Jump to content
Sign in to follow this  
Rypen

Hvilken type netting i bunn

Recommended Posts

Hei

Holder på å lage meg tegninger til en storfuglvoliere med målene 6 x 12 x 2 - skal ha oppdelt dette i 3 voliere med tiurlås mellom disse. 1 bur i hver ende på 6 x 3 til tiurene og et i midten på 6 x 6 til røyene. Hadde tenkt meg å ha alt overdekt med gjennomsiktig plasttak og not ca. 40 cm under dette!

Mitt spørsmål er nå; Hvilken type netting er å anbefale i bunnen? Har lest meg til at opptimale maskevidde er 2 -2,5 cm men det må jo samtidig kunne tåle at man går på det og at det settes inn røtter, stein og lignende.. De jeg har sett på virket rett og slett for skrøpelige. Er det noen som har erfaringer med dette?

Jeg har noen høns på netting-bund :huh:.

Du må bruke tykk netteng. Bruker du tynn netting kan dyra sjere seg på nettingen :).

jeg har også partiier uten netting. så dyra kan hvile føttene. :tongue:

Må du ha netting i bunnen av volieren? Ville det ikke vært en like grei løsning å sikre volieren fra utsiden ved å grave ned netting hele veien rundt, sånn at rev, grevling o.s.v ikke kan grave seg inn?

Noen har sine fugler gående på netting i bur som er hevet fra bakken, det gjør at all skitten faller ned, og fuglene ikke blir gående i sin egen skitt.

Likevel, passer man på å skifte ut bunnen i volieren regelmesig er det nok best for fuglenes trivsel å ha bakkekontakt.

Vil du likevel ha netting i bunnen er plastbelagt netting den beste, rundt om i landet står det masse ledige og forfalne revebur fra tidligere oppdrett, ta en prat med eierne av disse dersom du kan spore opp noen. Nettingen blir gjerne gitt bort gratis dersom man tar den av selv.

Hvis du skal bruke netting i bunnen så ville jeg dekket den med et godt lag sand/jord. Mine gikk på bark/sand/flis blanding inne og vanlig skogbunn ute.

Netting i bunn holder ikke til så tunge fugler som Storfugl.

Skal du bruke noe, så må det være strekk-metall rister i bunnen:

/>http://www.burmeister.no/Strekkmetall.htm

fåes både som ubehandlet, galvanisert og i aluminium som er lettest i vekt.

prisene blir deretter.

Selv ville jeg støpt bunn i Voileren, og brukt ei fjøsskrape eller lignende for regelmessig rengjøring.

Tror nok plastbelagt netting brukt i mink og revebur holder tyngden av de. Jeg har besøkt flere oppdrettere som har brukt det uten problemer. De har brukt nettingen som gulv i buret, legges den på bakken med dekke over blir belastningen enda mindre.