Gå til innhold

Coopersekt


todos108

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget noen brunsktige dyr på den ene kyllingen min. Den var todelt (hode og kropp) og ca 2millimeter lang. Lurer på hva dette er?  Så har jeg fått tak i litt coopersekt og lurer på hva dette fungerer mot? Er det bare lus eller tar det også midd? Hørtes veldig sterkt ut så håper jo det tar alt :sad: Dyrlegene her har virkelig ikke peiling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei! Kan høres ut som det er lus ja... :huh: har akkurat hatt massivt angrep i hønsehuset her! Fikk anbefalt EXSPOT vet. 744 mg/ml. fra dyrlege ved vet.inst, som er spesialist på høns. Du får kjøpt dette reseptfritt på apoteket. Brukes egentlig på hunder. Gi en dråpe mot huden øverst på ryggen til hver høne/hane, gjenta behandlingen etter 6 uker! Det var fantastisk effektivt! Jeg hadde nemlig et MASSIVT angrep!!! Lykke til :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Coopersect også, det er i bunn og grunn mye samme virkestoff som i ExSpot. En bitteliten dråpe C på ryggen, eller fortynning 1:20 i vann på liten dusjeflaske (tom parfymeflaske f.eks), med en liten dusj under hver vinge og evt en i stussen gjør susen. Flasken må ristes hele tiden, C og vann skiller seg. Er det lus, er en behandling nok, for lusa overlever dårlig utenfor høna, og C virker lenge nok (4-6 uker) til at nyklekte lus av egg også dør. Rengjøring av hus er ikke nødvendig. Midd derimot er infernalske, de kan overleve lenge i hønas miljø (strø, uteområde etc) og vil kunne smitte høna på nytt. En behandling i måneden over 3 måneder er i tilfelle å anbefale + rengjøring i hus og kanskje litt jordsnuing eller oppgrusing ute.

Husk å ikke bruke egg til mat den første uka etter behandling av verpehøns. Og slakting ville jeg ventet en måned med, i tilfelle det skulle være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...