde det på, på vår rolige gjess. Hvordan bedøver dere andre gås på en sikker måte uten å stresse dyret for mye først? Jeg er rimelig opptatt av dyrs velferd i forbindelse med avliving. Halshugging uten forutgående bedøvelse er også ulovlig...

Då heng eg opp hanane til mørning!! Reknar med dei første vert slakta i morgon. Kor lenge bør dei gå utan mat for at kroa ikkje skal vere full??

Har leita på nettet og klarer ikkje å finne noko om mørning og antall døgngrader.

Men eg fann dette:

>http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,3910.15.html

men 40 døgngrader er vel litt i meste laget? er ikkje halve tida nok og så legge kjøtet i marinade før langsteiking eller koking.

Jeg vet det finnes et verktøy til å få ut innmaten i høner. Noen som vet hva det heter og hvor en får tak i det? Tenker ikke på menneskehånden.... ;)

--- Ed

Det har jeg aldri hørt om. Den enkleste og beste metoden er å stikke hånda inn og dra ut innvollene. Veldig kjapt og enkelt. Hvorfor gjør du ikke det?